• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72276
+
-

صادرات روزانه ۷۰۰ تن میوه و تره‌بار از میدان ارومیه

با وجود ظرفیت افزایش صادرات اما نبود ماشین‌های حمل‌ونقل مجهز، موجب از دست رفتن بازار کشورهای هدف می‌شود

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه از صادرات روزانه ۷۰۰ تن میوه و تره‌بار به کشورهای همسایه و اروپایی از میدان میوه و تره‌بار مرکز استان خبر داد. «قاسم عزتی» در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: از نیمه دوم دی‌ 97 تا 15خرداد امسال روزانه بیش از 500 تن هندوانه از پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی به کشورهای عراق، ترکیه، پاکستان و کشورهای اروپایی صادر شده است. همچنین، از تیرماه 98 هلو و گیلاس به میزان 700 تن به کشورهای همسایه و اروپایی صادر شده است.

وی افزود: اگر کشاورزی استان به سیستم نوین مجهز شود، میزان صادرات محصولات استانی 2 برابر خواهد شد و در نتیجه ارز کلان وارد استان می‌شود. عزتی گفت: میدان میوه و تره‌بار یکی از منابع اشتغال در استان به شمار می‌رود و برای چندصد نفر کارگر و راننده شغل ایجاد کرده است. مسئولان استان باید به نیازهای این میدان رسیدگی کنند تا بیش ‌از پیش برای جوانان و مردم استان شغل ایجاد شود.

این مسئول تاکید کرد: همکاری نکردن گمرک با میدان میوه و تره‌بار و مهیا نکردن ماشین‌های مجهز به یخچال موانع اصلی بر سر راه صادرات محصولات کشاورزی و عامل خراب شدن و گندیدن این محصولات بر اثر گرما و متضرر شدن کشاورزان است.وی گفت: نداشتن ماشین‌های حمل ‌و نقل مجهز عامل از دست دادن بسیاری از بازارها در کشورهای هدف است. البته هم‌اکنون ماشین‌های حامل محصولات کشاورزی تا گمرک می‌روند و در آنجا آنها را به ماشین‌های ترکیه یا کشور طرف معامله انتقال می‌دهند. اگرچه این مساله کمی از استرس کمبود ماشین کم می‌کند، اما وقت‌گیر و زمان‌بر است و گاه عامل قاچاق کالا نیز می‌شود.

سرپرست اتحادیه میوه و تره‌بار ارومیه با اشاره به تغییر مکان میدان میوه و تره‌بار این شهر به جاده شهید کلانتری ادامه داد: زمینی با مساحت 50 هکتار در جاده شهید کلانتری با کمک شهرداری ارومیه گرفته شده است، اما کافی نیست. ارومیه به ‌عنوان یکی از شهرهای مهم صادرات‌کننده محصولات زراعی کشور روزانه با حجم زیادی از محصولات کشاورزی از سراسر کشور و شهرهای مختلف روبه‌رو است. بنابراین به زمینی با مساحت هزار هکتار که به سردخانه‌ و دستگاه بسته‌بندی مجهز باشد، نیاز داریم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید