• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73141
+
-

مرعشی: خداوند حجاریان، عارف و کرباسچی را بی‌دلیل خلق نکرده است

احزاب
مرعشی: خداوند حجاریان، عارف و کرباسچی را بی‌دلیل خلق نکرده است


حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره انتقادهای غلامحسین کرباسچی به عملکرد رئیس فراکسیون امید مجلس، با بیان اینکه عارف اصالتا شخصیت فرهنگی و دانشگاهی است نه سیاسی، خاطرنشان کرد: سقف پرش ما در انتخابات مجلس دهم عارف بود. بخش‌هایی از مهم‌ترین اظهارات مرعشی را که با ایرنا گفت‌وگو کرده است، بخوانید:

در جبهه اصلاحات غلامحسین کرباسچی، محمدرضا عارف، سعید حجاریان و عبدالله نوری مفید هستند و خداوند این شخصیت‌ها را بی‌دلیل و بی‌فایده خلق نکرده است و هرکدام در مقطعی به درد کشور می‌خورند.

رئیس دولت اصلاحات برای اعمال رهبری در جبهه اصلاحات با محدودیت‌هایی مواجه است. زمانی فکر می‌کردیم اگر پارلمان اصلاحات با حدود ۶۰۰عضو از سراسر کشور شکل بگیرد، رئیس این پارلمان باید خاتمی باشد اما آیا می‌شود این کار را کرد؟

واقعیت این است که شرایط سیاسی جبهه اصلاحات به‌گونه‌ای نیست که رئیس دولت اصلاحات ابزارهای لازم برای اعمال رهبری را در اختیار داشته باشد. این انتقادات منطقی است و ضرورتی ندارد که انتقاد درون جبهه‌ای نداشته باشیم.

با توجه به تبعات ناشی از اقدامات احمدی‌نژاد، بازسازی جریان اصلاحات کار بسیار سختی بود که این کار را رئیس دولت اصلاحات با ابزارهای اندک و با ملایمت و شایستگی انجام داد.

بازسازی اصلاحات با رأی‌دادن رئیس دولت اصلاحات در سال‌۹۰ در دماوند شروع شد و با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری‌۹۲ و پیروزی در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ادامه یافت. کاری که او در سال‌۹۰ کرد، درحالی‌که فقط ۲ سال از وقایع ۸۸ گذشته بود، ریسک بزرگی محسوب می‌شد و با این کار نمادین مانع فاصله‌گرفتن جبهه اصلاحات از نظام و انتخابات شد که این کار کوچکی نبود.

رئیس دولت اصلاحات در موضوع انتخاب میان حسن روحانی و محمدرضا عارف در سال‌۹۲، رهبری استراتژیک و بی‌نظیری داشت. آن زمان برای عارف کناره‌گیری بسیار سخت بود. این کار را کسی جز رئیس دولت اصلاحات نمی‌توانست انجام دهد.

از نظر من، عارف شخصیت مفید و به‌درد‌بخوری است ولی ذاتش سیاسی نیست و از نظر ویژگی شخصیتی سیاستمدار تلقی نمی‌شود بلکه چهره‌ای دانشگاهی، ملایم و متین است. او اگر محافظه کار نبود که نمی‌توانست وارد مجلس شود.

باید بپذیریم ما کس دیگری را نداریم. اینطور نیست که موسوی خوئینی‌ها، عبدالله نوری یا بهزاد نبوی و حتی عبدالواحد موسوی لاری و کرباسچی را نخواستیم به مجلس بفرستیم. سقف پرش ما در انتخابات مجلس دهم محمدرضا عارف بود.

مادام که شخصی مناسب‌تر و قوی‌تر از عارف نداریم، تضعیف عارف، تضعیف خود ماست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید