• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7366
+
-

راهنمای گواهی سپرده و پاسخ به سؤال‌های رایج

با گذشت 2روز از اجرای بسته جدید ارزی و ریالی بانک مرکزی ابهاماتی برای مشتریان بانک‌ها ایجاد شده که لازم است رفع شود.

 

1-کدام بانک یا مؤسسه اعتباری سود بیشتری بابت گواهی سپرده می‌دهد؟

 

همه بانک‌‌ها ملزم هستند تا به گواهی سپرده‌ها نرخ سود 20درصد را محاسبه و در پایان هر‌ماه اصل سود را به‌حساب مشتریان خود واریز کنند و هیچ بانکی سود بیشتری نسبت به دیگر بانک‌ها نمی‌دهد.

 

2-آیا می‌توان گواهی سپرده را فروخت یا به دیگری واگذار کرد؟

فروش گواهی سپرده پس از پایان مهلت یکساله و خرید و فروش یا نقل و انتقال آن ممنوع بوده و بانک تنها در قبال سپرده‌گذار پاسخگوست و سود را به‌حساب وی واریز خواهد کرد.

 

3-انصراف مشتری چه تأثیری بر نرخ سود خواهد گذاشت؟

نرخ سود 20درصد به‌صورت علی‌‌الحساب بوده و پرداخت آن در مقاطع ماهانه صورت می‌گیرد و درصورت انصراف مشتری، نرخ سود به 14درصد کاهش می‌یابد و اگر فردی پس از گذشت چند‌ماه و یا حتی 364روز یعنی یک روز تا پایان مدت یکساله انصراف دهد، بانک ملزم است براساس نرخ 14درصد تسویه حساب کند و اضافه سود‌های پرداختی در مدت قبل از انصراف، از حساب مشتری کسر خواهد شد.

 

4-آیا بانکی حق دارد گواهی سپرده با نرخ سود کمتر یا بیشتر ارائه دهد؟

بانک مرکزی اعلام کرده تمام مجوزهایی که پیش از این به بانک‌ها و مؤسسات اعتباری برای انتشار اوراق گواهی سپرده داده شده تا اطلاع ثانوی متوقف خواهند شد، البته این احتمال وجود دارد که پس از مدت 2هفته‌ای دوباره بانک‌ها به انتشار و عرضه اوراق گواهی سپرده البته با نرخ پایین‌‌تر از 20درصد اقدام کنند.

 

5-با چند تومان می‌شود اوراق گواهی سپرده خرید؟

حداقل مبلغ لازم برای گواهی سپرده یک میلیون ریال و ضریبی از یک میلیون ریال خواهد بود، بنابراین مردم عادی با پس‌اندازهای خرد می‌توانند گواهی سپرده100، 200، 300هزار تومان به بالا بخرند.

 

6-فرق گواهی سپرده با سپرده‌ بانکی چیست؟

هم گواهی سپرده و هم سپرده بانکی معاف از مالیات است و تضمین آن با بانک‌های عامل خواهد بود ولیکن از آنجا که نرخ سود گواهی سپرده یکساله 20درصد است، نسبت به نرخ سود سپرده کوتاه‌مدت 10درصد و نرخ سود سرمایه‌گذاری یکساله 15درصد جذاب‌تر است.

 

7-آیا می‌توان‌بخشی از سپرده را در مواقع ضروری پس گرفت یا کل پول بلوکه خواهد بود؟

هر فردی، هر زمانی که بخواهد بخشی از پول‌اش را پس بگیرد، می‌تواند این کار را انجام دهد، منتهی نرخ سود بخشی از سپرده که گرفته می‌شود به 14درصد کاهش می‌یابد و بانک ملزم است برای بقیه پول سپرده‌گذاری شده، نرخ سود 20درصد پرداخت کند. البته نرخ سود در سپرده بانکی و گواهی سپرده علی‌الحساب است و اگر بانکی بیش از این میزان سود به‌دست آورده باشد، باید به‌حساب مشتریان واریز کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید