• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72841
+
-

خبرها/زیست بوم

  800بنای تاریخی و نفیس واگذار می‌شود
مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با اشاره به دریافت تفویض اختیار از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و هماهنگی با مدیران کل استان‌ها گفت: بناهای تاریخی که در اختیار این صندوق قرار می‌گیرند به نزدیک ۸۰۰باب خواهد رسید که امید می‌رود در قالب برنامه ۶ساله به بخش خصوصی واگذار شود.
به‌گزارش ایرنا، هادی میرزایی در نشست هم‌اندیشی استادکاران مرمت و بازسازی بناهای تاریخی کاشان گفت: دولت با گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیده که از بخش خصوصی بهره‌گیری کند تا سرمایه‌گذاران پا به عرصه بگذارند؛ بر این اساس برخی بناهای تاریخی نفیس در قالب واگذاری به بخش خصوصی پس از مرمت، بهسازی و استحکام‌بخشی به بهره‌برداری می‌رسند. وی افزود: ۲۶۹بنای تاریخی در مجموع 3مصوبه هیأت دولت باید به صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور واگذار شود که از این شمار تا‌کنون ۸۰بنا واگذار شده است. 
میرزایی گفت: براساس وظیفه‌ای که در برنامه ششم توسعه در بحث واگذاری پیش‌بینی شد، ۲ماموریت جدید به صندوق واگذار شد و عنوان این صندوق به «صندوق توسعه صنایع‌دستی، فرش دستبافت و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی فرهنگی» تغییر کرد. مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از امکان تاریخی تأکید کرد: این صندوق براساس ماده۱۱۴ قانون چهارم توسعه در سال۸۴ با هدف کاهش بار مالی دولت در قالب تامین مالی برای احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی تشکیل شد. او افزود: نزدیک به ۱۳۰عنوان تغییر کاربری برای مکان‌های تاریخی در کشور تعریف شده است که هم‌اکنون ۱۴نوع کاربری مورد استفاده قرار گرفته است.

  رونمایی سردر تاریخی پلیس آگاهی تا پایان تابستان
مرمت سردر تاریخی مقر مرکزی پلیس آگاهی تهران در خیابان وحدت اسلامی به پایان رسید.
سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره وضعیت سردر تاریخی مقر این پلیس در خیابان وحدت اسلامی به ایسنا گفت: مراحل مرمت این سردر با تلاش عوامل شهرداری و میراث فرهنگی آغاز شد و پلیس آگاهی نیز در این زمینه با این دستگاه‌ها همکاری داشت و تمام اقدامات با دقت و رعایت جزئیات انجام شد. وی با بیان اینکه عملیات مربوط به مرمت این سردر تقریبا به اتمام رسیده است، گفت: پیش از پایان تابستان از سردر تاریخی پلیس آگاهی رونمایی می‌شود. 
رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در مورد عمارت کلاه فرنگی در مجموعه پلیس آگاهی نیز گفت: این ساختمان بنا بود به موزه تبدیل شود و شهردار قبلی تهران هم در این زمینه دستوراتی صادر کرد. وی با با بیان اینکه میراث‌فرهنگی مرمت و بازسازی این ساختمان را به‌دست گرفته بود، افزود: حدود ۴۰درصد از کار به‌خصوص در ضلع جنوبی بنا انجام شد، اما حدود 3‌ماه است که کار متوقف شده است که پس از توقف کار با شهرداری رایزنی‌هایی انجام شد. لطفی تأکید کرد: پلیس از مرمت ساختمان کلاه فرنگی و تبدیل بنا به موزه استقبال کرد و همکاری‌های لازم را نیز انجام خواهد داد.

  توسعه گردشگری آبی با تأکید بر حفظ محیط‌زیست انجام می‌شود 
انجام فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها، مبتنی بر اهداف و سیاست‌های دولت در سند چشم‌انداز کشور و همچنین قوانین و مقررات جاری وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی با ملاحظات زیست‌محیطی تبیین شد.
به‌گزارش ایرنا، وزارت نیرو اعلام کرد: براساس این شیوه‌نامه که به تمامی استان‌های کشور ابلاغ شده است، در کمیته‌ای مشترک با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نسبت به صدور مجوز به فعالان حوزه گردشگری برای استفاده از فضاهای در اختیار وزارت نیرو اقدام می‌شود. براساس این اعلام، به‌منظور تسهیل و توسعه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها تفاهمنامه‌ای میان وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منعقد و براساس آن مقرر شد شیوه‌نامه اجرایی فعالیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها تهیه و مورد عمل قرار گیرد.
وزارت نیرو اعلام کرد: تثبیت جایگاه آب در توسعه گردشگری، بهره‌برداری بهینه و پایدار از منابع آب و اراضی در اختیار و کمک به ایجاد زمینه‌های اشتغال افزایش درآمد جوامع محلی، شناسایی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری و تفریحی در منابع و تاسیسات آبی و پیرامون آنها، تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی در این زمینه، شفاف‌سازی مسئولیت‌ها و نحوه صدور مجوز برای فعالیت‌های گردشگری و اطمینان از رعایت استانداردهای کمی و کیفی و ضوابط قانونی بهره‌برداری از منابع و تاسیسات آبی ازجمله اهداف شیوه‌نامه اجرایی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید