• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 3 شهریور 1398
کد مطلب : 74234
+
-

گردهمایی لرهای بختیاری در ابهر

لرهای بختیاری 5 استان کشور‏، با اجرای برنامه‌های شاهنامه‌‌خوانی و موسیقی سنتی، پس از ۳۰۰ سال در روستای درسجین گرد هم آمدند

فرهنگ
گردهمایی لرهای بختیاری در ابهر

لرهای بختیاری 5 استان کشور پس از ۳۰۰ سال در درسجین ابهر گرد هم آمدند. 

به گزارش ایسنا، بزرگ‌ترین حرکت آحاد قومی، قبیله‌ای و ایلی در کشور و گردهمایی بختیاری‌ها هفته گذشته پس از ۳۰۰ سال در درسجین ابهر برگزار و با استقبال خوب مردم مواجه شد. در این برنامه که خیل عظیمی از شهروندان ابهر و سایر نقاط کشور حضور داشتند، برنامه‌هایی از قبیل شاهنامه‌‌خوانی و اجرای موسیقی بختیاری اجرا شد. 

ابهر یکی از شهرستان‌های استان زنجان و سرزمینی کهن، آرام و سرسبز در دامنه کوه‌های ملاداغی و کوه‌هایی است که از سمت شمال آن را احاطه کرده‌اند. روستای تاریخی درسجین یکی از روستاهای شهرستان ابهر به‌ شمار می‌رود. اکثر بناهای این روستا به‌ صورت کاهگلی ساخته ‌شده است و سنگ‌های ازاره نیز برای مقاوم‌سازی و تزئینات روی دیوارهای بناها به چشم می‌خورد. 

کوچه‌های پر پیچ‌ و خم و باصفای این روستا آرامشی خاص و بی‌نظیر برای بازدیدکنندگان به همراه دارد به ‌ویژه دیدن درختانی که از پشت دیوارهای کاهگلی برافراشته شده‌اند و خودنمایی می‌کنند و سایه خود را همانند چتری روی معابر گسترانیده‌اند. گلدان‌های روی طاقچه‌ها و دیوارهای بناهای قدیمی شادابی و لطافت را در ذهن هر بیننده تداعی می‌کند و بوی زندگی و نو شدن از آنها ساطع می‌شود. 

با قدم زدن روی سنگفرش معابر و عبور از کوچه‌ها می‌توان توأمان از موهبت‌های طبیعی و دست‌ساز بشر لذت برد. تاریخچه ساخت این روستا به‌ پیش از اسلام بازمی‌گردد. برخی از مورخان، ساخت این روستا را به کیخسرو پسر سیاوش و داراب کیانی و بعضی به شاپور ذوالاکتاف نسبت می‌دهند، از این‌رو می‌توان با قاطعیت گفت روستای تاریخی درسجین یکی از تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین روستاهای ایران است. 

روستای تاریخی درسجین در منطقه آب‌وهوایی کوهستانی واقع ‌شده است، به همین دلیل دارای آب‌‌ هوای خنک است. از سایر دلایل خنک بودن آب‌وهوای این منطقه وجود چشمه، رودخانه و منابع زیرزمینی آب شیرین است به همین دلیل دارای تابستان‌های خنک، پاییز و زمستان سرد و بهاری معتدل است. 

این روستا در یک منطقه ترک‌نشین واقع ‌شده است. اگر به هر فردی آدرس این روستا را بدهیم ناخودآگاه خواهد گفت زبان اهالی این روستا ترکی است، اما برخلاف تصور و با توجه به قدمت بالای این روستا گویش محلی بختیاری با ویژگی‌های خاصی در آن رواج دارد. 

فرهنگ این روستا نمونه‌ای از قوم بختیاری شیراز است که به دلیل قرار گرفتن در یک منطقه جغرافیایی دیگر این فرهنگ و رسوم با روستاهای اطراف خود آمیخته‌ شده است. همین امر بهانه‌ای برای حضور لرهای بختیاری از 5 استان کشور در این روستا شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید