• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73412
+
-

جشن بازگشایی‌« خسروی»

پس از پیگیری‌های فراوان مسئولان ایرانی بالاخره کشور عراق با بازگشایی مرز خسروی موافقت کرد

تیتر یک
جشن بازگشایی‌« خسروی»

«عراق با بازگشایی مرز خسروی موافقت کرد»، این خبری بود که «عبدالرضا رحمانی فضلی» در دیدار با همتای عراقی خود در تهران اعلام کرد و یکی از خبرهای خوش چند سال اخیر برای مردم مرزنشین کرمانشاه بود. به گزارش ایرنا، آیین معنوی راهپیمایی اربعین حسینی هر سال با حضور میلیون‌ها نفر از عاشقان حضرت امام حسین(ع) در ایران و کشورهای خارجی برگزار می‌شود و امسال نیز از اواسط مهر آغاز و در روز ۲۸ مهر(اربعین) به اوج خود می‌رسد.

یکی از آرزوهای مردم کرمانشاه که در طول تاریخ بر سر راه عتبات عالیات قرار داشته‌اند و از زائران کربلا پذیرایی کرده‌اند، بازگشایی مرز خسروی بود که با توافق دولت‌های ایران و عراق و تامین امنیت در آن سوی مرز محقق شد.

استاندار کرمانشاه در این باره گفت: جشن بازگشایی مرز خسروی را با حضور وزیر کشور احتمالا هشتم شهریور ماه برگزار خواهیم کرد. «هوشنگ بازوند» در نشست ستاد مدیریت و ساماندهی زائرین اربعین حسینی اظهار کرد: بازگشایی مرز خسروی پروسه‌ای نفسگیر و پرچالش بود که به لطف خدا و عنایت امام حسین(ع) محقق شد تا مردم استان کرمانشاه رسما به نقش تاریخی خود مبنی بر میزبانی زائرین اباعبدالله الحسین(ع) برگردند. وی در ادامه با بیان این‌که ستاد اربعین باید تحت مدیریت و نظر معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار به صورت شبانه‌روزی در قصر شیرین مستقر شود‌، گفت: مدیران با نمایندگان تام‌الاختیار آنها تا موانع را برطرف نکرده‌اند به مرکز استان برنگردند.


دلایل بسته شدن خسروی

خسروی در طول تاریخ یکی از معبرهای عبور زائران عتبات عالیات بوده و از ۲۵ سال قبل نیز زیرساخت‌های لازم و مورد نیاز یک مرز رسمی و بین‌المللی در آن تعریف شده و اکنون از این زیرساخت‌ها از جمله جاده مناسب برخوردار است. 

عملیات ساخت پایانه بین‌المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید و یکی از پایانه‌های استاندارد با امکانات مناسب کشور در مرز است. پس از ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌های کشور عراق و نبود امنیت در آن سوی مرز خسروی، مسئولان عراقی تصمیم به بستن این مرز بر روی زائران عتبات عالیات و اربعین گرفتند و عملا استان کرمانشاه از این نعمت محروم شد و مرز مهران تنها معبر در غرب کشور در مراسم اربعین به سمت عراق بود. بازگشایی مرز خسروی پس از استقرار امنیت در عراق در دستور کار مسئولان استان کرمانشاه قرار گرفت و در 3 سال اخیر جلسات متعددی در کرمانشاه، تهران و بغداد برای بازگشایی این مرز تشکیل شد که با وجود قول‌های مسئولان عراقی این مرز بسته ماند. 

هر سال مسئولان قول بازگشایی مرز را می‌دادند و مردم استان نیز خود را برای میزبانی از زائران اربعین آماده می‌کردند و امکانات فراوانی را نیز در مرز مستقر می‌کردند اما این مرز بسته ‌می‌ماند. سال ۹۸ اما شرایط برای بازگشایی مهیاتر شد و در آن سوی مرز خسروی شاهد برقراری ثبات و امنیت بودیم و رایزنی‌ها و پیگیری‌های مسئولان ارشد کشور با مسئولان عراقی نیز به سرانجام رسید و آنان با بازگشایی مرز خسروی موافقت کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید