• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73167
+
-

ضد‌حمله اقتصادی چین و روسیه به آمریکا

چین و روسیه فروش اوراق بدهی آمریکایی را در بازار‌های جهانی آغاز کرده‌اند

گزارش
ضد‌حمله اقتصادی چین و روسیه به آمریکا


بهزاد رنجبر/ روزنامه‌نگار
چین و روسیه در اقدامی متقابل دربرابر جنگ تعرفه‌ای دونالد ترامپ، به فروش اوراق بدهی آمریکا در بازارهای جهانی به‌صورت هماهنگ اقدام کردند.

به گزارش همشهری، جنگ تجاری میان آمریکا و چین رفته رفته ابعاد تازه تری به‌خود می‌گیرد در واقع بعد ازآنکه دونالد ترامپ بر300 میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین به آمریکا 10درصد تعرفه وضع کرد، این جنگ تجاری وارد دور جدیدی شد.اعمال این تعرفه‌ها با توجه به آنکه برآورد‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی چین در حال کاهش است می‌تواند اثرات مخربی برای چین و اقتصاد جهانی داشته باشد به همین دلیل هم‌اکنون اقتصاد دانان به‌شدت نگران نتایج این جنگ تجاری هستند که می‌تواند به رکود فراگیر اقتصادی در سراسر کره زمین منجرشود. با وجود آنکه قرار است تعرفه‌های جدید از ابتدای سپتامبر 2019 آغاز شود اما از همین حالا خرید محصولات کشاورزی شرکت‌های چینی از آمریکا به نصف رسیده با این حال این همه اقدامات چین در برابر جنگ تجاری که آمریکا به راه انداخته نیست.

فروش اوراق بدهی
به‌طور کلی چین بزرگ‌ترین دارنده اوراق بدهی آمریکایی در جهان است. دولت چین در یک دهه گذشته 2هزار میلیارد دلار از اوراق بدهی آمریکایی را برای چنین روزهایی خریده تا اگر دچار تنش‌های سیاسی با واشنگتن شد از آن استفاده کند. به‌نظر می‌رسد حالا وقت آن است که چین از برگ برنده خود در برابر وضع تعرفه‌های جدید استفاده کند.

براساس تازه‌ترین گزارش خبرگزاری‌های جهان، دولت چین در روز‌های گذشته صد‌ها میلیارد دلار از اوراق بدهی آمریکایی را در بازار سهام هنگ کنگ فروخته تا از این طریق سیاست‌های آمریکا را در جنگ تجاری تا حدودی خنثی کند. این کار به تضعیف نرخ برابری یوان در برابر دلار منجر می‌شود. این همان چیزی است که مطلوب چینی‌هاست.

از سوی دیگر روسیه نیز همانند چین به روند فروش اوراق قرضه وزارت خزانه‌داری آمریکا ادامه داده و در‌ماه ژوئن، ۱۷۵ میلیارد دلار دیگر از این اوراق را فروخته، این چهارمین‌ماه متوالی است که روسیه اوراق بدهی آمریکایی را که قبلا برای روز مبادا خریداری کرده بود، در بازار می‌فروشد. بانک مرکزی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرده؛ دلیل فروش گسترده این اوراق، تلاش برای متنوع‌سازی ذخایر ارزی روسیه است. اما از سوی دیگر روند تقویت ذخایر طلای روسیه با شتاب بالایی ادامه دارد، طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، تا پایان‌ماه ژوئن این کشور ۲۲۰۸ تن طلا به ارزش ۱۰۰.۳میلیارد دلار در اختیار داشته است.

چرا فروش اوراق بدهی چین و روسیه مهم است
رشد یا کاهش قیمت اوراق بدهی آمریکایی می‌تواند به رشد یا کاهش نرخ بازده بدون ریسک سرمایه‌گذاری در آمریکا منجر شود و به‌طور مستقیم ارزش دلار را در برابر سایر ارز‌ها تقویت کند. فروش اوراق بدهی 10ساله خزانه داری آمریکا به عاملی برای تقویت دلار در برابر سایر ارز‌ها ازجمله یوان چین منجرخواهد شد یعنی دقیقا همان چیزی که دولت چین می‌خواهد. چین در یک دهه گذشته با پایین نگه داشتن نرخ برابری یوان در برابر دلار صادرات خود را تقویت کرده است. این اقدام در روز‌های گذشته به تضعیف یوان یا افزایش نرخ برابری دلاردر برابر یوان به میزان 7.05درصد منجر شده است. چین به این ترتیب می‌تواند همچنان قدرت صادراتی خود را برای کالاهای ارزان قیمت حفظ کند.

ژاپن وارد می‌شود
آمریکا هم بیکار ننشسته است. همزمان با اقدام چین و روسیه در فروش اوراق بدهی آمریکا، ژاپن به‌عنوان شریک تجاری آمریکا خرید این اوراق را آغاز کرده تا از این طریق مانع از رشد بیشتر نرخ بازده اوراق بدون ریسک آمریکایی در سطح جهان شود. به‌نظر می‌رسد این کار ژاپن احتمالا با هماهنگی دونالد ترامپ انجام شده چنان که با تداوم روند خروج تدریجی چین، ژاپن جای این کشور را به‌عنوان بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه دلاری گرفته است.

به گزارش راشاتودی، آمارهای وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد تا پایان‌ماه ژوئن، ژاپن با پشت سر گذاشتن چین به بزرگ‌ترین دارنده اوراق قرضه این وزارتخانه تبدیل شده است.

ژاپن در‌ماه ژوئن ۲۱.۹ میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکایی خریداری کرده تا به این ترتیب با ۱.۱۲۲ تریلیون دلار، بزرگ‌ترین دارنده این اوراق در جهان باشد. اما از سوی دیگر چین پس از 2 سال جایگاه خود را در صدر از دست داده است و با ۱.۱۱۲ تریلیون دلار، دومین دارنده بزرگ اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریکا تا پایان‌ماه ژوئن بوده است. بنجامین جفری، استراتژیست نرخ بهره در مؤسسه «کپیتال مارکتس» می‌گوید: بازده بیشتر اوراق قرضه منفی یا صفر است و این باعث افزایش جذابیت اوراق قرضه دلاری نسبت به همتایان ژاپنی و اروپایی خود شده است.


چین بزرگ‌ترین دارنده اوراق بدهی آمریکایی در جهان است و در یک دهه گذشته 2هزار میلیارد دلار از اوراق بدهی آمریکایی را برای چنین روزهایی خریده تا اگر دچار تنش‌های سیاسی با واشنگتن شد از آن استفاده کند

این خبر را به اشتراک بگذارید