• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73711
+
-

راه‌اندازی دومین مرکز پزشکی قانونی در کرمانشاه

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه از تحویل 2 ساعته اجساد منتقل شده به این مرکز خبر داد و گفت: اما تعیین علت فوت به 45 روز زمان نیاز دارد. به گزارش ایسنا «بهرام خانی» با اشاره به فعالیت 13 مرکز پزشکی قانونی در استان گفت: تنها در شهرستان ثلاث‌باباجانی مرکز پزشکی قانونی نداریم. 

وی یادآور شد: از مجموع مراکز پزشکی قانونی استان، تنها مرکز کرمانشاه و اسلام‌آباد غرب در مالکیت پزشکی قانونی قرار دارد و مابقی به‌صورت ساختمان‌های اجاره‌ای از دادگستری فعال است. ‌خانی از راه‌اندازی دومین مرکز پزشکی قانونی در شهر کرمانشاه خبر داد و افزود: برای راه‌اندازی این مرکز 4 میلیارد تومان نیاز است که در صورت تامین اعتبار این مرکز راه‌اندازی می‌شود. این مسئول در ادامه با اشاره به مدت تحویل جسد در مراکز پزشکی قانونی گفت: در حال حاضر از زمان ورود جسد به مرکز پزشکی قانونی استان تا زمان انتقال آن حدود 2 ساعت زمان می‌برد. 

خانی افزود: اگر جسد وارد مرکز پزشکی قانونی شود و یکی از بستگان درجه یک متوفی حضور داشته باشد که شرحی از نحوه فوت متوفی بدهد، بلافاصله کار تشریح روی جسد انجام می‌شود که در مجموع زمان آن حدود 2 ساعت طول می‌کشد و جسد بلافاصله به خانواده متوفی جهت دفن تحویل داده می‌شود. 

وی یادآور شد: در این بین برخی اجساد شبانه به پزشکی قانونی منتقل می‌شوند و کار رسیدگی به آنها صبح روز بعد انجام می‌شود. خانی تصریح کرد: همچنین در برخی موارد که چندین جسد همزمان به پزشکی قانونی منتل می‌شوند کار تشریح اجساد قدری طولانی‌ می‌شود. 


طرح «دادپزشک» به دادمان رسید 

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح دادپزشک در استان گفت: این طرح کمک بسیاری در کاهش اجساد ورودی به پزشکی قانونی داشته است. با حضور پزشک در آرامستان و صدور مجوز فوت برای کسانی که مرگ طبیعی داشته‌اند اما به ظاهر علت فوت غیرطبیعی بوده است، دیگر نیازی به انتقال اجساد به پزشکی قانونی نیست.

وی افزود: سال گذشته 650 جسد در محل پزشکی قانونی تشریح شد، در حالی که اگر طرح دادپزشک اجرا نمی‌شد حداقل هزار و 900 نفر به این تعداد اضافه می‌شد.  خانی در خصوص زمان تعیین علت فوت نیز گفت: این پروسه در حال حاضر از 145 روز به 45 روز کاهش یافته و علت طولانی بودن این زمان نیز به نوع آزمایش‌های انجام شده روی جسد مربوط می‌شود.  وی افزود: تنها برای فیکس کردن بافت جسد برای تشخیص علت فوت، باید بافت حدود 30 روز در فرمالین قرار گیرد. 


فقط با 60 نیرو فعالیت می‌کنیم 

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در ادامه به کمبود نیرو در پزشکی قانونی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 22 پزشک در پزشکی قانونی استان فعالند و به 7 نفر دیگر نیاز است تا بخشی از کمبودها جبران شود.  وی افزود: چارت سازمانی اداره کل پزشکی قانونی استان کرمانشاه 260 نفر است، در حالی که ‌اکنون با 60 نیرو فعالیت می‌کنیم.  خانی سختی کار و مسائل مالی را علت کمبود نیرو در پزشکی قانونی استان عنوان کرد. 

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی در تشریح جسد گفت: بسیاری تمایلی به تشریح جسد ندارند و با خشم و عصبانیت مقابل پزشکی قانونی تجمع می‌کنند، اما بر اساس دستور مقام قضایی ما موظف به تعیین علت فوت به هر طریق ممکن هستیم.وی افزود: از طرفی در برخی نقاط استان این فرهنگ وجود دارد که باید جسد در اسرع وقت تدفین شود و برای همین حتی شبانه هم که شده باید تشریح جسد را انجام دهیم تا سریع دفن شود و این برای همکاران ما دردسرساز شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید