• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73405
+
-

صنایع کوچک استان حمایت می‌شوند

معاون شرکت شهرک‌های صنعتی البرز: کلینیک کسب و کار به منظور حمایت از صنایع کوچک راه‌اندازی می‌شود

صنعت
صنایع کوچک استان حمایت می‌شوند

صنایع کوچک در دنیا یکی از ارکان بسیار مهم در زمینه اشتغال‌زایی و از عوامل تحرک صنایع متوسط و بزرگ محسوب می‌شوند ولی با مشکلات عدیده‌ای نیز روبه‌رو هستند.
به گزارش فارس، صنایع کوچک در کنار داشتن ویژگی‌های مثبتی از جمله انعطاف‌پذیری، تولید نیروی انسانی، فراهم کردن بسترهای افزایش صادرات و پایین بودن هزینه تغییر در موضوعیت آنها مشکلات بسیاری نیز دارند.
هر چند که در دنیا تعاریف متفاوتی برای صنایع کوچک و متوسط وجود دارد و شاخصه‌‌های متفاوتی در این میان مطرح است، اما به زبانی ساده می‌توان گفت صنایعی که برای کمتر از ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است، صنایع کوچک محسوب می‌‌شوند.
میزان دارایی، گردش مالی، میزان سرمایه و اشتغال طبق یک ترکیب خاص در کنار یکدیگر مجموعه‌ای را تعریف می‌کنند که شامل خرد، کوچک و متوسط است و اگر از یک عدد مورد نظر فراتر رود، شامل بنگاه‌های بزرگ خواهد شد.


مزایای صنایع کوچک 

صنایع کوچک در دنیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند که عمده‌ترین علت آن انعطاف‌پذیری آنهاست که می‌توانند در بخش‌های مختلف به صنعت یک کشور کمک کنند.
طبق آمار موجود، بیش از ۵۰ درصد اختراعات و نوآوری‌ها در دنیا توسط صنایع کوچک رخ می‌دهد و دومین مسأله‌ای که موجب شده این صنایع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشند، قدرت جذب بسیار زیاد نیروی کار از سوی آنهاست.
دیگر ویژگی مهم صنایع کوچک این است که بنگاه‌های مذکور منبع قابل توجهی برای تولید نیروهای انسانی در واحدهای بزرگ صنعتی هستند. همچنین هزینه خروج آنها از صنعت در مقایسه با صنایع بزرگ بسیار پایین است و با سقف هزینه کم می‌توانند تغییر در موضوعیت تولید خود را در دستور کار قرار دهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مهم صنایع کوچک و متوسط این است که میزان ۲۰ درصد صادرات در کشورهای دنیا توسط این گونه بنگاه‌ها انجام می‌شود، هر چند در ایران این رقم حدود ۱۰ درصد است و باید تلاش‌های لازم صورت گیرد تا همزمان با رشد سایر جنبه‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط، در بخش صادرات نیز فعالیت‌های بیشتری انجام شود.
اولین مسأله‌ای که به عنوان مشکل عمده بنگاه‌های کوچک می‌توان به آن اشاره کرد، مشکلات مالی است. پس از آن محدود بودن بازار محصولات صنایع کوچک و متوسط است که دومین مسأله تلقی می‌شود، چراکه با توجه به کوچک بودن این صنعت، بازار محصولات محلی و داخلی به عنوان بازار هدف محدودی برای این بنگاه‌ها وجود دارد.
همچنین گفته می‌شود بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکلات مدیریتی و بازاریابی دارند و بخش تحقیق و توسعه آنها با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست و نبود این بخش، توسعه کلی بنگاه‌ها را با مشکل مواجه کرده است. در کنار موارد عنوان‌شده رقابت با بنگاه‌های بزرگ صنعتی از دیگر مشکلات صنایع کوچک و متوسط است که با توجه به قدرت پایین آنها، محدودیت‌هایی را در این رابطه ایجاد کرده است.


نمایشگاه توانمندسازی صنایع کوچک

معاون برنامه‌ریزی، پشتیبانی و منابع انسانی شرکت شهرک‌های صنعتی البرز در رابطه با شرایط فعلی صنایع کوچک استان گفت: استان جوان و نوپای البرز ظرفیت‌هایی دارد و فعالیت‌هایی در رابطه با صنایع کوچک و بزرگ در حال توسعه هستند.
«امیرتورج کلانتری» با اشاره به تعدد مراکز آموزشگاهی و پژوهشگاه‌ها در استان تصریح کرد: این موارد نیز شرایط البرز را ویژه‌تر کرده است و در این راستا شاهدیم که تمایل بیشتری برای جذب سرمایه‌گذاری در استان وجود دارد.
وی با اشاره به این‌که البرز از بیشترین تعداد شهرک‌های صنعتی دولتی برخوردار است، یادآور شد: 3 شهرک صنعتی دولتی در استان وجود دارد و عملیات ساخت 3 شهرک صنعتی دیگر نیز در حال انجام است.
کلانتری ضمن تأکید بر نقش صنایع کوچک و لزوم افزایش این صنایع، افزود: در نظر داریم برنامه‌های حمایتی خود از این مراکز را افزایش دهیم؛ اقداماتی از قبیل برگزاری تورهای صنعتی، همایش‌ها و حمایت از حضور واحدهای صنعتی در داخل و خارج استان از جمله این موارد هستند.
وی تصریح کرد: نقش استارت‌آپ‌ها در این حوزه نباید فراموش شود، ما ضمن حمایت از آنها سعی داریم شرایط فروش و بازاریابی را نیز به سرانجام مثبت برسانیم.


اعزام هیأت تجاری البرز به کشورهای اروپایی 

معاون برنامه‌ریزی، پشتیبانی و منابع انسانی شرکت شهرک‌های صنعتی البرز اضافه کرد: راه‌اندازی کلینیک کسب و کار در 9 گروه اصلی از دیگر اقدامات در زمینه حمایت از صنایع کوچک است.
وی افزود: در این کلینیک‌ها مواردی همچون عارضه‌یابی، تأمین مالی بازاریابی و کمک به مواد اولیه در قالب تیم‌های توانمندسازی بررسی می‌شود و ارائه خدمات تا حدودی صورت می‌گیرد. طی این شرایط شاهد شاخصه‌های مختلف صنعتی از جمله خوشه بیوتکنولوژی هستیم.
این مقام مسئول با اشاره به این‌که در حوزه شوینده‌ها مرحله امکان‌سنجی نیز انجام می‌شود، اظهار کرد: نمایشگاه توانمندسازی صنایع کوچک با حمایت صنایع پوشاک و نساجی راه‌اندازی خواهد شد.
به گفته کلانتری، در مدت زمانی که این نمایشگاه فعالیت دارد هیأت‌های تجاری عراق و افغانستان فرصت بازدید خواهند داشت. اعزام هیأت تجاری البرز به کشورهای اروپایی نیز از دیگر اقدامات ماست.
وی با تأکید بر این‌که حمایت از استارت‌آپ‌ها با هدف کسب تجارب اقتصادی مدنظر قرار دارد، ادامه داد: البرز قطب علم و فناوری است؛ شناسایی نیازهای فناورانه و رشد تکنولوژی از جمله فعالیت‌های قابل اهمیت  استارت‌آپ‌هاست.


۷۰ درصد واحدهای استان فعالند

مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی البرز در خصوص شرایط صنایع کوچک استان گفت: البرز با بیش از 3460 واحد صنعتی با ظرفیت اشتغال 130 هزار نفری و سرمایه‌گذاری 14 هزار و 620 میلیارد تومانی یکی از استان‌های مهم در عرصه اقتصادی کشور است که از این تعداد حدود 3 هزار واحد صنعتی کوچک با اشتغال‌زایی کمتر از ۵۰ نفر وجود دارد.
«محمدامین فرشی» افزود: بیش از ۵۵ درصد واحدهای صنعتی استان داخل شهرک‌های صنعتی (دولتی و غیردولتی) مستقر و دارای ظرفیت اشتغال‌زایی 67 هزار نفری و سرمایه‌گذاری 6 هزار و 514 میلیارد تومانی هستند که طبق آخرین آمار، حدود ۷۰ درصد واحدهای استان فعال هستند اما با ظرفیت‌های مختلف فعالیت می‌کنند.
به گفته فرشی، بیش از 1500 طرح صنعتی کوچک و متوسط در استان در حال اجراست. وی در رابطه با مشکلات بر سر راه صنایع کوچک، گفت: عمده مشکلات صنایع کوچک را می‌توان کمبود زیرساخت‌های تولید از قبیل برق و آب برای تولید، کمبود نقدینگی، منابع مالی و تسهیلات بانکی، مشکلات تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات تولیدی به واسطه نوسانات نرخ ارزی، مشکلات مالیاتی و تأمین اجتماعی و مسائل گمرکی نام برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید