• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72654
+
-

۲۱۲ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۲ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شده است. 

به گزارش مهر، منصور ستوده بیان کرد: در سال ۱۳۹۳ طرح ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور در شورای عالی آب تصویب شد. در این طرح، وزارت نیرو با همکاری سایر ارگان‌های ذی‌ربط به خصوص جهاد کشاورزی موظف به احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هرچه بیشتر از آبخوان‌های کشور شد. 

وی با بیان این‌که شرکت آب منطقه‌ای همدان نیز در اجرای طرح یادشده پیشگام بود، افزود: با اجرای طرح تعادل‌بخشی از نیمه دوم سال ۹۳ در استان همدان 3۶۹۵ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال ۹۷ مسدود شده که سبب صرفه‌جویی ۲۶۳ میلیون مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان ادامه داد: برداشت بی‌رویه آب از چاه‌های غیرمجاز موجب افت یک متری سطح آب‌های زیرزمینی استان از جمله دشت‌های اسدآباد و نهاوند شده بود. 

ستوده از پیش‌بینی انسداد ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۱۲ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پر و مسلوب‌المنفعه شد. این اقدام سبب صرفه‌جویی بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است. 

وی عمق انسداد چاه‌های غیرمجاز را بیش از ۱۲۷ کیلومتر اعلام کرد و افزود: بیشترین چاه‌های غیرمجاز در کبودراهنگ با 1۱۵۰ حلقه، رزن با ۶۶۹ حلقه و همدان با ۴۷۳ حلقه مسدود شده است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان این‌که روند انسداد چاه‌های غیرمجاز ادامه دارد، تصریح کرد: همکاری مناسبی بین دادگستری و نیروی انتظامی برای انسداد چاه‌های غیرمجاز در همدان وجود دارد که به این عملکرد منجر شده است. 

ستوده توضیح داد: با چاه‌های مجاز استان همدان که برداشت بیشتر از حد مجاز دارند نیز برخورد می‌شود تا در حفاظت از منابع آبی استان همدان گام‌های اساسی و جدی برداشته شود. 

وی با اشاره به انسداد چاه‌های غیرمجاز در شهرستان‌های تابعه استان همدان نیز گفت: در شهرستان اسدآباد ۲۰۵ چاه غیرمجاز مسدود شد که موجب صرفه‌جویی 5/11 میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان این‌که در شهرستان تویسرکان ۳۱۸ چاه غیرمجاز مسدود شده است که سبب صرفه‌جویی ۸/۵ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی شده است، افزود: همچنین در شهرستان فامنین با انسداد ۹۹ چاه غیرمجاز ۹ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی صرفه‌جویی شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید