• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72111
+
-

تخریب برخی ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ارتفاعات تهران

ساخت و ساز
تخریب برخی ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ارتفاعات تهران


پرونده ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ارتفاعات شمال شهر تهران اگرچه به صدور دستور‌ تخریب ختم شد اما در اجرای این احکام همچنان جای تردید را باقی گذاشته است.

به گزارش همشهری، معاون عمرانی وزیر کشور در این‌باره گفت: یقین بدانید با تخلفات مختلف در شهرها و به‌ویژه منطقه لواسانات برخورد خواهد شد.

مهدی جمالی‌نژاد افزود: درباره تخلفات ساخت‌وساز در بخش لواسانات به هیچ عنوان درخصوص تخلفات در ساخت‌وساز کوتاه نمی‌آییم. اخیرا نیز به بررسی درباره کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌پردازیم تا ان‌شاءالله اهرم‌های پیشگیرانه در کمیسیون ماده ۱۰۰ قوی‌تر شود و به‌صورت جدی از تخلفاتی که در شهرها اتفاق می‌افتد، جلوگیری کنیم.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، تصریح کرد: ما نه فقط درخصوص لواسانات بلکه تیم‌های بازرسی را در تمام شهرهای استان تهران تشکیل دادیم که در حال بازدید از شهرهای مختلف استان تهران هستند و یقین بدانید با تخلفات مختلف در شهرهای مختلف به‌ویژه لواسانات برخورد خواهد شد.

فرماندار شهرستان شمیرانات نیز با اشاره به حکم تخریب هتلی که برخی از طبقات آن به‌صورت غیرمجاز ساخته شده، گفت: بنا بر دستور استاندار تهران عملیات تخریب طبقات غیرمجاز هتل آرینای فشم اجرا و درواقع تخریب انجام شده و 3 طبقه غیرمجاز قابل استفاده نیست و اکنون فقط نمای بیرونی طبقات غیرمجاز این هتل باقی مانده که تخریب آن نیازمند اعتبار بالا و اقدامات امنیتی است.

«سیاوش شهریور» ضمن اشاره به صحبت استاندار تهران مبنی بر نیاز به اعتبار ۲ میلیارد تومانی برای تخریب ۳ طبقه غیرمجاز هتل آرینا اظهار کرد: این مبلغ کف اعتبار مورد نیاز برای تخریب دیواره‌های هتل به شمار می‌آید و تا تأمین بودجه لازم نمی‌توانیم نما را خراب کنیم اما جای نگرانی نیست چون درواقع طبقات غیرمجاز قابل انتفاع نیستند و مالک نیز هیچ اقدامی برای بازسازی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: دیواره‌های هتل به‌صورت یکپارچه و در ارتفاع بالا ساخته شده‌اند که با ابزارآلات معمولی قابل تخریب نیستند؛ برای اتمام این عملیات تخریب باید بتوانیم قراردادی با پیمانکاران حرفه‌ای منعقد کنیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: همچنین انسداد جاده زردبند - فشم، تخلیه روستای امین‌آباد و تأمین امنیت منطقه از دیگر تمهیداتی است که باید برای اجرای عملیات تخریب دیواره و نمای طبقات غیرمجاز هتل آرینا اتخاذ شود.

مجوز هتل آرینا در ۱۰ طبقه صادر شد اما ۱۳ طبقه ساخته شد که پس از اخذ رأی قطعی تخریب از دیوان عدالت اداری از اواخر اردیبهشت سال‌جاری عملیات تخریب طبقات غیرمجاز آن آغاز شد.

حمید موسوی، شهردار منطقه یک تهران نیز درباره ساخت‌وساز مشابهی در گردنه قوچک اظهار کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ حریم و ارتفاعات بالای 1800و طبق تبصره ذیل ماده 2قانون منع گسترش شهر تهران که هرگونه ساخت‌وساز در حریم را ممنوع دانسته است، به حسب دستور مقام قضایی و به‌منظور اجرای رأی کمیسیون ماده 100مبنی بر قلع و قمع ساخت‌وساز در حریم شهر تهران، عملیات تخریب رستوران مرشد در محدوده گردنه قوچک انجام شد.

او گفت: ساختمان غیرمجاز مذکور به مساحت هزار و 500 مترمربع فضای ساختمانی در سال‌های گذشته توسعه یافته و اخیرا تغییر کاربری به رستوران داده و فعالیت آن نیز غیرمجاز بوده است که با اقدام لازم در روز یکشنبه 23 تیر‌ماه از ساعت 18 تا 2 بامداد تخریب شد.

وی گفت: تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و ارتفاعات شمال تهران، مصداق تجاوز به حقوق شهر و نادیده انگاشتن قوانین است؛ از این‌رو مدیریت شهری با مشارکت نیروهای اجرایی و انتظامی نسبت به تخریب ساخت و سازها در نقاط مذکور مبادرت می‌ورزد.

این خبر را به اشتراک بگذارید