• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72663
+
-

برداشت فندق از باغ‌های قزوین آغاز شد

برداشت فندق از باغ‌های قزوین آغاز شد

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از شروع عملیات برداشت فندق از 3۲۳۰ هکتار از باغ‌های این استان خبر داد. علی اکبری در گفت‌و‌گو با مهر اظهار کرد: میانگین متوسط عملکرد این محصول حدود ۱۰۲۲ کیلوگرم در هکتار است. وی گفت: از 3230 هکتار از سطح باغ‌های فندق استان، 3۱۵۰ هکتار باغ‌های بارور و ۸۰ هکتار غیربارور است. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: تنها سطح زیر کشت این محصول در استان در منطقه الموت از توابع شهرستان قزوین است که شامل روستاهای هیر، ویار، یارود و آکوجان است. اکبری ادامه داد: روستای یارود در منطقه رجایی‌دشت الموت را می‌توان به عنوان قطب فندق‌کاری استان ذکر کرد. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده‌های محلی موجود، زمان برداشت این محصول از اواخر مرداد تا اواخر شهریورماه است. به گفته مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان، استان قزوین رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید محصول فندق را پس از استان گیلان در کشور دارد. 

اکبری در ادامه گفت: ارقام موجود در منطقه شامل ارقام بومی گرد اشکور، شصتک، زرآبادی، سیاه الموت و سه‌گوش، ارقام خارجی شامل روند دو پی یرمونت، فرتیل، سکورب و مرویل و ارقام گرده‌دهنده شامل نقرت، داویانا و لونگ است. رقم گرد اشکور حدود ۷۰ درصد باغ‌ها را تحت پوشش قرار داده است. 

وی افزود: مدیریت قالب باغ‌های فندق به صورت سنتی است و اغلب درختان به روش چند تنه تربیت می‌شوند. باید با آموزش و برنامه‌های ترویجی، باغداران را به تربیت درختان تک‌تنه و یا حداکثر ۳ تا ۵ تنه برای رسیدن به تولید بیشتر تشویق کرد. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین توسعه باغ‌ها در اراضی شیبدار و کمک به توسعه باغ‌ها از طریق یارانه نهال و اندام‌های تکثیری را از برنامه‌های در دست اقدام این مدیریت برای محصول فندق دانست. 

اکبری تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبارهای مناسب نگهداری محصولات، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب و گرده‌دهنده، راه‌اندازی صنایع مرتبط برای نگهداری و فراوری، دور آبیاری مناسب، هرس به منظور نوردهی و کاهش تعداد تنه‌ها و تغذیه و کوددهی مناسب را از مهم‌ترین برنامه‌های پیشنهادی ذکر کرد که می‌تواند در رشد و توسعه این محصول نقش بسزایی داشته باشد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید