• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72844
+
-

هتل‌ها تا مهرماه ۹۸ حق گران شدن ندارند

گردشگری
هتل‌ها تا مهرماه ۹۸ حق گران شدن ندارند

معاون گردشگری با اعلام اینکه نرخ هتل‌های کشور یک‌بــار در پـایــان شهریورماه هرسال تعیین می‌شود، گفت: هتل‌ها اجازه ندارند قیمت‌ها را گران‌تر کنند.
ولی تیموری درباره افزایش نرخ اقامت در هتل که در کنار حمل‌ونقل، هزینه سفر را برای خانوار ایرانی گران کرده است، به ایسنا گفت: نرخ اقامت در هتل‌های ایران هرسال در پایان شهریورماه و در کمیته‌ای که نمایندگان هتل‌داران کشور، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده در آن حضور دارند تعیین می‌شود و به همین دلیل هتل‌ها اجازه ندارند در طول سال نرخ اقامت را بالاتر از نرخ مصوب، تعیین کنند. او علت گرانی در هتل‌های برخی شهرها را کمبود زیرساخت در آن مناطق و نابرابری در عرضه و تقاضا اعلام کرد و درباره ضرورت مداخله سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای کنترل قیمت‌ها، گفت: مداخله سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در کنترل نرخ حرفه‌ای نیست. اما در شرایطی که با کمبود هتل مواجه هستیم، حرفه‌ای هم نیست قیمت اقامت در هتل‌ها را آزاد کنیم. چون با این کار هتل‌ها را به سرنوشت شرکت‌های هواپیمایی دچار کرده‌ایم که به‌خاطر ظرفیت نابرابر عرضه و تقاضا، قیمت‌ها و سفرهایشان با چالش مواجه شده است.
معاون گردشگری به نقطه ضعف دیگری در هتل‌داری اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی هتل‌های کشور خصولتی هستند. هدف این گروه نه‌تنها جذب مسافر است بلکه چون نیروهایشان مانند کارمندان دولت حقوق دریافت می‌کنند، ترجیح می‌دهند مسافر هم کمتر داشته باشند تا هزینه‌هایشان کمتر شود. تیموری ادامه داد: اگرچه نرخ هتل‌ها متاثر از شرایط اقتصادی حال حاضر است و باید آنها را درک کرد، اما لازمه بهبود وضعیت قیمت‌ها این است که حفره‌های این صنعت را از بین ببریم.
براساس این گزارش، هم‌اکنون هزینه یک شب اقامت در هتل‌های ایران از ۱۰۰هزار تا ۷۰۰هزار تومان برای یک مسافر است که این قیمت متاثر از متغیرهایی چون موقعیت جغرافیایی، ستاره هتل و زمان سفر است. هزینه اقامت در هتل‌ها نیز هر سال با آغاز نیمه دوم سال، افزایش می‌یابد که شاخص اثرگذار بر آن نرخ تورم است. براین اساس برآورد جامعه هتل‌داران ایران در مهرماه سال گذشته برای دوره‌ یکساله، افزایش نرخ‌ تا ۳۰درصد بود.
در فروردین‌ ماه امسال همزمان با تعطیلات نوروزی مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کردند که برای کنترل هزینه سفر قرار نیست هتل‌ها افزایش نرخ داشته باشند. 
درحالی‌که هتل‌ها 6‌ماه پیش از آن، افزایش را اعمال کرده بودند. همین بهانه‌ گران نشدن در نوروز باعث شد برخی هتل‌ها با پایان تعطیلات، قیمت‌ها را افزایش دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد افزایش قیمت برخی هتل‌ها در مقاطعی بیشتر از نرخ مصوب بوده است. هرچند کمبود مسافر در زمان‌های دیگر باعث شد روی همان قیمت‌ها، تخفیف‌هایی اعمال شود که متولیان برای انکار گرانی قیمت خدمات هتل، معمولا به نرخ‌های تخفیف‌خورده استناد می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید