مسیرهای منتهی به کتاب
نیکنام حسینپور ـ مدیرعامل خانه کتاب
مطالعه و کتابخوانی از عوامل مؤثر در توسعه و ارتقای فرهنگی و اجتماعی است.
از همین رو همواره مسئولان و صاحبنظران بر اهمیت این موضوع تأکید و برای افزایش نرخ مطالعه تلاش میکنند. باید در نظر داشت همواره آخرین بخش عرضه کتاب یعنی ارائه آن در کتابفروشیها در دیدرس ماست، در حالی که بسیاری از حلقههای این زنجیره دور از نگاه ما میماند؛ حلقههایی که تقویت، به روزرسانی و حمایت از آنها در استحکام این زنجیره نقش دارد و مستحکمشدن این چرخه از عوامل مهم ترویج کتابخوانی است. با وجود انتشار بخش قابلتوجهی از اطلاعات در فضای مجازی و توسط امکانات رایانهای و الکترونیکی، امکانات تولید کتابهای کاغذی نیز همگام با تکنولوژی روز حرکت میکند و هر روز شاهد پیشرفتهای جهانی در این زمینهایم.
این موضوع از آن رو اهمیت دارد که هنوز بخش عمده انتقال اطلاعات از همین طریق یعنی انتشار کتابهای کاغذی صورت میگیرد و بسیاری از خوانندگان متون داستانی، علمی، ادبی و... از همین رهگذر به مطالعه ادامه میدهند. همچنین امکانات و روشهای پخش کتاب و شیوههای اطلاعرسانی درباره آثار در دست چاپ و آماده پخش نیز از موضوعات قابل بررسی در این عرصهاند. برنامههایی که با هدف ایجاد احساس نیاز به مطالعه در جامعه تدوین و اجرا میشوند، در سالهای اخیر مورد توجه بسیاری از کارشناسان قرار گرفتهاند؛ مانند مسابقاتی که براساس موضوعاتی که از یک یا چند کتاب انتخاب شدهاند و همراه با اهدای جوایز به نفرات برگزیده است.
نیازسنجیهایی که براساس آنها موضوعات مختلف برای تألیف و تحریر دستهبندی میشوند نیز از اقداماتی است که با هدف همخوانی و هماهنگی بیشتر میان ذائقه مخاطبان و آثار موجود در بازار کتاب انجام میشود. در مجموع باید گفت که در زمینه ترویج کتابخوانی و نهادینهکردن فرهنگ مطالعه در جامعه، بخشهای مهمی میتواند به عنوان زمینه تلاش معرفی شود که کار در هر یک از آنها نتیجه مورد نظر را میتواند درپی داشته باشد. از این رو عرصه کار در این زمینه فراخ و گسترده است.