• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72671
+
-

رکوردداری نظرآباد در تولید گندم

نظرآباد با داشتن ۱۰ هزار هکتار اراضی زراعی، در تولید محصولاتی همچون گندم و جو آبی در استان پیشتاز است

کشاورزی
رکوردداری نظرآباد در تولید گندم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد گفت: این شهرستان در سال زراعی گذشته با تولید 5/13 تن گندم در واحد سطح، رکورددار تولید این محصول استراتژیک در کل کشور شد.
به گزارش ایرنا «ایرج الماسی» افزود: در سال زراعی جاری نیز با وجود سرمازدگی محصولات، تولید گندم در واحد سطح را با استفاده از نوار تیپ به ۱۱‌هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار رساندیم.
وی با بیان این‌که بیش از ۵۸ درصد سطح زیر کشت گندم استان در نظرآباد است، اضافه کرد: همچنین ۶۴ درصد سطح زیر کشت جو آبی و ۶۰ درصد سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای استان مربوط به نظرآباد است.


تولید ۸۵ درصد زعفران استان 

الماسی همچنین به تولید زعفران در نظرآباد اشاره کرد و افزود: بیش از ۸۵ درصد زعفران استان البرز در نظرآباد تولید می‌شود. سطح زیر کشت زعفران در کل استان ۴۰ هکتار است که ۳۰ هکتار آن در نظرآباد است.
 وی بیان کرد: در کنار تولید این محصولات، نظرآباد سالانه با تولید ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم قارچ خوراکی، رتبه اول استان را به خود اختصاص داده و ۷۰ درصد گیاهان دارویی البرز در این شهرستان تولید می‌شود.


تولید ۳۰۰ میلیون اصله نشای سبزی و صیفی

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد با بیان این‌که یکی دیگر از ظرفیت‌های بالای این شهرستان، تولید نشای سبزی و صیفی است، عنوان کرد: سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون اصله نشای سبزی و صیفی در گلخانه‌های این شهرستان تولید و این تولیدات با استفاده از ارقام پایه‌کوتاه و نوار تیپ انجام می‌شود.
 الماسی تولید توت‌فرنگی، گل‌های شاخه‌بریده و به‌خصوص گل ارکیده را یکی دیگر از موفقیت‌های این شهرستان در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: صادرات 5 گلدان گل ارکیده با یک بشکه نفت برابری می‌کند.
 به گفته وی، شهرستان نظرآباد در زمینه توسعه کشت گلخانه‌ای البرز نیز پیشگام بوده، به طوری که نخستین شهرک گلخانه‌ای استان در این شهرستان کلنگ‌زنی شده است.
 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد با اشاره به این‌که بر اساس دستورالعمل باید تا پایان سال جاری ۳۰۰ هکتار به سطح گلخانه‌های این شهرستان افزوده شود، گفت: با توجه به نیاز آبی بخش کشاورزی و کمبود آب، استفاده از روش‌های نو آبیاری در دستور کار قرار دارد که باید تا پایان سال جاری 1۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان به روش‌های مختلف آبیاری کم‌فشار اختصاص یابد.


تکمیل زنجیره تولید

در همین حال شرکت کشت و صنعت بستان نظرآباد به عنوان بزرگ‌ترین شرکت کشت و صنعت استان البرز با سطحی بالغ بر هزار هکتار نمونه خوداتکایی در استان به شمار می‌رود.
این شرکت مجموعه فعالیت‌های کشاورزی همچون زراعت انواع محصولات اعم از ذرت علوفه‌ای، یونجه، کلزا، زعفران، قارچ، گندم، جو، زیره و... و همچنین فعالیت‌های دامپروری همچون پرورش گوسفند، گاو و آبزی‌پروری را در خود جای داده است.
 گاوداری شیری بستان در 3 استان خراسان رضوی، البرز و قزوین در مجموع ۲۲۰ تن شیر تولید می‌کند.

مدیر شرکت کشت و صنعت بستان گفت: ما به دنبال آن هستیم تا زنجیره تولید را در این شرکت با راه‌اندازی کارخانه تولید محصولات لبنی کامل کنیم، به طوری که ابتدای زنجیره از تولید خوراک دام که همان ذرت علوفه‌ای است آغاز شود و با تولید محصولات لبنی پایان یابد.«محمد صفایی» با بیان این‌که بستان نخستین شرکت خصوصی در کشور است که این زنجیره را به طور کامل راه‌اندازی می‌کند، گفت: عملیات اجرایی ساخت کارخانه از یک ماه دیگر آغاز می‌شود و تا ۲ سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.
وی با بیان این‌که این شرکت درصدد است تا نخستین گوسفندداری صنعتی کشور را با پرورش گوسفندی از نژاد رومانف روسی راه‌اندازی کند، عنوان کرد: این شرکت از ۲ سال پیش اقدام به تلقیح مصنوعی این نژاد که علامت بارز آن دوقلو یا چندقلوزایی و گوشت باکیفیت بدون چربی و دنبه است، کرده است.
صفایی ادامه داد: تا پایان سال جاری تعداد گوسفندهای نژاد رومانف در این شرکت به 250 راس می‌رسد و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، بستان در نظر دارد تا سال ۱۴۰۰ تعداد این گوسفندان را به 5 هزار راس و تا سال ۱۴۰۵ به ۲۵ هزار راس برساند که در آن صورت نه‌تنها البرز را در تولید گوشت دام سبک خودکفا می‌کند، بلکه دیگر استان‌های کشور را نیز می‌تواند پوشش دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید