• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73700
+
-

تلاش استانداران  برای بازگشایی مرز سومار

مرز
تلاش استانداران  برای بازگشایی مرز سومار

استاندار کرمانشاه گفت: با توجه به نقش مرز سومار در رونق اقتصادی استان‌های دیاله و کرمانشاه، عراقی‌ها و به‌خصوص استان دیاله مشتاق بازگشایی و فعالیت این مرز رسمی بوده و هیچ‌گاه به دنبال بستن آن نیستند، از این رو تلاش بر این است که ظرف 8 روز آینده با مجوز نخست وزیری این کشور، دوباره بازگشایی شود.

به گزارش ایرنا، «هوشنگ بازوند» افزود: عراقی‌ها مباحثی در رابطه با ورود یک‌سری کالای ممنوعه از مرز سومار به نخست وزیری دادند که وی هم بر اساس آن گزارش دستور تعطیلی موقت یا بسته شدن مرز را داد که این گزارش واقعی نبود. استاندار دیاله نیز کذب بودن این موضوع را تایید کرد. از این رو بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شد ‌ ظرف هفته آینده شاهد بازگشایی دوباره مرز
سومار هستیم.

استاندار کرمانشاه گفت: روزانه 300 کامیون کالا از مرز سومار به عراق صادر می‌شود و از این رو عراقی‌ها به شدت دنبال این هستند که این مرز بسته نشود.  بازوند همچنین در نشست مرز سومار اضافه کرد: موضوع رسمی شدن مرز سومار که به تصویب هیات وزیران رسیده است و در آستانه اربعین حجم صادرات کالاهای دیگر مرزهای رسمی کشور به سمت سومار منتقل خواهد شد، بنابراین بازگشایی مرز سومار برای هر2 کشور اهمیت فوق‌العاده دارد. 

وی تصریح کرد: درخصوص بازگشایی مرز خسروی هم طرف عراقی آمادگی خود را اعلام کرد و با توجه به اقدام‌های دولت عراق، برخی کمک‌های ما نیز باید تزریق تا مرز خسروی به‌موقع بازگشایی شود. 
«مثنی تمیمی» استاندار دیاله هم با اشاره به این‌که اهتمام لازم از سوی دولت عراق نیز برای بازگشایی مرز سومار وجود دارد، گفت: آماده کردن برخی زیرساخت‌ها در مرز سومار و توافق بر سر عدم ورود کالاهای ممنوعه موضوعات مهمی است که پس از حل و فصل آنها و صدور دستور نخست‌وزیری عراق شاهد بازگشایی مرز باشیم. 

وی عنوان کرد: به عنوان نقطه مشترک 2 استان، تلاش می‌کنیم تا هفته آینده مشکلات را  برطرف کنیم.وی در مورد مرز خسروی هم گفت: اقدام‌های لازم برای بازگشایی مرز خسروی را انجام داده‌ایم و آمادگی بازگشایی مرز خسروی را داریم. بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالاها از این معبر به استان‌های شرقی عراق صادر می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید