• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73669
+
-

توانمندسازی زنان سرپرست خانوار درخوزستان

طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شامل حال زنانی می‌شود که شرایط عضویت در کمیته امداد یا بهزیستی را ندارند

نمای نزدیک
توانمندسازی زنان سرپرست خانوار درخوزستان

خوزستان ۳۳ هزار زن سرپرست خانوار دارد که بیشترین آمار در بین استان های کشور است. به طوری که آن را یکی از مهم‌ترین چالش های حوزه زنان در این استان بیان کرده اند. به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار جمعیتی خوزستان در سرشماری سال ۱۳۹۵، از 7/4 میلیون نفر جمعیت این استان 5/49 درصد را زنان تشکیل می دهند که ۴۹ درصد آنها ساکن شهرها هستند. خوزستان رتبه ۱۷ کشور را به لحاظ جمعیت زنان دارد.

بر اساس گزارش اداره کل زنان استانداری خوزستان و سرشماری سال ۹۵، در این استان نرخ بیکاری زنان بیش از مردان است و از نظر شاخص ها اشتغال و بیکاری وضعیت زنان نامطلوب تر از وضعیت مردان است. همچنین نرخ بیکاری زنان شهری از زنان روستایی بالاتر است.

زنان سرپرست خانوار پس از وقوع سیل فروردین امسال در سختی‌های بیشتری افتادند و زندگی آنها به شدت تحت تاثیر قرار گرفت. حالا دولت تصمیم گرفته که با توانمندسازی زنان در مناطق سیل‌زده استان، کمک کند تا زندگی آنها روی ریل بیفتد و دغدغه‌های آنها کمتر شود.


توانمندسازی زنانی با مهارت‌های ابتدایی

مدیرکل زنان و خانواده استانداری در این زمینه گفت: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در8 شهرستان سیل‌زده استان در حال اجراست. فرانک موسوی افزود: این طرح برای آموزش ۴۲۰ نفر از زنان سرپرست خانوار در شهرستان های حمیدیه، دشت‌آزادگان، شوشتر، شوش، خرمشهر، کارون، باوی و شادگان با همکاری جهاد دانشگاهی و اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی از یک ماه پیش در حال اجراست.

به گفته وی زنان زیر پوشش این طرح، افرادی هستند که شرایط عضویت در کمیته امداد امام خمینی(ره) یا بهزیستی را نداشته‌اند. وی اضافه کرد: در این طرح بیشتر زنانی شناسایی می شوند که مهارت‌های ابتدایی دارند تا پس از آموزش کوتاه مدت توسط جهاد دانشگاهی، بتوانند از پشتیبان های رده ملی برای عرضه تولیدات خود استفاده کنند.

موسوی، هدف از این طرح را اشتغال و کمک به معیشت این خانواده ها بیان کرد و توضیح داد: قرار است بین ظرفیت نسبی منطقه و پشتیبان ها هماهنگی ایجاد شود مثلا در شادگان با توجه به آشنایی زنان با محصولات خرما روی فرآوری خرما و صنایع دستی برنامه‌ریزی شود.


توانمندسازی زنان سرپرست خانوار حاشیه اهواز

مدیرکل زنان و خانواده استانداری همچنین از اجرای طرح توانمندسازی ۲ هزار زن سرپرست خانوار در مناطق حاشیه اهواز خبر داد و گفت: این طرح در 8 محله حاشیه ای در حال اجراست و به این گروه از زنان مهارت های فنی و حرفه ای و اجتماعی ارائه می‌شود.

موسوی افزود: مهارت آموزی بر اساس علاقه‌مندی و انتخاب متقاضیان در رشته های خیاطی، آرایشگری، شیرینی پزی، آشپزی و رایانه توسط اداره فنی و حرفه ای انجام می شود. وی اضافه کرد: آموزش ها با هدف افزایش حضور اجتماعی زنان انجام می شود تا در حد امکان این مهارت ها تبدیل به شغل شود و این زنان بتوانند از تسهیلات کم‌بهره اشتغال استفاده کنند.

این مسئول اضافه کرد: البته توانمندسازی زنان تنها به معنی اشتغال خارج از منزل نیست. بلکه در صورت تمایل نداشتن به اشتغال بیرون از منزل، می توانند از مهارت هایی که آموخته اند در تربیت فرزندان و مدیریت خانواده استفاده کنند، یا با شناختی که از محله و شهر و ادارات دولتی به دست می آورند، مشکلات روزمره خود را برطرف کنند.

موسوی اظهار کرد: طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار بر اساس تفاهم‌نامه ای که میان معاونت زنان ریاست جمهوری، وزارت کشور و فنی و حرفه ای و شرکت کاردوک (بازاریاب و مجری طرح) اجرا می شود. وی گفت: این طرح در اهواز از فروردین شروع شده و ۵۰۰ نفر توسط اداره کل زنان و 1500 نفر زیرنظر اداره کل اجتماعی و همکاری آموزش داده می شوند تا تولیدات قابل عرضه به بازار داشته باشند.


بازاریابی نامناسب زنان شاغل

مدیرکل زنان و خانواده استانداری در ادامه صحبتش یکی از مشکلات اشتغال زنان این استان را بازار کسب و کار عنوان کرد و گفت: ما در زمینه توانمندی زنان خوزستان مشکلی نداریم، ولی به دلیل نبود بازار مناسب، تولیدات آنها به سختی به فروش می رسد. به همین دلیل به دنبال یافتن پشتیبان و بازاریابی مناسبی در داخل و خارج کشور هستیم.

موسوی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین چالش ها ما به ویژه در شهرستان ها نبود بازارچه دائمی برای فروش تولیدات زنان است. محصولات آنها فقط در بازارچه هایی که به شکل فصلی یا محلی و نمایشگاهی برگزار می‌شود، عرضه می‌شوند. وی اضافه کرد: استفاده از فضای مجازی و راه‌اندازی فروشگاه هایی برای فروش تولیدات و صنایع دستی زنان از راهکارهایی است که علاقه‌مند به ترویج آن برای حل این مشکل هستیم. چون در این صورت نیاز به کارگاه و بازار برای فروش وجود ندارد.


ایجاد بازارچه های عرضه تولیدات

مدیرکل زنان و خانواده استانداری، ایجاد بازارچه های عرضه تولیدات زنان را از مطالبات هر شهرستان خواند و افزود: شهرداری‌های خوزستان موظف به جانمایی این بازارچه‌ها هستند. این موضوع را در دیدار با همه شهرداران اعلام کرده‌ایم.

وی با اشاره به شناسایی 3 بازارچه غیرفعال در کوی باهنر، نبوت و سپیدار اهواز گفت: در صورت همکاری شهرداری می‌توانیم این بازاراچه‌ها را با راه‌اندازی کارگاه های آموزشی یا محل عرضه تولیدات زنان رونق ببخشیم و به این ترتیب بخش زیادی از اشتغال آنها را تامین کنیم. به گفته موسوی، طرح آموزش مهارتی دختران دانشگاهی در خوابگاه‌ها هم تدوین شده که در صورت تصویب، از مهرماه آغاز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :