• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73132
+
-

میزبانی ایران از مذاکرات انصارالله و اروپا

گزارش
میزبانی ایران از مذاکرات انصارالله و اروپا


در چارچوب رایزنی‌های ایران جهت حل و فصل سیاسی بحران یمن نشست مشترک سه‌جانبه‌‌ای با حضور هیأتی از کشورمان به ریاست علی‌اصغر خاجی، دستیار وزیر امورخارجه در امور ویژه سیاسی، هیأتی از انصارالله یمن به ریاست محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن و سفرا و روسای نمایندگی‌های 4 کشور ذیربط اتحادیه اروپا موسوم به E4 (انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا) در محل وزارت امورخارجه کشورمان برگزار شد.

به گزارش همشهری، در این نشست هیأت‌های حاضر در جلسه دیدگاه‌ دولت‌های متبوع خود را درخصوص تحولات یمن ازجمله در موضوعات سیاسی، میدانی و وضعیت انسانی یمن به شکل مشروح بیان و از استمرار وضعیت بحرانی یمن که به کشته و مجروح شدن ده‌ها هزار یمنی و ویرانی زیرساخت‌های این کشور منتهی شده است عمیقا ابراز تأسف کردند. ائتلاف عربستان و امارات از 5سال قبل حملات شبانه‌روزی علیه یمن آغاز کرده و هزاران کشته و ده‌ها هزار آواره به‌دنبال داشته و علاوه بر این باعث بروز قحطی و مرگ کودکان در یمن شده که از آن به‌عنوان مرگ خاموش در یمن یاد می‌شود. در واکنش به حملات سعودی‌ها، روز گذشته بنابر اعلام نیروهای انصارالله بزرگ‌ترین عملیات پهپادی علیه عربستان و امارات به وسیله 10 وسیله پروازی انفجاری به انجام رسیده که طی آن اهداف نفتی و گازی آرامکو در شرق عربستان و نزدیکی مرز امارات مورد هدف قرار گرفته است.

در پایان نشست سه‌جانبه تهران هیأت‌های شرکت کننده، با تأکید بر لزوم توقف هرچه سریع‌تر جنگ، بر راهکار سیاسی به‌عنوان راهکار نهایی بحران یمن تأکید و با ابراز نگرانی از وضعیت انسانی در یمن خواستار تسریع در ارسال کمک‌های انسانی شدند. همچنین، هیأت‌های شرکت‌کننده بر لزوم اجرای کامل توافقات استکهلم و انجام تعهدات کامل طرفین تأکید کردند و آن را مقدمه‌ای بر حل و فصل نهایی سیاسی بحران یمن دانستند. یک منبع مطلع نشست سه‌جانبه تهران بین انصارالله و اروپا را بی‌سابقه توصیف و نتایج آن را بسیار خوب ارزیابی کرد. سفیر انگلیس در تهران هم پس از این دیدار از برگزاری نشست استقبال و از میزبانی ایران تشکر کرد. هیأت انصارالله در تهران علاوه بر دیدار با وزیر امورخارجه و دستیار ویژه او در امور سیاسی، هفته گذشته با رهبر معظم انقلاب نیز دیدار کرده بودند. در دیدار هیأت انصارالله یمن با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نامه سیدعبدالملک بدرالدین رهبر جنبش انصارالله تقدیم رهبری شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید