• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73667
+
-

آغاز تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل

فرماندار شهرستان خنداب گفت: تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل این شهرستان آغاز شد.«عبدالرضا حاج ‌علی‌ بیگی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این برنامه با هدف مدیریت و احیای تالاب آقگل، جذب گردشگر و تأمین موضوعات حقوقی با حضور نماینده سازمان محیط‌ زیست کشور، دادستان و مسئولان استان مرکزی و همدان تدوین می‌شود.

وی ادامه داد: این برنامه راهبردی تا پایان آبان امسال انجام شده و پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی استان مرکزی و همدان لازمالاجرا است.فرماندار شهرستان خنداب بیان کرد: تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل همانند برنامه مدیریت جامع تالاب میقان اراک توسط مشاور در حال انجام است.

حاج علی بیگی افزود: کارگاه‌های تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب آقگل شهرستان خنداب توسط معاون حقوقی سازمان محیط‌زیست کشور در این شهرستان برگزار شده است.تالاب آقگل یکی از تالاب‌های طبیعی است که در حد فاصل استان‌های مرکزی و همدان قرار گرفته و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

تغذیه تالاب آقگل از حوضه آبریز رودخانه قره‌چای در جنوب دشت کمیجان تأمین می‌شود و فصول آبگیری تالاب از اواخر آذر تا اواسط خرداد هر سال است. رژیم آبی آن با میزان بارندگی سالانه ارتباط مستقیم دارد.منابع آبی این تالاب از نزولات آسمانی، ذوب برف ارتفاعات اطراف، نهرهای فصلی و چشمه‌های حاشیه‌ای و طغیان رودخانه قره‌چای است.

تالاب فصلی آق گل مستطیل شکل است و این منطقه محل تجمع هرزاب‌های منطقه‌ محسوب می‌شود که با توجه به بافت و ضخامت تشکیلات زمین‌شناسی دارای قدمتی 40هزار ساله‌ است. همچنین وسعت تالاب در فصول پر آب تا ۶۰۰ هکتار می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید