• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73410
+
-

جاده‌هایی که از دل طبیعت می‌گذرند

معاون اداره کل منابع طبیعی: پروژه‌های راه البرز پیوست‌های محیط‌زیستی دارند، اما شاهد آثار تخریبی این پروژه‌ها بر عرصه‌های طبیعی بوده‌ایم

محیط زیست
جاده‌هایی که از دل طبیعت می‌گذرند

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به اهمیت پرداختن به مشکلاتی که به دنبال انجام پروژه‌های بزرگ راه‌سازی برای منابع طبیعی استان به وجود می‌آید، اظهار کرد: در طرح مدیریت جامع آبخیزداری استان به نوعی خواستار شده‌ایم تا دستگاه‌های اجرایی در انجام پروژه‌های عمرانی ضمن همکاری‌های لازم از آسیب به منابع طبیعی جلوگیری کنند.
«اصغر بیات» در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به تاثیر پروژه‌های آزادراه تهران- شمال، راه طالقان- هشتگرد و بزرگراه شمالی کرج بر منابع طبیعی، گفت: با مسئولان و مدیران این پروژه صحبت‌هایی داشته‌ایم و قرار شده تا برخی اقدامات را در بخش‌های مختلف انجام دهند. وی افزود: برنامه کلی ما در مورد پروژه آزادراه تهران- شمال این بوده است که در کنار مشاوران راه‌سازی، از منابع طبیعی و محیط‌زیست نیز مشاورانی در پروژه حضور داشته باشند تا آنها در حین اجرای کار اقدامات لازم برای کاهش آثار محیطی را اجرایی کنند.


تاثیر آبخیزداری بر کاهش حوادث سیلاب

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با بیان این‌که در خصوص پروژه طالقان- هشتگرد برای به‌کارگیری مشاوران منابع طبیعی و محیط‌زیست هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: در این مورد چندین بار نیز مکاتبات کرده‌ایم، اما به مرحله عمل نرسیده است تا بتوانیم شاهد انجام اقدامات اجرایی در پروژه مذکور با نظارت مشاوران منابع طبیعی و محیط‌زیست باشیم.
بیات با اشاره به این‌که از سوی مسئولان استانی و حتی کشوری گفته شده است که پروژه‌های راه البرز پیوست‌های مطالعات محیط‌زیستی را دارند، اما در عمل ما شاهد آثار تخریبی این پروژه‌ها بر عرصه‌های طبیعی و زیستی استان بوده‌ایم، افزود: در پروژه راه هشتگرد- طالقان رانش‌هایی حادث شده است و این نشان می‌دهد که مطالعات درستی در خصوص اجرای آن از قبل انجام نشده است.
وی با اشاره به اهمیت اجرایی کردن برنامه آبخیزداری در حوزه‌های پرخطر استان البرز با این توضیح که چند سال قبل در منطقه طالقان و شمال هشتگرد بروز چند سیلاب را داشتیم، گفت: در آن زمان اگر اقدامات آبخیزداری را در حوزه فَشند و ساوجبلاغ عملیاتی نکرده بودیم، آسیب زیادی به دلیل سیلاب‌های رودخانه فشند به شهر جدید هشتگرد می‌رسید.


مخالف اجرای طرح‌های راه‌سازی نیستیم 

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز توضیح داد: متاسفانه بخش زیادی از تخریب‌ها در عرصه منابع طبیعی استان غیرمتعارف بوده و به دلیل انجام پروژه‌هایی از جمله راه‌سازی‌ها حادث می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که ما به عنوان متولیان منابع طبیعی در البرز به هیچ عنوان مخالف انجام پروژه‌های راه‌سازی نیستیم، افزود: می‌دانیم که این پروژه‌ها از جمله آزادراه تهران- شمال رویکردی ملی دارد و انجام آن برای کشور بسیار مهم است، اما انتظار داریم نگاه دستگاه‌هایی مانند منابع طبیعی و محیط‌زیست نیز در حد اعلا در این پروژه اعمال شود تا شاهد کمترین آسیب‌ها به عرصه‌های طبیعی باشیم.
بیات در بخش دیگری با اشاره به مصوبه شورای شهر کرج در خصوص تهیه طرح جامع آبخیزداری این کلان‌شهر بیان کرد: در فروردین سال جاری این طرح از سوی شورای شهر کرج تصویب و قرار شد شهرداری این کلان‌شهر در قالب آن برنامه‌های مشاوران طرح مذکور را عملیاتی کند.


نگرانی درباره بزرگراه شمالی

بیات با بیان این‌که متاسفانه چند ماه از اعلام این مصوبه شورای شهر کرج گذشته است، اما اقدامی از سوی شهرداری در خصوص عملیاتی کردن طرح جامع آبخیزداری این شهر نشده است، گفت: باید زیرساخت‌ها در این مورد فراهم شود تا بعدها اگر بارندگی شدید داشتیم و سیلاب به راه افتاد، بدانیم چه کاری باید انجام دهیم.
وی در ادامه با اشاره به این‌که در کرج مشکل جدی دیگر از دیدگاه ما پروژه بزرگراه شمالی است، بیان کرد: مسئولان این پروژه نیز می‌گویند که تمام نکات ایمنی و انجام مطالعات زیست‌محیطی را در این پروژه رعایت کرده‌اند و مشکلی در خصوص بروز سیل برای کرج نخواهد داشت، اما ما بابت این پروژه نیز نگران هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید