• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72843
+
-

خزر در حال مرگ است

محیط زیست
خزر در حال مرگ است

«خزر از آلودگی‌های انسانی می‌میرد». این جمله را عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ایران در روز خزر در شهرستان بابلسر اعلام کرده است.
به‌گزارش همشهری، دریای خزر از سال‌ها قبل با آلودگی‌های بسیار دست و پنجه نرم می‌کند و وضعیت این دریاچه عظیم به اندازه‌ای وخیم شده است که فعالان محیط‌زیست را از همان سال‌ها قبل به تکاپو انداخت تا راهی برای خروج از بحران آلودگی در خزر باز شود.
از همان 13سال پیش که کنوانسیون تهران برای حفاظت از دریای کاسپین(خزر) به امضای 5کشور حاشیه خزر رسید، تا همین امروز پروتکل‌های حفاظت از محیط‌زیست خزر اجرایی نشده است و حالا عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از وخیم بودن وضعیت خزر خبر داده و گفته است که هیچ اراده سیاسی برای حفاظت از محیط‌زیست دریای خزر وجود ندارد.
عیسی کلانتری گفته است که «آلودگی‌های زیست‌محیطی» زندگی خزر را تهدید می‌کند.
او که در همایش گرامیداشت روز دریای خزر در سالن همایش‌های میزبان بابلسر سخن می‌گفت و ایسنا نیز آنها را منتشر کرده است اعلام کرد: تغییرات اقلیمی کمترین تأثیر را در چند سال گذشته در میان دریای‌های جهان برای دریای خزر در حوزه تبخیر آب و بارندگی داشت اما استخراج نفت با دستگاه‌های قدیمی طی ۱۰۰ سال گذشته همراه با ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی زندگی خزر را همچنان تهدید می‌کند. او گفته است که با وضعیت کنونی زیرساخت‌های محیط‌زیستی نمی‌توان گلایه‌ای از آلودگی‌های دریای خزر داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست البته اشاره کرده است که حجم آلودگی‌های خزر هنوز به حدی نرسیده است که غیرقابل برگشت باشد. وی گفته: مصمم بودن در پاکسازی خزر با هماهنگی کشورهای همسایه حاشیه دریا می‌تواند وضعیت بهتری برای این دریا رقم بزند.
کلانتری البته از اجرایی‌نشدن کنوانسیون خزر نیز گلایه کرد و گفت که خزر از آلودگی‌های انسانی می‌میرد. او زباله و شیرابه‌های حاشیه دریای خزر را عامل محدود شدن و حتی تهدید زیستگاه جانوران و حیوانات دریایی خزر اعلام کرد و با اشاره به این موضوع که طمع و ناآگاهی شهروندان در حفظ محیط‌زیست باعث نابودی دریای خزر می‌شود، افزود: امروز دریای خزر به مقصد اصلی سموم کشاورزی کشورهای حاشیه تبدیل شده است و هیچ قدمی برای جلوگیری از وضعیت موجود که باعث بدتر شدن حال خزر شد، انجام نگرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بیشترین آسیب و آلودگی در دریای خزر را ناشی از فعالیت‌های نفتی و لوله‌کشی‌های نفتی و گازی در بستر این دریا اعلام کرد. او گفت: تنها نقطه امید در حفاظت از محیط‌زیست دریای خزر این است که آلودگی‌ها را به حداقل برسانیم و در این راه نیاز است با مسائل خزر، علمی برخورد شود. 
معاون رئیس‌جمهوری البته تأکید کرد: اراده سیاسی برای حفاظت از محیط‌زیست خزر وجود ندارد و این دریا امروز در چنگال سوء‌بهره‌برداری و طمع زیاد کشورهای حاشیه خزر قرار گرفته است.
روزنامه همشهری هفته گذشته همزمان با برپایی اجلاس خزر در ترکمنستان در گزارشی مفصل به وضعیت دریای خزر و آلودگی‌های محیط‌زیستی در این دریاچه پرداخت و به نقل از کارشناسان حوزه محیط‌زیست اعلام کرد که مشکلات خزر در بخش محیط‌زیست همچنان پابرجاست و وضعیت در حال بدتر‌شدن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :