یاشار پورمجید | اردبیل – کارشناس شهری :
اجرای برخی پروژههای زیربنایی در اطراف شورابیل هرچند چندان به چشم نمیآید، اما افتتاح آنها تاثیر بسزایی در روانسازی ترافیک و توسعه گردشگری استان خواهد داشت. احداث خیابانهایی که شهرک نیایش در مسیر جاده تبریز را به ورودی اردبیل از سمت خلخال متصل و در واقع کمربندی دوم اردبیل را کامل میکنند، تکمیل بزرگترین پیست دوچرخه سواری کشور به طول 11 کیلومتر، دسترسی آسانتر خودروها به دور دریاچه شورابیل و ایجاد اقامتگاهها و پارکینگهای جدید برای مسافران از جمله این پروژهها هستند. اتصال مستقیم ورودیهای غربی و جنوبی شهر اردبیل به یکدیگر هم دیگر پروژه مهمی است که موجب تسهیل تردد در شهرکهای کارشناسان، نادری، نیایش، کوثر و دادگستری میشود و ترافیک میدانهای بسیج، جانبازان و خیابان عطایی را کاهش خواهد داد.
البته تکمیل رینگ دوچرخهسواری دور شورابیل معطل واگذاری مقداری از زمینهای ادارات آب و فاضلاب و بنیاد حفظ ارزشهای دفاع مقدس است که امیدواریم استاندار اردبیل در جریان سفر آتی رئیس دولت، با اخذ دستورات ویژه این موانع را رفع کند. به گفته مسئولان شهرداری اردبیل، حدود 11 کیلومتر جاده و کندرو در محدوده شورابیل در حال اجراست و شهرداری با تملک 22 هکتار زمین، در حال تکمیل خیابانهای جدید 45، 55 و 60 متری در اطراف شورابیل است.
با تکمیل این پروژهها عملا 4 رینگ مجزای شورابیل برای پیادروی، حرکت قطار و وسایل تفریحی، دوچرخه سواری و خودروهای شخصی فراهم و ایمنی و سرعت انواع تردد در دور دریاچه شورابیل تقویت میشود. طی سالهای اخیر برخی طرحهای شهری در اردبیل مرتبط همچون پل داروپخش و پل قدس جلوی دید عموم قرار داشتهاند، اما بعضی پروژههای زیربنایی دیگر هم در مرکز استان در حال اجراست که جلوی چشم نیست و آثار خود را در آیندهای نزدیک نشان خواهد داد. آن هم در حالی که در عصر حاضر رقابت شدیدی بین شهرها برای تبدیل شدن به مقاصد گردشگری در جریان است و شهرها به دنبال راهکارهایی برای متمایز شدن از سایر مقاصد گردشگری هستند، اردبیل و اردبیلیها هم همین سیاست را پیش رو دارند.
هدف عالی نخبگان اردبیلی این بوده که در وهله اول به جذب سرمایه گذاران و شرکتهای ملی، گردشگران داخلی و خارجی و تقویت بازار فروش کالاهای ساخته شده در استان کمک کنند. یکی از عناصر کلیدی برای تحقق این مهم برندسازی شهری در اردبیل است و تلاش فعالان رسانهای برای معرفی قابلیتهای استان و تصویرسازی مثبت در نزد افکار عمومی در همین راستاست. بیشک توسعه زیرساختهای گردشگری هر شهر در استان اردبیل، ظرفیتی برای توسعه سایر مناطق همجوار است و باید از آن استقبال کرد. شهرها مراکز اقامت و مبدأ سفر به روستاها و مناطق مجاور خود به شمار میروند و هر اندازه جاذبهها و امکانات ما بیشتر باشد، میزان جذب و ماندگاری گردشگران استان هم بیشتر خواهد بود.
شهرهایی مثل اردبیل، مشگینشهر، سرعین و نیر و البته هیر و خلخال از رهگذر برندسازی ظرفیتهای گردشگری، در حال افزایش سهم خود از بازار گردشگری کشور هستند. تأمین زیرساختهای منطقه شورابیل و بقعه تاریخی شیخ صفی در مرکز استان با همین هدف تبدیل شدن به برندهای گردشگری در شهر اردبیل و حتی کل استان است. در این زمینه لازم است ایجاد محیطهای متمایز و خلاق گردشگری در دیگر شهرهای استان از جمله شهرهای مغان، کوثر و نمین هم با جدیت پیگیری شود تا آنها هم از قافله توسعه شهری و گردشگری عقب نمانند.
اجرای همزمان 32 پروژه متنوع در شورابیل و مشارکت دادن بخش خصوصی برای توسعه امکانات آن، افتتاح سالن سرپوشیده زندهیاد «ناصر عروجی» برای ورزش جوانان در روزهای اخیر، تلاش برای تکمیل کمربندی دوم اردبیل، تداوم راهسازی در خیابان 30 متری ملاباشی به منظور اتصال به خیابان خلیج فارس و صدها پروژه دیگر در مناطق مختلف شهر نشان میدهد که با وجود تنگناهای مالی، شهرداری اردبیل برای تکمیل پروژههای مختلف تلاش میکند و از همین حالا میتواند آینده خوبی را برای این شهر متصور شد.
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب :
72244
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/gw8r
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved