• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73275
+
-

ترویج کشت کینوا در کرمان

۶۰ هکتار گیاه کینوا در شهرستان‌های کرمان، بردسیر، راور، بافت و ارزوئیه کشت شده است که با انجام مدیریت مناسب مزرعه ۴ تن محصول در هکتار می‌توان برداشت کرد. 

به گزارش ایرنا، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: در حال حاضر در استان‌های یزد، کرمان، سمنان و اصفهان این گیاه کشت می‌شود و محدودیت اقلیمی ندارد و رقم‌های مناسب کشت در استان کرمان تی‌تی‌کاکا، رد‌کارینا و سجاماست. 

 «فریدون زراعتکار» افزود: این محصول علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای عراق و اروپایی صادر می‌شود و در سوپرمارکت‌ها به قیمت بالایی به فروش می‌رسد. 

وی با اشاره به مصرف کم آب در پرورش گیاه کینوا گفت: برای کاشت این گیاه در طول دوره رشد حدود 5 هزار متر مکعب در هر هکتار آب نیاز است و دوره آبیاری این محصول هر ۱۵ روز یک بار است. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان بیان کرد: این گیاه قابلیت رشد در اراضی شور و با کیفیت نامناسب را دارد؛ لذا کشت آن برای تمام مناطق استان و شهرستان کرمان توصیه می‌شود. 
وی با اشاره به حمایت از ترویج کشت گیاه کینوا در کرمان گفت: بذر این گیاه از موسسه تحقیقات کشاورزی کرج با واریز قیمت بذر برای کشاورز ارسال می‌شود. 

زراعتکار گفت: مدت دوره کاشت تا برداشت محصول کینوا بستگی به نوع رقم دارد و از 4 تا 7ماه متفاوت است؛ در شهرستان‌های سردسیر از ۲۵ تیر تا ۱۵ مردادماه و در شهرستان‌های گرمسیر از یکم تا ۲۰ شهریورماه کشت و در آذرماه برداشت می‌شود. 

وی تاکید کرد: گیاه کینوا برای بیماران مبتلا به بیماری دیابت نوع ۲ توصیه می‌شود و بیماران سیلیاکی که به گلوتن گندم حساس هستند، می‌توانند از این محصول مصرف کنند. برای مصارف خوراکی مثل سالاد یا جایگزینی با برنج نیز می‌تواند در جیره غذایی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید