• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 24 مرداد 1398
کد مطلب : 72582
+
-

توافق‌های چهارگانه برای احیای شهر آفتاب

وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری، 4توافق حاصل شده میان شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی و شهردار تهران برای بهره‌برداری از فضای نمایشگاهی شهر آفتاب را اعلام کرد. در این نامه، تجمیع مدیریت، تکمیل محل نمایشگاهی شهر آفتاب، انتقال نمایشگاه‌های پربازدید و حفظ اراضی موجود به نفع دولت و بیت‌المال، اهم توافق‌های حاصله میان دو طرف اعلام شده است.
به گزارش همشهری، شواهد امر حاکی از آن است که بالاخره در جلسات مدیریت شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با شهردار تهران گام‌هایی برای برچیده شدن ترافیک سنگین ناشی از برگزاری نمایشگاه‌های پربازدید در محل فعلی نمایشگاه‌های تهران و استفاده بهینه از فضای ایجاد شده در شهر آفتاب برداشته شده است.
این موضوع در نامه‌ای به امضای رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، خطاب به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری تشریح و درخواست شده با توجه به این رایزنی‌ها، جهانگیری به کمیسیون زیربنایی دولت دستور بدهد نظارت کارشناسی مطرح شده را مدنظر قرار داده و زمینه نهایی شدن این تفاهم‌ها را نهایی کند.
براساس آنچه در نامه رحمانی به جهانگیری آمده، در نشست دوجانبه مدیر شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی با پیروز حناچی، بر ایجاد مدیریت واحد در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی با تحقق اهداف و سیاست‌های تجاری دولت و وزارت صنعت تفاهم شده و همچنین موضوع تکمیل نشدن زیرساخت‌های نمایشگاهی در شهر آفتاب و نبود اعتبار لازم برای تکمیل آن موردبحث قرار گرفته است. بر این اساس به‌نظر می‌رسد درصورت نهایی شدن این تفاهم‌ها، در نهایت شهر آفتاب با مشارکت هر دوطرف تکمیل شود و بخش قابل‌توجهی از بار نمایشگاهی در محل فعلی، به شهر آفتاب انتقال یابد. از سوی دیگر در این نامه، حفظ اراضی فعلی نمایشگاه بین‌المللی تهران نیز به‌عنوان یک مسئله درخور اهمیت و یک تفاهم دوجانبه اعلام شده که نشان می‌دهد با انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب، محل فعلی همچنان در اختیار دولت باقی می‌ماند.

چالش برگزاری نمایشگاه‌ها تمام می‌شود؟

سال‌هاست که به‌واسطه ایجاد گره‌های ترافیکی در زمان برگزاری نمایشگاه در محل فعلی، چالش‌های زیادی میان شرکت نمایشگاه بین‌المللی ایران و پلیس راهور و شهرداری تهران وجود دارد. در طول این سال‌ها مسئولان پلیس راهور و ترافیک شهرداری تهران اقداماتی برای رفع‌ و رجوع مشکلات انجام داده‌اند تا اختلال ناشی از برگزاری نمایشگاه‌های پربازدید در محل فعلی نمایشگاه‌های تهران به حداقل برسد و در این فرایند ظرفیت پارکینگ‌های متعلق به نمایشگاه تهران نیز افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته است. از سوی دیگر برای سبک کردن بار ترافیکی در محدوده برگزاری نمایشگاه، تعدادی از نمایشگاه‌های پربازدید در محل مصلای تهران برگزار می‌شود که هم ظرفیت بیشتری دارد و هم دسترسی به آن با ناوگان حمل‌ونقل عمومی آسان‌تر است. البته هیچ‌کدام از این اقدامات نتوانسته است کل مشکلات مربوط به نمایشگاه‌ها را برطرف کند و بر همین اساس طرح انتقال نمایشگاه‌ها  به شهر آفتاب در دستور کار متولیان امر قرار گرفته است. شهر آفتاب از منظر نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و داشتن دسترسی اختصاصی با مترو مزیت‌های قابل‌توجهی نسبت به محل فعلی نمایشگاه‌های تهران دارد اما این نکته را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که برای انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب، صرف حل مشکل ترافیکی کافی نیست و باید زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری نمایشگاه‌های پربازدید نیز به‌صورت کامل در این محل فراهم شود. تفاهم‌هایی که میان مدیریت شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و شهردار صورت گرفته، می‌تواند آغازی بر اجرای کامل طرح انتقال نمایشگاه‌های تهران از محل فعلی و مصلای تهران به شهر آفتاب باشد که در این صورت لااقل بخشی از مشکلات ایجاد شده در محدوده فعلی نمایشگاه‌ها رفع خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید