• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73146
+
-

یادگار هنر در دل مردم جا دارد

خبر
یادگار هنر در دل مردم جا دارد


محمد سرابی/ خبرنگار
مراسم سالگرد درگذشت استاد عزت‌الله انتظامی با نصب سردیس او در یکی از خیابان های تهران، رونمایی از کتاب «یک عمر با عزت» و برگزاری مراسمی با حضور هنردوستان در خانه سینما همراه بود. در این مراسم که با استقبال زیادی از سوی علاقه مندان آثار انتظامی برگزار شد، شهردار تهران به نقل قول مشهوری از اوبا عنوان«من عزتم بچه سنگلج» اشاره کرد و گفت: استاد خودش را اینطور معرفی می کرد و چقدر خالی است جای محله‌هایی که با آن تمایزهای محله‌ای و ویژگی‌های محله‌‌ای در شهر معنی پیدا می‌کرد.

پیروزحناچی افزود: یکی از ویژگی های هنر و هنرمند این است که در دل مردم جادارد. در دوران حاضر تلاش کردیم تا به این ارزش‌های معنوی و تاریخی تکیه کنیم؛ شهرهای موفق دنیا در این زمینه‌ها سرمایه گذاری می‌کنند.یونسکو نیز سال گذشته را  سال اقتصاد مبتنی بر فرهنگ نامگذاری کرد تا ازاین طریق  بر سرمایه‌گذاری فرهنگی که باعث ایجاد ثروت می‌شود، بیشتر تاکید کند.

شهردار تهران گفت: من فکر می‌کردم چرا در شهری مثل پاریس اینقدر گالری و اینقدر آثار هنری وجود دارد و متوجه شدم با این کار ذوق هنری شهروندان بیشتر می شود ؛ ما نیز در شهرهای خود فاقد این ارزش‌های هنری نیستیم، بلکه ثروتمندیم اما این ثروت رامانند گنجینه ای‌ در پستوی خانه فراموش کرده ایم.

حناچی اظهار کرد: درشهرسازی مفهومی داریم به نام «حس تعلق به مکان» و باید کاری کنیم که مردم به فضا حس تعلق داشته باشند تا آنها را با شهر آشتی دهیم.او با اشاره به این که ایران کشوری با عقبه و سرمایه فرهنگی است، بیان کرد: ادبیات، اسناد تاریخی و میراث ناملموس ما هم نشان می‌دهد که اگر این عقبه فرهنگی برای حل مشکلات استفاده نشود، بیراهه رفته ایم.

نباید منتظر کسی با قدرت فراوان باشیم تا مشکلات ما را حل کند.

شهردار تهران با اشاره به مشکل آلودگی هوا گفت: در زمستان‌ها نفس کشیدن هم در شهر سخت می شود. در بلند مدت شاید بتوان  با گسترش حمل و نقل عمومی این مشکل را حل کرد اما در کوتاه مدت هیچ راهی به جز همکاری مردم نیست. هنرمندان نقش بی بدیلی برای آفریدن این فضا دارند که مشکلات ما جز با تدبیر و تاثیر خودمان حل نمی شود.  این مراسم با نقل خاطره‌هایی از استاد انتظامی از زبان هنرمندان و اعضای خانواده‌اش و نمایش صحنه‌هایی از نقش‌آفرینی های او همراه بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید