• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 2 شهریور 1398
کد مطلب : 74205
+
-

بیداری پس از 45سال

بیداری پس از 45سال

لیلی خرسند

تیم زنان ایران پنجشنبه‌شب در مسابقه‌های غرب آسیا 75 به 88 از لبنان شکست خورد. از سال1353 تا به امروز که تیم ملی مجوز بازی با پوشش اسلامی را گرفته، هیچ‌گاه خارج از خانه بازی نکرده بود. کارشناسان معتقدند با توجه به دوری طولانی‌مدت دختران بسکتبالیست ایران از میادین بین‌المللی، شکست از لبنان با 13امتیاز اختلاف، قابل‌قبول به‌نظر می‌رسد.
 سال1353 پنجمین دوره جام ملت‌های آسیا در کره‌جنوبی برگزار می‌شد و ایران که برای نخستین‌بار پا به این مسابقات گذاشته بود، چهارم شد. 3سال بعد تیم آماده شده بود تا عازم هنگ‌کنگ شود اما سفر لغو شد.
بعد از انقلاب، بسکتبال هم مثل دیگر ورزش‌های زنان اجازه حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی را پیدا نکرد. تنها مسابقه‌ای که آنها می‌توانستند شرکت کنند، بازی‌های اسلامی زنان بود که 4دوره به میزبانی ایران برگزار شد. از سال1384 با لغو این بازی‌ها، تیم ملی بسکتبال بدون مسابقه ماند. در این سال‌ها تیم‌های نوجوانان‌ و جوانان و تیم سه‌نفره در چند تورنمنت بازی کرده‌اند اما مسابقات غرب آسیا نخستین میدانی است که تیم ملی فرصت حضور در آن را پیدا کرده است.
مسابقات آسیایی زنان در 2دسته برگزار می‌شود. در دسته یک، 8سطح یک آسیا نظیر چین، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و... حضور دارند و در دسته2 تیم‌های لبنان، قزاقستان، نپال، سریلانکا، ازبکستان و... بازی می‌کنند.
دوره قبل مسابقات آسیایی، لبنان تیم سوم دسته2 شد؛ باخت پنجشنبه ایران به لبنان، باخت به تیم یازدهم آسیا بود. در این شرایط باید از تیم ایران راضی بود؟
افشین رضاپور، از کارشناسان و مربیان بسکتبال که بازی را از صفحه فیسبوک فدراسیون بسکتبال اردن تماشا کرده است، درباره سطح بازی ایران می‌گوید: «این مسابقات فرصتی است که تیم ایران دیده شود، محک بخورد و توان‌سنجی شود. از ابتدای بازی مشخص بود که لبنان از تیم ما سرتر است. به هرحال بازیکنان آنها سال‌هاست که بازی می‌کنند و ارتباطات بین‌المللی دارند. خود لبنان اهمیت زیادی به بسکتبال زنان می‌دهد. تیم‌های باشگاهی‌شان بازیکنان خارجی دارند و در جام باشگاه‌های غرب آسیا تیم لبنان قهرمان شد. لبنان می‌توانست با اختلاف 20امتیاز هم ما را شکست بدهد.» 
تیم‌های جوانان و نوجوانان ایران هم در سطح2 بازی می‌کنند و در این سطح هم جزو 4تیم اول نبوده‌اند. نداشتن پشتوانه قوی، واقعیت‌هایی که در بازی با لبنان عیان شد و شرایطی که در فدراسیون بسکتبال حاکم است، کارشناسان را نسبت به آینده بسکتبال زنان ناامید کرده است. در بازی با لبنان خیلی‌ها برای نخستین‌بار تیم ملی زنان را دیدند و دیدند که بیشتر بازیکنان کلیدی این تیم پا به سن گذاشته‌اند، تجربه‌شان پایین است و اشتباهاتشان پرتعداد. 
رضاپور می‌گوید: «این اشتباهات طبیعی و غیرقابل اجتناب بود. قطع ارتباطات بین‌المللی دلیل اصلی این اتفاق است و بعد از بازی‌های کشورهای اسلامی هم چون دیگر بازیکنان انگیزه‌ای نداشته‌اند، افت کردند اما قابلیت‌ها و استعدادهایی بوده که با ضعف در بحث فنی نادیده گرفته شده است.» بسکتبال برای رشد به کار زیاد نیاز دارد: «با توجه به ویژگی‌های نژادی که داریم، می‌توانیم برای آینده کار کنیم. ما بازیکنان قدبلند و باهوشی داریم. اما واقعیت دیگری هم وجود دارد، اینکه از نظر مالی و فنی خیلی مشکل داریم. 5 تا 10سال اگر کار کنیم می‌توانیم به 4تیم اول دسته2 آسیا برسیم.» 
تیم ملی دیشب با اردن بازی داشت و ساعت18:30 امروز هم با سوریه بازی می‌کند.
  باز هم دیده نشدند
45سال است که تیم ملی دیده نشده و انتقادی که حالا به فدراسیون می‌شود این است که از این فرصتی هم که به‌دست آمده برای دیده شدن آنها استفاده نمی‌کند. در این چند روز به جز چند خبر کوتاه و یک گزارش تصویری ضعیف از بازی، چیز دیگری روی سایت فدراسیون منتشر نشده است؛ نه خبری از مصاحبه با بازیکنان و مربیان تیم هست و نه ویدئویی از حضور آنها در این تورنمنت دیده می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :