• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 28 مرداد 1398
کد مطلب : 73250
+
-

روس‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در چابهار

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس: ایران از فعالیت اقتصادی روسیه در بندر چابهار استقبال می‌کند، اما این مسئله به معنای جایگزین کردن سرمایه‌گذاران جدید با سرمایه‌گذاران فعلی نیست

اقتصادی
روس‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری در چابهار

مسئولان ایرانی اگرچه واگذاری بندر چابهار به روس‌ها را خبری کذب اعلام می‌کنند اما از تمایبل روس‌ها به  سرمایه‌گذاری در این بندر و استقبال ایرانی‌ها از این سرمایه‌گذاری خبر می‌دهند.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با رد خبر واگذاری بندر چابهار به روس‌ها گفت: واگذاری بندر چابهار به عنوان یک بندر راهبردی و متصل به آب‌های آزاد به روسیه دروغ محض است و قویاً تکذیب می‌شود. 

به گزارش همشهری، خبر واگذاری این بندر به روس‌ها پس از دیدار مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی آستاراخان از بند چابهار منتشر شد. 

پس از این بازدید پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در باره بازدید مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی آستاراخان روسیه نوشت: «میلوشکین سرگی» در بازدید از امکانات و زیرساخت های بندر چابهار با اشاره به اهمیت و نقش بندر چابهار در اتصال بنادر حاشیه دریای خزر به اقیانوس هند، گفت: برنامه دولت روسیه بر استفاده از بندر چابهار در انتقال کالا به سایر کشورها خصوصاً شبه‌قاره هند و همچنین سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد و ساخت ترمینال اختصاصی از قبیل ترمینال اختصاصی کانتینر و فله مایع در بندر شهید بهشتی است. 

اما مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان درباره بازدید «میلوشکین سرگی» از بندر چابهار و خبر واگذاری این بندر به روس‌‌ها گفت:‌ واگذاری بندر چابهار به عنوان یک بندر راهبردی و متصل به آب‌های آزاد به روسیه دروغ محض است و قویاً تکذیب می‌شود. 

 «بهروز آقایی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این شایعه از سوی شبکه‌های رسانه‌ای ضدانقلاب و معاند چند روزی است مطرح می‌شود کما این‌که در گذشته هم ادعا کرده بودند این بندر به هند واگذار شده است. 

وی افزود: چابهار نخستین بندر ایرانی متصل به آب‌های آزاد اقیانوس هند در جذب اپراتور خارجی است و کشور هند در آن طرف سواحل مکران و نزدیک بندر چابهار نخستین اپراتور خارجی محسوب می‌شود. 

وی بیان کرد: «میلوشکین سرگی»، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استراخان روسیه، هفته گذشته صرفاً برای آشنایی بیشتر با ظرفیت‌های تجاری، ترانزیتی، اقتصادی و بازدید از تجهیزات و زیرساخت‌ها به چابهار سفر کرده بود. 

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: میلوشکین سرگی ۲۴ مردادماه جاری، از امکانات و زیرساخت‌های بندر چابهار بازدید کرد و این بندر را در اتصال بنادر حاشیه دریای خزر به اقیانوس هند مهم دانست و گفت روسیه برای انتقال کالا از این بندر استفاده می‌کند. 

آقایی گفت: از دیگر سخنان مطرح‌شده این مقام روسی سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد و ساخت ترمینال اختصاصی از قبیل ترمینال اختصاصی کانتینر و فله مایع در بندر شهید بهشتی بوده است. 
وی ادامه داد‌:در این بازدید با معرفی ظرفیت‌ها، زیرساخت‌های ایجادشده، تخفیفات و تشویقات برای صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران در بندر تأکید و اعلام شد: هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری و انتقال کالا از طریق بندر چابهار برای صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران روس در این بندر وجود ندارد. 
 

استقبال ایران از فعالیت اقتصادی روس‌ها در چابهار

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در این باره گفت: ایران از فعالیت اقتصادی روسیه و انتقال کالا از مسیر بندر چابهار استقبال می‌کند، اما این مسئله به معنای جایگزین کردن سرمایه‌گذاران فعلی با سرمایه‌گذاران جدید نیست.

«علیم یارمحمدی» در واکنش به اظهارات مطرح شده مبنی بر خروج هند از بحث سرمایه گذاری در بندر چابهار و  واگذاری آن به روسیه، گفت: موضوع خروج هند از سرمایه گذاری در بندر چابهار کذب و شایعه است و قطعا دو طرف به تعهدات خود در این حوزه عمل خواهند کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ایران از فعالیت اقتصادی روسیه و انتقال کالا از مسیر بندر چابهار استقبال می‌کند، زیرا این مسئله منافع اقتصادی زیادی برای ما دارد، اما این مسئله به معنای جایگزین کردن سرمایه گذاران فعلی با سرمایه گذاران جدید نیست.

وی با بیان این که روسیه در شرایط کنونی به دنبال انتقال کالا از طریق بندر چابهار به کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای است، اظهار کرد: روسیه به خوبی از اهمیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی بندر چابهاررا درک می‌کند و  از این رو به دنبال بهره گیری از ظرفیت‌های این بندر اقیانوسی برای انتقال کالاهای خود 
است.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: همانطور که در رسانه‌ها مطرح شده، روسیه به دنبال بهره گیری از ظرفیتهای بندر چابهار برای انتقال کالا به کشورهایی مانند هند است. ایران هم از همکاری اقتصادی با تمام کشورها از جمله روسیه استقبال می کند.

یارمحمدی ادامه داد: بندر چابهار ظرفیت بسیاری خوبی برای سرمایه گذاری موردی پیش روی کشورهای خارجی گذاشته است، البته در شرایط کنونی برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای مانند هند، چین و افغانستان در این بخش ورود کرده‌اند، روسیه هم می‌تواند به صورت موردی در این مسیر حرکت کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: البته بهره‌گیری کشوری مانند روسیه از بندر چابهار برای انتقال کالاهای خود مستلزم تکمیل راه‌آهن شمال به جنوب است که این مسئله نیز باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید