• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73143
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/0WQ3
+
-

با طراحی منحصر‌به‌فرد و بهره‌گیری از جلوه‌های زندگی در طراحی باغ‌ها

تهران صاحب چهار باغ می‌شود


کلنگ ‌ساخت مجموعه چهارباغ تهران امروز توسط ‌شهردار پایتخت ‌در جنوب بزرگراه ‌رسالت ‌به زمین زده می‌شود. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران با اعلام این خبر گفت: کلنگ ساخت چهارباغ تهران در قالب 4مجموعه باغی شامل باغ ایمان، باغ آفرینش، باغ دانش و باغ بهشت در مساحتی حدود 45هکتار در جنوب بزرگراه رسالت توسط شهردار تهران روز یکشنبه (امروز) به زمین زده می‌شود.

به گزارش همشهری، علی‌محمد مختاری افزود: مجموعه چهارباغ مصلای امام خمینی(ره) از جنوب به بزرگراه رسالت، از شرق به بزرگراه شهید حقانی، از شمال به بزرگراه شهید همت و از غرب به مجموعه گلگشت محدود می‌شود. وی افزود: طراحی فضای این مجموعه به‌گونه‌ای انجام شده ‌که در وهله نخست انسجام بافت مجموعه چهارباغ با سایر بخش‌های مصلی و توجه به ترکیب آن با کل مجموعه مصلای امام خمینی فراهم شود و جهت‌گیری کلی مجموعه و محورهای ارتباطی آن تا جایی که ممکن است در راستای قبله یا عمود بر آن باشد. ضمن اینکه طراحی این مجموعه باید طوری باشد که از توپوگرافی منطقه و عوارض موجود در سایت بهره‌مند شود و حداکثر زمین به فضای سبز اختصاص یابد، ضمن اینکه احداث بنا فقط در حد ضرورت به انجام رسد.

چهارباغ، مجموعه‌ای از فضای سبز با قابلیت مذهبی، فرهنگی و آموزشی است که حفظ اصالت ایرانی- اسلامی، در عین نوآوری و ابتکار و بهره‌گیری از معارف قرآن و سایر متون معتبر دینی، به‌عنوان مهم‌ترین منابع الهام‌بخش در طراحی بخش‌های مختلف آن به شمار می‌رود. این مجموعه منحصر‌به‌فرد از 4 بخش «باغ ایمان»، «باغ آفرینش»، «‌باغ دانش» و«باغ بهشت» در مساحتی در حدود 45 هکتار تشکیل شده که عمده آن مربوط به باغ ایمان با مساحت 15 هکتار است. همچنین 10 هکتار از این مساحت به باغ آفرینش، 6هکتار به باغ دانش و 12 هکتار دیگر به باغ بهشت اختصاص دارد.

جلوه‌های زندگی در طراحی باغ‌ها
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به رویکردهای طراحی هر یک از باغ‌ها اشاره کرد و ادامه داد: «طراحی باغ ایمان به‌گونه‌ای است که درصدد عینیت‌بخشی به معارف اسلامی از اصول و فروع و ارکان دین و ایمان، در قالب نمادها و فضاهای گوناگون است. این در حالی است که طراحی باغ آفرینش تداعی‌کننده القای نگرش و احساس تحیر، کنجکاوی و توجه به عظمت و حکمت پروردگار در رابطه با آفرینش جهان است. همچنین باغ دانش، فضای الهام‌بخش جامعه، برای نیل به مرجعیت علمی و فناوری در جهان را تداعی می‌کند و در نهایت طراحی باغ بهشت از فضایی دلنشین و سرسبز برای تقویت اشتیاق به بهشت و جاودانگی بهره می‌گیرد.» به‌منظور جلوگیری از افزایش بار ترافیکی بزرگراه رسالت در این محدوده و امکان بهره‌برداری چندمنظوره از ایستگاه متروی مصلای امام‌خمینی و بهره‌برداری حداکثری از کاربری‌های موجود، با ایجاد دسترسی مناسب بین نواحی شمالی و جنوبی آن، زیرگذر رسالت طراحی شده ‌که ساماندهی، تفکیک و روان‌سازی‌ ترافیک فعلی بزرگراه رسالت در محدوده مصلای امام خمینی با ساخت این زیرگذر فراهم می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید