
ترمیم جادههای خوزستان؛ معطل پرداخت خسارت
سیل فروردین امسال حدود هزار میلیارد تومان به راههای خوزستان خسارت زد

آب و هوای منحصربهفرد خوزستان در فصل بهار و زمستان و وجود یادمانهای دفاع مقدس در جایجای استان سبب شده که این استان هر سال در بهار پذیرای تعداد زیادی از گردشگران باشد. به گزارش ایرنا، وجود صنایع بزرگ مانند فولاد خوزستان، شرکت ملی حفاری ایران و مناطق نفتخیز جنوب سبب شده روزانه خودروهای زیادی در محورهای مختلف استان در حال تردد باشد. همچنین برخورداری استان از گذرگاههای مرزی و وجود بنادر بزرگ تردد خودروهای سنگین زیادی را باعث شده که برای بارگیری کالا از جادههای مختلف خوزستان عبور میکنند و همه این مسائل بر اهمیت جادههای استان میافزاید.
بنا بر آمار رسمی، خوزستان دارای 8 درگاه ورودی و خروجی زمینی است و از 5200 کیلومتر راه اصلی، فرعی، بزرگراه و آزادراه برخوردار است اما با همه این اوصاف، تردد در محورهای اصلی و فرعی استان همواره زیاد است و حجم زیاد ترافیک سبب فرسودگی جادههای استان شده است. هرچند در سالهای گذشته جادههای جدیدی برای کاهش ترافیک در محورهای مختلف خوزستان ساخته شد اما وقوع حوادث طبیعی مانند سیل در یکی دوسال گذشته سبب تخریب برخی از این جادهها شده است.
خسارت میلیاردی سیل به جادهها
بنا بر گفته مدیر کل راه و شهرسازی خوزستان ۸۵۷ کیلومتر طول راههای مسدود شده استان در سیل اخیر بوده و این در حالی است که در این مدت به بیش از ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۴۲ درصد راه اصلی و ۵۸ درصد راه فرعی و روستایی، هزار و ۱۰۳ بنای فنی، ۵۰۰ متر مربع ساختمان راهداری و ۳۶ دستگاه ماشینآلات آسیب وارد شد.
«رضا رضایی» با اشاره به اینکه در سیل فروردین جادههای نزدیک به رودخانه کرخه در 79 نقطه زیر آب رفت، اظهار میکند: برای ترمیم سیلبندهای شکسته بیش از 57 هزار متر مکعب خاکریزی انجام شد اما این سیلبندها توان مقابله با سیل جدید را ندارند و باید قبل از آغاز پاییز عملیات ترمیم آنها آغاز شود. وی ادامه میدهد: وقوع سیل اخیر سبب تحمیل خسارت یک هزار میلیارد تومانی به جادههای خوزستان شد که متأسفانه تاکنون اعتباری برای ترمیم این جادهها اختصاص نیافته است.
آسیب دیدن پلها
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با بیان اینکه خسارت سیل به زیرساختهای جادهای از جمله راهها و ابنیه فنی وارد شده است، میگوید: به علت آب گرفتگی جادهها در سیل اخیر، حدود 300 بنای فنی خوزستان در مسیرهایی که بیشتر پل هستند، دچار آسیب شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان میافزاید: البته در سیل اخیر کمتر از 10 پل دچار آبگرفتگی و خرابی شد که نسبت به حوادث مشابه گذشته شاهد خسارات کمتری بودیم اما ترمیم این پلها باید در دستور کار قرار گیرد. رضایی با اشاره به سفر وزیر راه و شهرسازی به خوزستان در اردیبهشت امسال میگوید: براساس تصمیمات اتخاذ شده در این سفر قرار شد کار عملیاتی مسیر کمربندی اهواز با توجه به اینکه ارتباط شهرهای مهمی همچون آبادان، دشتآزادگان و چذابه را برقرار میکند، انجام شود.
فرصت در حال از دست رفتن است
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خوزستان نیز با بیان اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای این اداره کل برای جبران خسارت پاسخگوی ترمیم و بازسازی محورهای خسارت دیده از سیل نیست، اظهار میکند: ابلاغ اعتبار هنوز انجام نشده و فرصت کار برای ترمیم و تعمیر جادهها در حال از دست رفتن است.
«غلامعباس بهرامینیا» میافزاید: در صورتی که مناقصه پروژههای بازسازی، برندهای داشته باشد، انتخاب پیمانکار، انعقاد قرارداد و شروع کار حداقل به ۲ ماه زمان نیاز دارد. وی به استخراج اطلاعات خسارت سیل در خوزستان طی چند نوبت و ارسال آن به وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و ادامه داد: باید توجه داشت بخشی از خرابیهای سیل خوزستان در محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه است و باید پیش از شروع مراسم اربعین حسینی اقدامات لازم برای آمادهسازی این محورها انجام شود.
ضرورت تصمیمگیری استانی
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای خوزستان در ادامه اظهار میکند: به منظور تسریع در روند اجرای پروژهها، بهتر است دولت تأمین قیر پروژههای جبران خسارت سیلاب را خارج از سهمیه سالانه سازمان، متقبل شود. بهرامینیا می گوید: مبلغ تخصیص یافته وزارتخانهها در چند بخش اولویتبندی شده است؛ با توجه به اینکه رقم پیشبینی شده برای اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان کمتر از رقم برآورد خسارتها است، نیاز است که تصمیمگیری در خصوص نحوه هزینهکرد اعتبار به خود اداره کل واگذار شود تا بر اساس این اولویتها اقدامات لازم انجام شود.
***
بر اساس برآوردها، سفرهای اربعین امسال از دهم مهرماه آغاز میشود و فرصت دوماههای تا آن مقطع برای تعمیر جادهها وجود دارد. مدیران ارشد دولت در خوزستان معتقدند که به دلیل حذف روادید اربعین، میزان سفرهای اربعین امسال افزایش مییابد و تعداد زیادی از زائران ترجیح میدهند که با خودروهای شخصی از طریق مرزهای زمینی به عتبات عالیات بروند و همین موضوع سبب افزایش حجم ترافیک در جادههای خوزستان میشود، اما وجود خرابی در مسیرهای منتهی به مرز امکان بروز حادثه را افزایش میدهد. هرچند استاندار خوزستان تأکید داشته که همه اقدامات آمادهسازی استان برای اربعین باید تا پیش از دهم شهریور به پایان برسد، اما عدم تخصیص اعتبار برای جبران خسارت سیل به جادههای خوزستان سبب ایجاد موج جدیدی از نگرانی شده است.