• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73817
+
-

صنعت خودروسازی در جهان به کدام سو می‌رود؟

تصویر آینده اتومبیل‌های دنیا

مائده امینی /روزنامه‌نگار

خودروهای بدون راننده، خودروهای تماما برقی، سفرهای اشتراکی؛ انقلابی در صنعت خودرو-که احتمالا به عمر ما کفاف نمی‌دهد- در راه است. مؤسسه مکنزی در آخرین پیش‌بینی‌های خود افق تازه‌ای را برای صنعت خودرو در سال 2030 ترسیم کرده است. محققان این مؤسسه بر این باورندکه تا پایان سال 2030، ‌از هر 10خودرو فروخته شده یک خودرو در قالب اشتراک‌گذاری سفر به فروش می‌رسد.
در تصویرهای ترسیم شده که تجربه نشان داده از واقعیت چندان فاصله ندارد، درآمد سالانه صنعت خودرو 4/4درصد افزایش را سال 2030میلادی تجربه خواهد کرد و این در حالی است که در سال‌های 2010تا 2015میلادی ماکسیمم رشد درآمد در این صنعت بزرگ تنها 6/3درصد بوده است. بررسی‌های همشهری نشان می‌دهد که تا پایان سال 2018، 95میلیون و 634هزار و 593 خودرو در جهان تولید شده است که 1/1درصد کاهش را نسبت به سال قبل تجربه کرده است. کاهش تولید خودروهایی که به جاده‌ها می‌آیند پیش‌بینی و ترسیم افق تولید خودرو در سال 2020 را سخت کرده است. براساس داده‌های IHS MARKIT، صنعت خودرو به‌طور میانگین 2/9درصد تولید ناخالص کشورهای جهان را شامل می‌شود. IHS MARKIT پایگاه گسترده‌ای است که براساس تحقیقات خود، استانداردهای جهانی را در حوزه‌های مختلف بررسی می‌کند و ارائه می‌دهد.

یک سال دیگر بازار خودرو چه تغییراتی خواهد کرد؟ 
تقریبا می‌توان گفت که آمار قابل استنادی از سال آینده در صنعت خودرو وجود ندارد. 2 محقق آمریکایی در یورونیوز تحلیل کرده‌اند که ناوگان جهان تا سال 2020به 2میلیارد وسیله نقلیه موتوری برسد. سهم خودروها از این ناوگان 50درصد است و اگر تحلیل آنها را مبنا قرار دهیم یعنی یک میلیارد خودرو کنونی در سال       2020 در همین مرز خواهد ماند.
مکنزی اما پیش‌بینی کرده که در سال 2020، 10میلیون دستگاه خودرو خودران در سراسر جهان به‌کار گرفته شوند. مرکز مکنزی پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۰ خودروهای هیبریدی ۲۰ تا ۲۵‌درصد از کل خودروها را تشکیل خواهند داد. با وجود این خودروهای دارای موتور درون‌سوز همچنان در صدر قرار خواهند داشت و بیش از ۹۰ درصد از خودروها (شامل خودروهای هیبریدی) را تشکیل خواهند داد. احتمالا سهم خودروهای تماما برقی در این میان تنها حدود ۵ درصد از کل خودروهای جهان باشد.

هدف وسیله را توجیه نخواهد کرد 
خودرو امروز عصای دست بشر است. به‌خصوص در کشورهای کمتر توسعه‌یافته، یک کاربر از خودروی خود برای رسیدن به همه اهدافش استفاده می‌کند؛ در 2030 در بر این پاشنه نمی‌چرخد. امروز روزی است که فرقی ندارد مقصد ما دفتر کارمان است یا کنار ساحل. استارت می‌زنیم و راه می‌افتیم. محققان مؤسسه مکنزی اما بر این باورند که در آینده، به واسطه شرایط فراهم شده، انعطاف‌پذیری در انتخاب، وجود خواهد داشت. خودروهای چندمنظوره به‌زودی تبدیل به چند خودروی تک‌منظوره می‌شوند. خودرویی برای تجارت، خودرویی برای رفت‌وآمد به محل‌کار، خودرویی برای خرید، خودرویی برای تعطیلات و...خودروها در آینده دیگر در اختیار هدف‌های فردی ما نیستند و به اشتراک گذاشته می‌شوند.

درآمد صنعت خودرو در  6/7،2030هزار میلیارد دلار

در سال 2015میلادی، درآمد فروش خودرو 3/5هزار میلیارد دلار بوده است. پیش‌بینی‌می‌شود در سال 2030میلادی، درآمد حاصل از فروش خودرو به 6/7هزار میلیارد دلار برسد. از این رشد درآمد، افزایش 30درصدی آن مربوط به منابع درآمدی جدید و نوظهور است. منابعی که ناشی از توسعه خدمات مربوط به تبادل اطلاعات شامل اپلیکیشن‌ها، مکان‌یابی، به‌روزرسانی نرم‌افزار برای به اشتراک‌گذاری و سفارش اینترنتی خودرو و... است. صنعت خودرو، آینده موفق احتمالی‌اش را مدیون بازیگران جدید این صحنه است.

هشت دورنما برای صنعت خودروی جهان
مکنزی هشت دورنما و سناریو برای صنعت خودرو در سال   2030 پیش‌بینی کرده است: 
دورنمای اول: رانندگی با روش‌های اشتراک‌گذاری سفر، سرویس‌های تبادل در خودرو، ارتقای فناوری و... که می‌تواند موجب افزایش 5/1هزار میلیارددلاری درآمد صنعت خودرو شود.
دورنمای دوم: با وجود تغییر رویکرد به سمت روش‌های نوین اشتراک‌گذاری سفرهای درون شهری، به واسطه پیامدهای مثبت ناشی از رشد طبقه متوسط در جهان و تداوم رشد اقتصادی در کشورهایی مثل چین، هند و...رشد سالانه فروش خودرو از 6/3درصد به 2درصد خواهد رسید.

دورنمای سوم: پیش‌بینی می‌شود از هر 12خودروی فروخته شده در سال 2030، یک خودرو در قالب اشتراک‌گذاری سفر به فروش برسد و متعاقب آن بازار خوبی برای این هدف ایجاد شود.
دورنمای چهارم: ساختار شهر به عنوان مناسب‌ترین معیار تقسیم‌بندی که تعیین‌کننده رفتار و عادت‌های سفر است درنظر گرفته خواهد شد و جایگزین دیدگاه ناحیه‌ای و کشوری در بازار خودرو خواهد شد.
دورنمای پنجم: درصورت رفع موانع تکنولوژیکی و مسائل قانونی و نظارتی، تا 11درصد ازخودروهای فروخته شده در سال 2030 می‌تواند به‌خودروهای تمام خودران اختصاص داشته باشد.

دورنمای ششم: خودروهای برقی توانسته‌اند به‌خودروهای قابل رقابت و مناسب در بازار تبدیل شوند.

دورنمای هفتم: چشم‌انداز روش‌های نوین سفر درون‌شهری با پیچیدگی و تنوع زیاد، بازیگران فعلی صنعت خودروسازی را ملزم به همکاری و رقابت با رقبا، در چند حوزه خواهد کرد.

دورنمای هشتم: بازیگران قدیمی صنعت خودروسازی روی کل فرایند تولید، تمرکز و توجه دارند درحالی‌که بازیگران جدید تنها در بخش کوچکی از زنجیره ارزش فعال هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید