• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 24 مرداد 1398
کد مطلب : 72583
+
-

آغاز ضعیف سوختگیری با کارت

در نخستین روز اجرای طرح، فقط5درصد با کارت سوخت شخصی بنزین زدند

انرژی
آغاز ضعیف سوختگیری با کارت

فقط 5درصد از مالکان خودرو و وسایل نقلیه بنزین‌سوز در نخستین روز اجرای طرح جدید عرضه بنزین در 4کلانشهر ایران با کارت شخصی سوخت خود به سوختگیری اقدام کردند. این خبری است که نایب‌رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت اعلام کرده. این آمار نشان می‌دهد بسیاری هنوز ترجیح‌ می‌دهند با کارت خودشان بنزین نزنند؛ آیا مردم محدود شدن عرضه بنزین با کارت‌های جایگاه را جدی نگرفته‌اند یا اینکه فعلا می‌گویند تا زمانی که کارت جایگاه هست، چه نیازی به بنزین زدن با کارت سوخت شخصی؟ احتمالا دردسر بعدی این دست از شهروندان، در روزهای آینده نمایان خواهد شد؛ وقتی که حاضر به مشارکت نمی‌شوند ممکن است وقتی مجبور شوند، کارت شخصی‌شان مشکل داشته باشد یا رمز آن فعال نباشد یا احتمالا زمانی که کارت‌شان را فراموش کنند و در خیابان و جاده با کمبود بنزین مواجه شوند، خواهند دید با مراجعه به جایگاه‌های سوخت دیگر از   60لیتربنزین خبری نیست. چنان که دیروز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به این دسته از مالکان خودرو هشدار داد میزان عرضه بنزین با کارت جایگاه‌داران در روزهای آینده کاهش می‌یابد.

کارت جایگاه‌ها محدود می‌شود
عطا پورنایب، رئیس هیأت مدیره اتحادیه جایگاه‌داران سوخت هم تأیید کرد: تا‌کنون استقبال از این طرح زیاد نبوده است. علاوه بر این مشاهدات میدانی خبرنگاران رسانه‌ها هم نشان می‌دهد در 2روز نخست اجرای توزیع بنزین با کارت سوخت، کارکنان جایگاه‌ها اغلب سراغی از کارت سوخت افراد نگرفتند و اوضاع کاملا مانند روال سابق بود، حتی در پمپ بنزین‌ها افرادی مشاهده می‌شدند که هیچ اطلاعی از این طرح نداشتند.
فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به تداوم سوختگیری گسترده با کارت جایگاه‌ها تأکید کرد: در روزهای آینده میزان لیتراژ کارت سوخت و تعداد کارت سوخت جایگاه‌ها را کاهش می‌دهیم. او با بیان اینکه هم‌اکنون سقف برداشت از کارت سوخت جایگاه‌داران 60لیتر در هر نوبت سوختگیری است، تأکید کرد: فعلا استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران آزاد است اما در آینده لیتراژ این کارت‌ها کاهش خواهد یافت و به همین دلیل توصیه ما به مالکان وسایل نقلیه تهیه کارت سوخت شخصی است.

کارت‌ها در نشانی‌های دور
مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد‌ ترافیک بالای مراجعان برای دریافت کارت سوخت در دفاتر پستی همچنان ادامه دارد. برخی ازکسانی که با همشهری تماس گرفته‌اند مدعی شده‌اند کارت سوخت‌شان به نشانی‌های اشتباهی ارسال شده؛ به‌طوری که ناچار به مراجعه به دفاتر پستی دورتر از محل اقامت‌شان حتی در برخی شهرستان‌های اطراف تهران هستند. البته احتمالا آنها دقت نمی‌کنند که پست براساس کدپستی اعلام شده، به ارسال مرسوله پستی اقدام می‌کند و اگر اشتباهی هم رخ داده باشد، ممکن است ناشی از اشتباه در وارد کردن کدپستی به هنگام ثبت‌نام باشد. هرچند به‌نظر می‌رسد در آشفتگی این روزهای توزیع کارت‌های سوخت هیچ‌چیز بعید نیست.

افزایش تعداد کارت‌ها در باجه‌های پست
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، تعداد کارت‌های سوخت موجود در باجه‌های پستی را یک میلیون و 100هزار کارت اعلام کرده، ولی مدیرکل پست استان تهران گفته فقط 650هزار کارت سوخت تحویل پست شده، اما مالکان خودرو همچنان معطل دریافت کارت سوخت خود هستند و به‌دلیل تأخیر در ارسال‌ این کارت‌ها، بسیاری ترجیح می‌دهند با دریافت کد رهگیری مرسولات پستی با حضور در دفاتر پستی کارت‌های خود را دریافت کنند. مشاهدات خبرنگار همشهری نشان می‌دهد برخی افراد بدون دریافت کدرهگیری به دفاتر پستی محل اقامت‌شان مراجعه می‌کنند که همین مسئله باعث سردرگمی‌ و افزایش ازدحام در باجه‌های پست شده است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خطاب به اینگونه مراجعان می‌گوید: شهروندان برای اطلاع از وضعیت صدور کارت سوخت خود ابتدا باید به سایت www.epolic.ir مراجعه و با وارد کردن شماره پلاک خود، بارکد پستی کارت سوخت‌شان را دریافت کنند. سپس با مراجعه به سایت پست و وارد کردن کد رهگیری، با همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر مالک خودرو و همچنین مدارک شناسایی وسیله نقلیه، به ادارات پست مربوط مراجعه کنند.

مدارک داشته باشید
مهدی مقصودی، مدیرکل پست تهران هم با بیان اینکه از تاریخ ۲۶ تیر، ستاد کارت سوخت از طریق شرکت نفت ۶۵۰ هزار کارت سوخت را تحویل پست داده، توضیح داد: زمان مراجعه مأموران پست به در منزل هموطنان مشخص است، درصورت حضور نداشتن افراد در خانه، مأمور پست اعلامیه‌ای را در محل نصب می‌کند که معلوم می‌کند فردا مجددا در چه ساعتی برای ارائه کارت مراجعه خواهد کرد. به گفته او، درصورت حضور نداشتن دوباره، مرسوله در باجه‌های پست دپو می‌شود. او افزود: شهروندان برای دریافت کارت سوخت حتما باید کارت یا سند خودرو یا مدرکی که بتواند هویت شخص را احراز کند، در دسترس داشته باشند و حتما قبل از مراجعه برای دریافت کارت سوخت خودرو، مطمئن شوند که آیا کارت سوخت برای شخص صادرشده یا خیر؟مدیرکل پست تهران اضافه کرد: مکانیسم شرکت پست به این نحو است که ما میلیون‌ها مرسوله داریم و اینکه بدانیم هم‌اکنون مرسوله کجاست، به شناسه مرسوله نیاز داریم که قاعدتا هرکسی که این شناسه را داشته باشد می‌تواند با مراجعه به سایت شرکت پست و در آنجا رهگیری و محل دریافت متقاضی کارت سوخت یافت می‌شود.


دفاتر پستی تهران امروز و فردا باز هستند

شرکت ملی پست در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شهروندان تهرانی می‌توانند امروز پنجشنبه 24مرداد از ساعت 8تا 18در تمام واحدهای معطله، کارت سوخت خود را تحویل بگیرند. همچنین دفاتر پستی رسالت واقع در میدان رسالت، خیابان نیروی دریایی، شهرک قدس واقع در خیابان ایوانک جنب وزارت بهداشت، شهرری واقع در میدان معلم، خیابان 24متری و نبرد واقع در خیابان نبردجنوبی، بلوار شهید ده حقی، خیابان کوثر جنب دادگاه خانواده، در روز جمعه از ساعت8 تا 14آماده خدمت‌رسانی به متقاضیان کارت سوخت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید