• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7296
+
-

فوق العاده

راج گات؛ جایی برای ادای احترام به گاندی

جواد نصرتی | روزنامه‌نگار:

راج گات؛ جایی برای ادای احترام به گاندی

حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور که همراه با وی به هند سفر کرده است، دیروز تصاویری از بنای یادبود مهاتما گاندی رهبر معنوی هند در دهلی منتشر کرد. این تصاویر، جملات معروفی از گاندی هستند. یکی از جملات این است: «حتی کمی ناراستی هم یک انسان را نابود می‌کند، همانطور که یک قطره سم شیر را تباه می‌کند.» بنای یادبودگاندی، البته به‌خاطر چیزی فراتر از این جملات مورد توجه میهمانان خارجی در هند قرار می‌گیرد. گاندی پدر استقلال هند از استعمار بریتانیاست و بازدید از بنای یادبود او، بخشی همیشگی از سفر روسای دولت‌های خارجی به هند است. این بنای یادبود، در محوطه‌ای که راج گات نام دارد قرار گرفته است. راج گات، یکی از پربازدیدترین مناطق گردشگری در هند است. در همین محوطه، ‌بنای یادبود چندین شخصیت مهم دیگر هند ازجمله جواهر لعل نهرو و ایندیرا گاندی نخست‌وزیران سابق هند قرار دارد.

 

از چه‌گوارا تا عهد تمیمی

جیم فیتزپاتریک، هنرمند ایرلندی که نقاشی معروفش از چه گوارا در تاریخ جاودانه شده، در حمایت از عهد تمیمی نوجوان شجاع فلسطینی، نقاشی او را کشیده است. فیتزپاتریک به‌خاطر پرتره‌ای که از چه‌گوارای انقلابی معروف آمریکای لاتین در سال1968 کشیده معروف است. او در نقاشی‌ای که از تمیمی کشیده، او را «زن شگفت‌انگیز واقعی» خوانده است. تمیمی که به‌خاطر سیلی زدن به‌صورت افسر اسرائیلی به نماد مقاومت فلسطینی تبدیل شده، هم‌اکنون در زندان و منتظر رأی دادگاه است. فیتزپاتریک گفته است که احترام زیادی برای تمیمی قائل است و این نقاشی را به‌عنوان هدیه‌ای برای او و دوستان فلسطینی‌اش کشیده است.

 

پرستاران دوچرخه سوار در  ازبکستان

یکی از اهداف ترویج استفاده از دوچرخه در شهرها، کمک به کاهش آلودگی هوا و افزایش سلامتی عمومی شهروندان است. اما در ازبکستان، مسئله چیز دیگری است. در تاشکند، سرویسی متشکل از 22پرستار دوچرخه‌سوار با هدف افزایش کارایی آنها ایجاد شده است. مسئولان شهری امیدوارند با راه‌اندازی این سرویس، «کیفیت و سرعت خدمات» را بالا ببرند و البته هدف کلاسیک دیگری هم پشت این ماجرا قرار دارد؛ ترویج سبک زندگی سالم. این البته تنها پرستاران نیستند که به دوچرخه روی آورده‌اند. در کارخانه شیمیایی 105هکتاری در غرب ازبکستان هم یگان آتش‌نشان‌های دوچرخه‌سوار راه‌اندازی شده است. البته این طرح‌های خلاقانه، با واکنش‌های چندان مثبتی در شبکه‌های اجتماعی در ازبکستان مواجه نشده است. یک کاربر با اشاره به این خدمات به شوخی نوشته است: «قرار است به‌زودی یک جفت کفش پلاستیکی ارزان به معلمان داده شود تا بتوانند بیشتر راه بروند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید