• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73106
+
-

فعالیت شبکه غیررسمی در ساختمان‌سازی یزد

90درصد ساخت‌و سازها در یزد از طریق شبکه غیررسمی یعنی بدون نقشه و نظارت مهندسان و به‌صورت غیرمجاز انجام می‌شود

شهری
فعالیت شبکه غیررسمی در ساختمان‌سازی یزد

  تخلفات مربوط به حوزه شهری و ساخت‌و‌ساز، یکی از عمده‌ترین جرائم صورت گرفته در شهرهاست. این نوع جرائم حوزه نسبتا گسترده‌ای دارند که ساخت‌وسازهای غیرمجاز از جدی‌ترین این تخلفات محسوب می‌شوند.به گزارش ایرنا، چندی پیش رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد از ساخت‌و‌ساز ۹۰ درصد بناهای یزد از طریق شبکه غیررسمی خبر داده بود. «مهدی سالاری» گفته بود که خیلی از ساختمان‌های یزد با نقشه و نظارت مهندسان اما در قالب شبکه‌هایی که رسمیت ندارد ساخته می‌شود؛ بر همین مبنا تنها ۱۰ درصد ساختمان‌ها بر اساس روال رسمی تعریف شده در قانون ساخته می‌شود و ۹۰ درصد آنها از طریق شبکه غیررسمی انجام می‌شود.


آخرین آمارها

در همین زمینه به تازگی اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده در نقاط شهری توسط شهرداری‌های کشور در زمستان ۹۷ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده که بر مبنای آن یزد جزو چهار استان دارای کمترین تعداد پروانه ساختمانی صادر شده در کشور است؛ چهارمحال و بختیاری، ایلام و سمنان در این زمینه جلوتر از استان یزد هستند.
بر این اساس از مجموع ۴۹ هزار و ۸۷۵ پروانه ساختمانی صادر شده کل کشور در زمستان ۹۷، سهم استان یزد فقط ۶۳۹ پروانه بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد در همین زمینه از تلاش برای تغییر دیدگاه‌ها در حوزه ساخت‌وساز غیرقانونی خبر داد و افزود: سعی می‌کنیم با اعمال تغییرات مناسب در صنعت ساختمان، آرامش و ایمنی را برای ساکنان آن در هنگام وقوع حوادث و بلایای طبیعی فراهم سازیم.
سالاری با اشاره به این‌که چاره‌ای جز ساخت و سازهای استاندارد و مطابق با آیین‌نامه وجود ندارد، تصریح کرد: گردش مالی سالانه این صنعت در ایران با وجود رکود بر بازار، ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و این یعنی صنعت ساختمان یکی از صنایع اشتغالزا و کمتر تاثیرپذیر از ناحیه تحریم‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: برای ساخت یک ساختمان با ۱۰۰ متر‌ مربع متراژ به طور مستقیم برای ۱۴۴ و به طور غیرمستقیم برای ۲۱۶ نفر اشتغال‌ ایجاد می‌شود، ولی در حال حاضر شبکه‌های غیررسمی، این بازار را دچار مشکلاتی کرده‌اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با بیان این‌که ۷۷ درصد از ساخت‌وسازهای کشور با هدف سرمایه‌گذاری و نه برای تامین نیاز به سرپناه انجام می‌شود، گفت: آمارها نشان می‌دهد ساخت یک خانه مسکونی برای فردی معمولی در ایران با حقوق کارمندی، ۵۶ تا ۵۷ سال طول می‎کشد، به همین دلیل ضروری است منازل ایمنی داشته باشیم.

سالاری با اشاره به این‌که میانگین ۲۳ سال عمر ساختمان برای واحدهای مسکونی در کشور بسیار پایین است و باید ارتقا یابد، یادآور شد: به منظور توسعه ساخت‌وسازهای ایمن و استاندارد و همچنین افزایش طول عمر ساختمان، تلاش‌ها و فعالیت‌های خوبی در نظام مهندسی ساختمان در حال انجام است.
این مسئول، اعمال تخفیف ۲۰ درصدی را یکی از این فعالیت‌ها اعلام کرد و ادامه داد: مصوب شد که در صورت پرداخت نقدی، خدمات مهندسی با ۲۰ درصد تخفیف به متقاضیان ساخت‌و‌ساز ارائه شود.


راه‌اندازی سامانه جامع

وی از دیگر خدمات سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای استانداردسازی ساخت‌وسازها را ایجاد سامانه جامع برای ارائه خدمات غیرحضوری سازمان به مهندسان و متقاضیان ساخت‌و‌ساز معرفی کرد و گفت: متولیان حوزه ساخت‌و‌ساز به منظور جلوگیری از خسارت‌های حوادث باید در فرآیندهای کاری خود تغییراتی اعمال کنند.

وی تأکید کرد: نظام مهندسی ساختمان یزد با تمام قوا از اختیارات قانونی خود در برابر متخلفان حوزه ساخت‌و‌ساز استفاده می‌کند و این اطمینان را به متخلفان این حوزه می‌دهد که قرار است هزینه بیشتری را در قبال خلاف‌سازی‌هایشان پرداخت کنند و قطعاً این تنها شعار نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی یزد، افزایش 5 برابری اعتبارات آموزشی برای ارتقای قابلیت‌های اعضای سازمان، تلاش برای ایجاد سامانه‌ای به منظور کاهش مراجعات حضوری متقاضیان و سهولت در دریافت خدمات و ایجاد کمیسیون شهروندی برای تصمیم‌گیری در حوزه‌های مرتبط با شهروندان در صنعت ساخت‌و‌ساز را از دیگر فعالیت‌های این سازمان عنوان کرد.

مجموعه تلاش‌ها باید در مسیر رسیدن به مدیریت یکپارچه برای کنترل ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیرقانونی با کاهش هزینه پروانه ساختمانی و نیز افزایش جرائم  باشد.
از سوی دیگر ناظران و دستگاه‌های نظارتی باید جدی‌تر از همیشه به این امر ورود و با تخلف‌سازی، متخلفان و دستگاه‌های اهمال‌کار که کوتاهی کرده‌اند، به‌ویژه معماران و بناهایی که در این خلاف مشارکت می‌کنند به صورت جدی برخورد کنند.


   ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی یکپارچه

 «مهدی سالاری»، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد از ایجاد هماهنگی بسیار خوب بین اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری خبر داد و گفت: به این نتیجه رسیدیم که باید یک پایگاه تخصصی در صنعت ساختمان ایجاد شود،‌ به همین دلیل توافق شده تا یک شبکه اطلاع‌رسانی یکپارچه در این زمینه ایجاد شود.

وی افزود: در همین راستا و به منظور کاهش مشکلات مردم در حوزه دریافت پروانه ساخت‌و‌ساز کارهایی همچون یکپارچه‌سازی سامانه‌های شهرداری، نظام مهندسی و راه و شهرسازی در حال انجام است که جلوی موازی‌کاری و گرفتن مدارک تکراری و اضافی از مردم گرفته می‌شود.

در هر صورت سازمان نظام مهندسی یزد که بر اساس قانون در سال ۱۳۷۴ ایجاد شد و هم‌اکنون 7 هزار عضو در 7 رشته عمران، مکانیک، برق، معماری، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیک دارد و ۲هزار و ۷۴۱ نفر از این افراد پروانه اشتغال به کار دارند، باید با استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها، مصوبات شورای شهر، دفتر فنی استانداری و با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و سایر دستگاه‌های مرتبط برای ارتقاء جایگاه یزد در ساخت‌وسازهای قانونی با پروانه ساختمانی تدبیری بیندیشد .
برای یزد به عنوان تنها شهر جهانی‌شده (در سازمان یونسکو) دارای سکنه ایران، با داشتن ساختمان‌هایی با قدمت چند هزار سال، قرار گرفتن در آخرین رده‌های استان‌های دارای پروانه ساختمان، بسیار باعث تأسف است. باید حداقل از پیشینیان الگو گرفت و نه‌تنها برای امروز ساخت بلکه باید به فکر زندگی و سکونت آیندگان نیز بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید