• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 72954
+
-

قاچاقچیان در کمین عقرب‌ها

‌رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل: صید عقرب در ایران ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و یک تا ۶ ماه محکومیت کیفری دارد

گزارش
قاچاقچیان در کمین عقرب‌ها

فرشته بامری | خبرنگار:

 وقتی اخبار مربوط به عقرب‌ها در سیستان و بلوچستان را جست‌وجو می‌کنیم، مطالب مختلفی از زنده‌گیری آن‌ها گرفته تا ثبت 1۶۹۴ عقرب‌گزیدگی در ۱۱۴روز اول سال جاری و مرگ چند کودک بر اثر گزش عقرب مشاهده می‌شود. در این میان قاچاق عقرب نیز مزید بر علت شده است. 

این روزها سودجویان تیشه به زندگی عقرب‌ها زده‌اند و برای کسب منفعت بیشتر این موجودات را صید می‌کنند و به خرید و فروش آن‌ها به صورت قاچاق می‌پردازند. 

چندی پیش در خبرها آمده بود قاچاقچی عقرب که قصد خارج کردن تعدادی عقرب سیاه مولد از منطقه سیستان به مقصد افغانستان را داشت، دستگیر شد. ‌این در حالی است که هر گونه زنده‌گیری این گونه نیازمند مجوز محیط زیست است و شکار و صید این نوع از گونه‌های جانوری در ایران ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و یک تا ۶ ماه محکومیت کیفری دارد. 


زندگی امن‌تر عقرب‌ها در روستاها

یکی از شهروندان منطقه سیستان که پا به سن هم گذاشته است، می‌گوید: عقرب یکی از جانورانی است که همه روستاییان برای یک بار هم که شده آن را از نزدیک و به صورت زنده مشاهده کرده‌اند و اطلاعات اولیه لازم را در خصوص این بندپا دارند. 

 «مرادعلی کمالی» می‌افزاید: جمعیت منطقه سیستان، بافتی روستایی دارد و گونه جانوری عقرب را می‌توان در روستاها یافت؛ زیرا شرایط برای زندگی امن‌تر این بندپا در روستاها فراهم است. خانه‌های قدیمی با معماری سنتی و فضای خاکی روستاها به این گونه جانوری اجازه می‌دهد به راحتی مکانی را برای سکنی گزیدن و پنهان شدن در درز دیوارها و زیر خشت‌ها و سنگلاخ‌ها پیدا کند. از طرفی حضور حشرات و بندپایانی که می‌توانند خوراک مناسبی برای این گونه جانوری باشند مزیدی بر انتخاب روستاها برای زندگی عقرب شده است. 

وی ادامه می‌دهد: در شهرها به ندرت ممکن است عقرب دیده شود؛ زیرا زندگی شهری اجازه زندگی راحت و امن را به این گونه جانوری نمی‌دهد. خیابان‌های آسفالته، استفاده از انواع سموم برای سم‌پاشی منازل و عبور و مرورهای فراوان زندگی را برای عقرب‌ها در شهر دشوار می‌کند. 

وی می‌گوید: عقرب و نیش او آن‌قدر هراس‌آور و ترسناک است که به طور معمول افراد با مشاهده آن، همان‌طور که در گذشته از نیاکان و گذشتگان آموختند، اقدام به کشتن و تلف کردن این بندپا می‌کنند تا از نیش او در امان باشند. 


نگهداری عقرب

یکی از جوانان منطقه سیستان هم می‌گوید: هرچند به ندرت پیش می‌آید فردی این گونه را زنده‌گیری کند، با پیشرفت جوامع و نگهداری حیواناتی نظیر سگ و گربه و گاهی حیوانات وحشی مانند مار، به بند کشیدن این حیوانات نیز به امری عادی تبدیل شده است. 

 «عیسی برخوردار» با اشاره به این‌که معمولاً جوانان به این کارها دست می‌زنند، می‌افزاید: برخی افراد تمایل دارند عقرب را به صورت زنده در منزل نگهداری کنند، برخی افراد هم از روی هیجان عقرب را زنده‌گیری می‌کنند. 

وی ادامه می‌دهد: البته نباید فراموش کرد که انتشار مطالبی در خصوص اهمیت و باارزش بودن زهر عقرب سبب می‌شود برخی افراد اقدام به زنده‌گیری عقرب کنند و سودای فروش زهر عقرب را در سر بپرورانند. 


تبلیغات گمراه‌کننده 

‌رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل در این خصوص می‌گوید: این روزها آمار حیرت‌انگیزی از این نوع قاچاق در کشور اعلام می‌شود و مقصد این عقرب‌ها کشورهای همسایه نظیر افغانستان، پاکستان، روسیه، قزاقستان و تاجیکستان است.  
 «مهدی سرحدی‌اول» می‌افزاید: طی چند سال اخیر بسیاری از صیادان مناطق مختلف کشور از جمله خراسان، خوزستان و استان فارس هر سوراخ و سنگی را می‌کاوند تا عقربی پیدا کنند. 

وی ادامه می‌دهد: زنده‌گیری عقرب برای فروش و مصارف دارویی انجام می‌شود؛ بنابراین هر گونه زنده‌گیری گونه‌های مذکور نیازمند مجوز زیست‌محیطی است. 

وی می‌گوید: ماموران یگان حفاظت ‌زیست تمام تلاش خود را برای مقابله با این پدیده به کار بسته‌اند و شهروندان هم می‌توانند در صورت مشاهده خرید و فروش و زنده‌گیری بدون مجوز مراتب را به محیط زیست اطلاع دهند. 


زنده‌گیری توسط اداره حفاظت محیط زیست 

سرحدی‌اول با اشاره به همکاری شهروندان سیستانی در این خصوص با محیط زیست می‌گوید: به تازگی یک عقرب سیاه بالدار در خانه یکی از ساکنان شهر زهک مشاهده شد که توسط صاحب منزل به اداره حفاظت محیط زیست زهک تحویل داده شد. همچنین دوستداران محیط زیست در شهرستان خاش در تماس تلفنی از وجود عقرب بالدار در این شهرستان خبر دادند که با مراجعه یگان حفاظت زنده‌گیری شد. 

رئیس اداره محیط زیست زابل ادامه می‌دهد: در شهرستان زاهدان هم پس از گزارشی مبنی بر مشاهده عقرب سیاه بالدار در یک منزل مسکونی، ماموران یگان حفاظت محیط زیست به محل اعزام و ضمن تصویربرداری از این گونه جدید، زنده‌گیری بدون آسیب رسانیدن به این موجود زیبا را انجام دادند. 

سرحدی اول با بیان این‌که در این مکان 3 عدد عقرب از همین گونه زنده‌گیری شد، می‌گوید: شکار و صید این نوع از گونه‌های جانوری در ایران ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و یک تا ۶ ماه محکومیت کیفری دارد.


دستگیری قاچاقچی عقرب برای اولین بار 

به تازگی فردی که قصد خارج کردن 8 عدد عقرب سیاه مولد را به سمت کشور افغانستان داشت، دستگیر شد. 

رئیس اداره محیط زیست زابل در این خصوص می‌گوید: نیروهای یگان حفاظت محیط زیست زابل، با همکاری هنگ مرزی زابل، این فرد را هنگام کنترل مسافران خروجی به سمت کشور افغانستان و در حالی که عقرب‌ها را در زیر قفس پرندگان تزئینی جاسازی کرده بود، دستگیر کردند. 

«مهدی سرحدی‌اول» می‌افزاید: متخلف مذکور برای تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شهرستان شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید