• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72804
+
-

احیای واحدهای صنعتی و معدنی راکد در قم

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار قم: با رایزنی‌های انجام‌گرفته، اختیارات بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید افزایش پیدا می‌کند

صنعت
احیای واحدهای صنعتی و معدنی راکد در قم

احیای واحدهای صنعتی و معدنی راکد امسال به صورت جدی دنبال می‌شود و از۱۵۱ واحد تولیدی استان عارضه‌یابی انجام و تا پایان سال ۲۵ واحد احیا می‌شود.

به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی گفت: از ابتدای امسال ۶ واحد راکد تولیدی با اشتغال ۲۵ نفر به چرخه تولید بازگشته است.

«محمود سیجانی» اضافه کرد: طرح احیای معادن راکد و فعال‌سازی و توسعه معادن نیز به صورت جدی از ابتدای مرداد به عنوان یک پروژه اقتصاد مقاومتی در قم در حال پیگیری است.
وی بیان کرد: برای احیای ۵ معدن راکد استان برنامه‌ریزی نهایی صورت گرفته است، از تسهیلات رونق تولید برای احیای این واحدها استفاده خواهد شد.

سیجانی با اشاره به گزارش عملکرد تسهیلات رونق تولید در قم گفت: ۵۰ جلسه اصلی و ۷۸ جلسه فرعی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید طی سال ۹۷ در قم تشکیل و از این نظر قم جزء ۵ استان برتر کشور انتخاب شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال نیز ۱۴ جلسه رسمی و ۲۵ جلسه کمیته فرعی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شده که بخشی از آنها به صورت میدانی و حضور در سطح واحدهای تولیدی بوده است.


 بازسازی و نوسازی ۱۱۰ واحد صنعتی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم اظهار کرد: در مورد بازسازی و نوسازی ۱۱۰ واحد صنعتی استان در سال ۹۸ برنامه‌‌ریزی صورت گرفته است. با این حال، تمایل نداشتن بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات در این بخش از چالش‌های بازسازی واحدهای فرسوده صنعتی است.

سیجانی گفت: تسهیلات رونق تولید در قم در 3 بخش ثابت، سرمایه در گردش و پرداخت‌های مستقیم پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: سهمیه امسال رونق تولید 1080میلیارد تومان بوده که باید ۱۲ بانک عامل استانی آن را در 3 بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی پرداخت کنند.

سیجانی بیان کرد: از ابتدای امسال بر اساس تسهیلات رونق تولید پرداخت شده، 3069 اشتغال تثبیت و ۱۸۱ شغل جدید نیز ایجاد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: همچنین در بخش گردشگری نیز با پرداخت تسهیلات رونق تولید برای 44 نفر اشتغال ایجاد شده است.
وی بیان کرد: با رایزنی‌های صورت گرفته با بانک‌های عامل استانی و ملی، پروژه‌های با بالای پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد برای دریافت تسهیلات رونق تولید در سامانه بهین یاب مورد پذیرش قرار می‌گیرند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم اظهار کرد: بخشی از مطالبات قطعه‌سازان استان سال ۹۷ پرداخت شده، اما همچنان حجم بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان قم بسیار زیاد است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با انتقاد از رویه بانک‌های تهران در تخصیص اعتبارات رونق تولید به سرپرستی‌های قم گفت: آنها تسهیلات تبصره ماده ۱۸ را به صورت قطره چکانی به بانک‌های استان پرداخت می‌کنند.


افزایش اختیارات بانک‌های قم 

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم گفت: با رایزنی‌های انجام گرفته با مرکز، اختیارات بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید افزایش پیدا می‌کند.
«مهرداد غضنفری» در این جلسه افزود: همچنین اختیارات و روند پذیرش وثیقه و ضمانت‌نامه‌های بانکی نیز روند مطلوبی را در استان طی می‌کند.

وی اضافه کرد: از ابتدای امسال استرداد ارزش افزوده منوط به بازگشت ارز شده و باید آن بخش از تعهد ارزی که صورت می‌گیرد به تناسب آن استرداد انجام شود تا روند تولید با رخنه روبه‌رو نشود.
غضنفری با اشاره به مشکلات ارزی واحدهای صنعتی بیان کرد: هر درصدی از ارزش افزوده که برگشت داده شود باید به همان میزان درصدی از سپرده انجام شده مسترد شود تا واحدهای تولیدی با مشکل روبه‌رو نشوند.

وی با بیان وضعیت ایمنی شهرک‌های صنعتی استان گفت: در این مورد از نظر قانون مشکلی در تجهیز و رعایت اصول استاندارد وجود ندارد، اما دستگاه‌های مسئول باید به وظایف خود عمل کنند.

غضنفری بیان کرد: نسبت به اندیشیده شدن تدابیر ایمنی و به‌ویژه آتش‌نشانی در جوار واحدهای تولیدی و صنعتی درحال دریافت مجوز ساخت، باید حساسیت‌های لازم انجام بگیرد.


بومی‌سازی برنامه‌های  ستاد اقتصاد مقاومتی

استاندار قم گفت: بومی‌سازی و عملیاتی شدن برنامه‌های راهبردی ستاد اقتصاد مقاومتی از ابتدای سال ۹۸ به‌صورت جدی در استان دنبال می‌شود.

«بهرام سرمست» در این جلسه ادامه داد: وظایف و رسالت‌های هرکدام از دستگاه‌های مسئول در این رابطه به ‌صورت تخصصی مشخص‌ شده است.
وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یک افق و چشم‌انداز راهبردی در رابطه با مسائل اقتصادی کشور است که باید ستاد اقتصاد مقاومتی استان نیز بر مبنای آن جهت‌گیری و حرکت کند.

استاندار بیان کرد: حضور میدانی مسئولان در واحدهای صنعتی فقط برای پیگیری مطالبات تولیدکنندگان درصحنه عمل است که در قالب‌های مختلف در حال پیگیری و انجام است.
وی اضافه کرد: برای در جریان قرارگرفتن مطالبات و دغدغه‌های تولیدکنندگان، کارگروه‌های تخصصی مانند شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه توسعه صادرات در استان شکل‌گرفته است.

سرمست اظهار کرد: باید خروجی و نتیجه گزارش‌های دستگاه‌های مسئول در رابطه با اقتصاد مقاومتی و رونق تولید درصحنه عمل مشخص و ملموس باشد.

وی با اشاره به وضعیت ناایمن شهرک‌های صنعتی استان به‌ویژه شهرک شکوهیه اضافه کرد: مصوبات و تصمیمات استان در رابطه با افزایش ایمنی شهرک‌های صنعتی باید به‌صورت کامل اجرا شود.

استاندار افزود: در مورد ایجاد واحدهای جدید صنعتی، باید الزامات و ضوابط ایمنی برای جلوگیری از آتش‌سوزی به‌صورت جدی و کامل اجرا شود.


تصویب ۲۴۴ مصوبه 

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: از ابتدای امسال ۲۴۴ مصوبه در این ستاد تصویب شده که ۵۱ درصد از آنها اجرا شده و بقیه آنها نیز در دست پیگیری است.

«محمودسیجانی» افزود: برنامه‌های راهبردی رونق تولید در قم تدوین و طبق آن وظایف و رسالت دستگاه‌های مختلف به صورت دقیق و کارشناسی شده مشخص شده است.
وی بیان کرد: سال گذشته 1200 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید پرداخت شده است که ۹۰۰ میلیارد تومان آن در بخش صنعت بود و به این ترتیب قم در سال ۹۷ در رتبه دهم کشور از نظر پرداخت تسهیلات رونق تولید قرار دارد.

سیجانی ادامه داد: تسهیلات رونق تولید در قم در بخش‌های صنعت، کشاورزی، گردشگری و بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید