• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73607
+
-

اجرای طرح جایگزینی محصولات کشاورزی در کرمان

کشاورزی
اجرای طرح جایگزینی محصولات کشاورزی در کرمان

 به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ۶ هزار هکتار طرح جایگزینی کشت محصولات کشاورزی با توجه به تغییرات اقلیمی و کم‌آبی طی 5 سال گذشته در این استان اجرا شده است. 

به گزارش ایرنا «عباس سعیدی» افزود: کشت گیاهان دارویی، زعفران، زرشک، گل‌محمدی و باغ‌های گلابی طی 5 سال گذشته در استان کرمان جایگزین دیگر محصولات کشاورزی شده، زیرا کشت این محصولات با محیط ‌زیست و کم‌آبی استان سازگار است و مزیت‌های اقتصادی و صادراتی دارد. 

وی گفت: پسته به عنوان یکی از محصولات اصلی استان کرمان و مقاوم بودن در برابر شرایط گرم و خاک شور طی سال‌های گذشته توسعه یافته است و برخی کشاورزان استان تا ۱۳ تن در هکتار از این محصول برداشت می‌کنند. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: افزایش میزان گرمی هوا، تغییرات اقلیمی و شوری آب و خاک بهره‌وری محصول پسته را کاهش داده است. 

وی ادامه داد: توسعه یافتن کشت این محصول موجب شده امروز نتوان آن را جایگزین کرد و پیوندهای پسته ناسازگار با شرایط اقلیمی توسط سازمان جهاد کشاورزی در حال تغییر هستند. 

سعیدی افزود: آبیاری تحت فشار، کم‌فشار و زیر سطحی برای ارتقای بهره‌وری پسته در استان کرمان اجرا شده است و اعتبارات آبیاری تحت فشار طی سال‌های گذشته به این استان تخصیص نیافته و اینک در حال دریافت این اعتبارات هستیم. 

وی گفت: استفاده از سایبان‌ها برای محصول پسته به علت تغییرات اقلیمی و گرمای هوا در استان کرمان در حال اجراست. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به دانش اصول تغذیه در میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی گفت: تالار ترویج، نشریات و کتاب‌های متعددی در مورد پسته منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید