• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73407
+
-

40 درصد مدارس البرز فرسوده‌اند

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس: برای ساخت کلاس‌های درس جدید در البرز نیاز به مشارکت و همراهی دستگاه‌های اجرایی است

آموزش
40 درصد مدارس البرز فرسوده‌اند

مدیرکل آموزش و پرورش البرز اظهار کرد: البرز به دلیل رشد سالانه دانش‌آموزی ناشی از مهاجرت نیاز به ساخت کلاس‌های درس جدید دارد.
به گزارش ایرنا، «سالار قاسمی» بیان کرد: سال گذشته ۱۵۰ کلاس درس در البرز ساخته شد.
وی عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت‌گرفته این رقم در سال ۹۸ به هزار کلاس درس رسیده که بخشی از آنها همزمان با آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ آماده بهره‌برداری می‌شود.
قاسمی تصریح کرد: ۵۰ پروژه آموزشی در البرز در حال ساخت است تا بخشی از نیازهای این استان به فضای آموزشی تامین شود.
وی گفت: سال گذشته خیرین مدرسه‌ساز در البرز برای ساخت کلاس‌های درس در استان ۳۰۰ میلیارد ریال کمک کردند که امسال این رقم به ۶۰۰ میلیارد ریال رسید.
 قاسمی ادامه داد: آموزش و پرورش البرز مشکلات زیادی دارد و انتظار ما از مسئولان استان این است که پیگیر رفع مشکلات در این حوزه باشند.

کمبود ۷۰۰ کلاس درس
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز هم گفت: استان برای تحت پوشش قرار دادن جمعیت دانش‌آموزی خود بر اساس شاخص‌های آموزشی۷۰۰‌مدرسه کم دارد.
«محمد دلاوریان» اظهار کرد: اگر به طور متوسط برای هر مدرسه ۱۰ کلاس درس در نظر بگیریم، حدود ۷۰۰ مدرسه در البرز باید ساخته شود که این مهم در کنار تامین اعتبارات ملی و خیری نیازمند اختصاص زمین است. وی با اشاره به این‌که حدود ۴۰ درصد مدارس البرز نیاز به ترمیم، تخریب و بازسازی دارند، خاطرنشان کرد: مقاوم‌سازی این بناها باید در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز بیان داشت: در صورت وقوع زمین‌لرزه در البرز، مدارس قدیمی آسیب‌پذیر تخریب می‌شوند.
دلاوریان با بیان این‌که سالانه به دلیل مهاجرت‌پذیری ۱۲ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی البرز اضافه می‌شود، تصریح کرد: برای دانش‌آموزان تازه‌وارد ۴۰۰ کلاس درس جدید نیاز است.
وی ادامه داد: برای ساخت کلاس‌های درس جدید در البرز نیاز به مشارکت و همراهی دستگاه‌های اجرایی در استان همانند اداره‌های استاندارد، راه و شهرسازی، شهرداری و دیگر دستگاه‌های اجرایی داریم.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس البرز با بیان این‌که البرز از نظر سرانه آموزشی در جایگاه سی و یکم کشور قرار دارد، یادآور شد: کمبود فضای آموزشی موجب شده تا ۴۸ درصد مدارس این استان به صورت دوشیفته فعالیت کنند.
دلاوریان عنوان کرد: امسال اعتبارات تخصیص‌یافته به فضاهای آموزشی البرز ۱۰ برابر افزایش یافته است که همکاری دستگاه‌های مربوطه در استان برای جذب این اعتبار ضروری است.
وی گفت: سال گذشته با جذب اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریالی توانستیم تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام مربوط به سال‌های قبل را به سرانجام برسانیم و ۱۶۰‌کلاس درس را به اداره کل آموزش و پرورش البرز تحویل دهیم. وی اضافه کرد: وجود مشکلات در آموزش و پرورش نواحی 3 و 4 کرج، فردیس و مناطق محمدشهر و کمالشهر موجب می‌شود تا امر نوسازی، مقاوم‌سازی و بازسازی این مناطق در اولویت قرار گیرد.
این مسئول یادآور شد: در البرز مدارس ۲۰ کلاسه با قدمت ۵۰ سال وجود دارد که فاقد استانداردهای لازم از جمله فضای کتابخانه، آزمایشگاه و کارگاه هستند.

اختصاص ۴۰ میلیارد ریال به پروژه مهر
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز هم اظهار کرد: ۴۰ میلیارد ریال به پروژه مهر سال تحصیلی ۹9-98 این استان اختصاص یافت.
«مراد مالمیر» اضافه کرد: پروژه مهر با هدف تمهید مقدمات لازم برای شروع باشکوه سال تحصیلی ۹9-۹8 و ایجاد زیرساخت‌های لازم آموزشی و تربیتی در این استان در حال اجراست.
وی اظهار داشت: پروژه مهر نقش مهمی در ایجاد و گسترش عدالت آموزشی در استان دارد.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز با بیان این‌که کیفیت‌‌بخشی، ارتقای عدالت آموزشی و تلاش برای تامین تجهیزات مورد نیاز مدارس، از مهم‌ترین مزیت‌های اجرای این طرح است، یادآور شد: باید به محور کیفیت‌بخشی آموزشی و ساماندهی نیروی انسانی در این طرح توجه ویژه‌ای کرد.
وی در ادامه به اهداف راهبردی این طرح مهم اشاره کرد و افزود: پروژه مهر با 5 هدف شامل بهینه‌سازی عملکرد نیروی انسانی، ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی، احصای دقیق موانع و آسیب‌های موجود در حوزه‌های گوناگون، اجرای برنامه‌های ازقبل پیش‌بینی‌شده در فرایند آموزشی و تربیتی و استفاده بهینه از فرصت‌ها، در البرز اجرایی شده است.
 این مسئول تصریح کرد: این کمیته‌ها شامل تعمیر و تجهیز، سازماندهی، نظارت و ارزیابی، توجیه، تبلیغ و اطلاع‌رسانی و تایید صلاحیت می‌شود.
مالمیر اضافه کرد: پروژه مهر فرایندی است که هر ساله با ابلاغ دستورالعمل ویژه از سوی وزارت آموزش و پرورش و با هدف برنامه‌محوری فعالیت‌ها و فراهم کردن زمینه‌های مناسب و تمهید سازوکار لازم برای ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های آموزشی و تربیتی در مدارس به اجرا درمی‌آید که در پروژه مهر ۹۸ در البرز ۴۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در نظر گرفته شده است.
وی تاکید کرد: اعتبار تخصیص‌یافته در زمینه تعمیر و بهسازی مدارس در قالب پروژه مهر ۹۸ هزینه می‌شود که تعمیر و مرمت ۲۰۰ سرویس بهداشتی مدارس یک نمونه از این طرح است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید