• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72102
+
-

انتقال تجارب تهران به همسایگان

شهردار تهران در گفت‌وگو با شبکه العالم: ما در خاورمیانه کمتر تجربیات مثبتی در زمینه «عدم‌تمرکز» داریم

گزارش
انتقال تجارب تهران به همسایگان


محمد سرابی/ خبر‌نگار
ارتباط میان تهران و کلانشهر‌های کشور‌های همسایه بیشتر از جنس انتقال تجربیات است زیرا در این منطقه، جنگ‌ها و درگیری‌های سیاسی باعث تفاوت‌های زیادی میان شهر‌های توسعه‌یافته و شهر‌های پرجمعیت شده است. تهران که در 2 دهه گذشته مراحلی از توسعه زیرساخت‌ها را طی کرده است و برای این کار با کشور‌های صاحب فناوری دادوستد داشته است، می‌تواند در این زمینه نقش مؤثری را ایفا کند. گفت‌وگوی شهردار پایتخت با شبکه خبری العالم به همین موضوع اختصاص داشت.

پیروز حناچی در این گفت‌وگو بیان کرد: ارتباطات انتقال تجارب بین خواهرخواندگی‌ها که معمولا بین شهرهای دنیا مرسوم است ما با چیزی حدود 30 کلانشهر دنیا خواهرخواندگی داریم. تلاش می‌کنیم که این ارتباطات را افزایش بدهیم ضمن اینکه کلانشهرها بخشی از مشکلاتشان مانند هم است یعنی در سطوح کلان موضوعاتی مثل ترافیک، آلودگی و حاشیه‌نشینی، بحث نوسازی بافت‌ها، مرمت آثار تاریخی و آثار واجد ارزش اینها موضوعاتی است که قابلیت انتقال تجربه را دارد.

او درباره همکاری‌های فعلی میان شهرداری تهران و شهر‌داری‌‌های شهرهای عراق اظهار کرد: تفاهمنامه‌ای از قبل امضا شده بود و مقرر شد که در نشست بعدی کمیسیون مشترک ایران و عراق این موضوعات خیلی جدی‌تر مورد توجه قرار بگیرد. اربعین هم موضوعی است که هر سال در آستانه محرم مورد توجه قرار می‌گیرد و همکاری‌های خدماتی و حمل‌ونقل بین شهرهای نجف، کربلا، سامرا و کاظمین معمولا مورد توجه قرار می‌گیرد. ما هم به‌عنوان شهرداری تهران هم برای حمل‌ونقل زوار و هم برای سرویس و خدمات حین اقامت زوار در اربعین فعالیت داریم و با همکاران‌مان در شهرداری کربلا و نجف همکاری می‌کنیم.

حناچی با اشاره به توافق‌های انجام شده بین تهران و دیگر شهر‌های دنیا، گفت: بعضی از کلانشهرها در زمینه شهر هوشمند یا در زمینه کاهش آلودگی هوا تجربیاتی دارند که معمولا مورد اشتراک همه کلانشهرهاست و به تبادل گذاشته می‌شود. نمایشگاه‌های مشترک و معرفی پیمانکاران و مشاوران زبده طرفین هم می‌تواند مورد توجه باشد مثلا ما در سال 93در تهران از تجارب هلندی‌ها در زمینه توسعه محورهای دوچرخه در این زمینه استفاده کردیم ولی با راهکارهای ایرانی به این موضوع نگاه کردیم.

هم‌اکنون سرعت اینترنت و امکان استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند به شکل قابل‌قبولی توسعه پیدا کرده است و ما جزو کلانشهرهایی بودیم که خیلی زود برای ایجاد زیرساخت‌های جی‌ای اس و مکان مبنا اقدام کردیم. فقط هم مربوط به وسایل نقلیه نیست و اپلیکیشن‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ما هر روز سرویس و خدماتی را در این زمینه توسعه می‌دهند.

او در پاسخ به پرسشی درباره مشکل ترافیک و آلودگی هوا در شهر‌های خاورمیانه، بیان کرد: راه‌حل مشکلات ناشی از تمرکز مانند ترافیک و آلودگی هوا، سیاست عدم‌تمرکز است چیزی که ما در کشورهای خاورمیانه کمتر تجربیات مثبتی در این زمینه نسبت به اروپایی‌ها داریم. راه‌های دیگری هم مانند توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از شیوه‌های دیگر حمل ونقل مانند پیاده‌روی و دوچرخه وجود دارد که در تلاش هستیم همه این موارد را با هم پیش ببریم.

شهردار تهران درباره سفری که به دعوت شهردار بغداد انجام شد گفت: در این سفر موضوع مترو و استفاده از تجارب تهران برای توسعه بغداد مطرح شد و ما آنجا اشاره کردیم که ما در دهه 60شروع به ساخت متروی تهران کردیم و همان موقع هم حداقل 15 یا 20 سال دیر شروع کرده بودیم و به دوستان عراقی توصیه کردیم که هر چه سریع‌تر برای کلانشهر بغداد به فکر مترو باشند. حتی شهرهای دیگری مانند بصره هم چنین ظرفیت‌هایی را دارند. همچنین در زمینه مرمت خانه‌های تاریخی و بسیاری آثار شاخص تاریخی که برای ما هم علاقه‌مندی زیادی داشت مثل طاق کسری اعلام آمادگی کردیم.


حناچی: راه‌حل مشکلات ناشی از تمرکز مانند ترافیک و آلودگی هوا، سیاست عدم‌تمرکز است



ابتدای هفته جاری، شهردار تهران در مراسمی از خبرنگاران تقدیر کرد. او در مراسم روز خبرنگار که در تالار ایوان شمس برگزار شد با اشاره به اینکه حل مشکلات کلانشهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ به‌دست یک نفر ممکن نیست، اظهار کرد: 40درصد آلودگی هوای تهران مربوط به‌خودروهای شخصی است. زمانی می‌توانیم این مقدار را کاهش بدهیم که در ازای آن حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهیم و تک‌تک ما باور داشته باشیم که اگر هرکدام قدم پیش بگذاریم می‌توانیم در کاهش آلودگی هوا سهم داشته باشیم.

پیروز حناچی گفت: جامعه‌ای که سرمایه اجتماعی خود را از دست بدهد ابزار مهمی را از دست خواهد داد  و نگاه نقادانه و منصفانه خبرنگاران می‌تواند ما را از این وضعیت خلاص کند. اگر بتوانیم مشکلات را اجتماعی کنیم قادر به حل آن خواهیم بود و این کار با اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. در زمینه مشکلاتی مانند تکدیگری یا کودکان کار، زمانی می‌توانیم تأثیر‌گذار باشیم که وجدان عمومی جامعه نسبت به آن حساس ‌شود. مسئولان هم موقعی که این چنین خواسته‌ای وجود داشته باشد خودشان را با آن منطبق می‌کنند.

او بیان کرد: اگر اطلاع‌رسانی درستی انجام شود می‌توانیم بسیاری از تصمیمات غلط را لغو و اصلاح کنیم مانند اینکه امروزه هم اجازه تخریب باغ‌ها را نمی‌دهیم و باوجود اینکه به لحاظ مادی هیچ وقت با برج‌سازی‌ قابل مقایسه نیست اما امکاناتی فراهم کرده‌ایم تا باغ‌ها به همین شکل باقی ‌بمانند. در این زمینه دیدیم که با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها جلوی تخریب خانه نمازی یا خانه ثابت پاسال گرفته شد.

شهردار همچنین با اشاره به تجربه‌ای از کشور ترکیه اظهار کرد: من پس از زلزله سال 1999 به استانبول رفته بودم و ساختمان‌های بلند بتنی که مانند مهره‌های دومینو به هم برخورد کرده و فروریخته بودند را دیدم که بسیار هولناک بود. امیدوارم برای تهران هیچ‌گاه چنین حادثه‌ای رخ ندهد.

  محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد:
نمی‌شود از مردم انتظاری داشته باشیم ولی آنها را قانع نکنیم. خروجی آنچه رسانه شهرداری است نباید گزارش برای مردم باشد بلکه باید به‌دنبال جلب همکاری مردم باشد زیرا شهر را بدون شریک نمی‌شود اداره کرد و اگر مردم قانع شوند همراه شهرداری خواهند بود. به همکاران رسانه‌ای هم توصیه می‌کنم از مخاطب به رسانه برسند و متناسب با نیاز مخاطب، خواست، سلیقه و شرایط او محتوا تولید کنند.

  ضیا هاشمی، مدیرعامل ایرنا:
امروز به ضرورت انسجام و همبستگی نیاز بیشتری داریم و از این ناحیه نگرانی بیشتر شده است. رسانه‌ها در این زمینه می‌توانند اثربخش باشند.
رسانه‌ها و روابط عمومی دو نقش متفاوت دارند و نباید جای یکدیگر را بگیرند.
 رسانه اساسا یک فرصت و ایجاد‌کننده سرمایه است و امروز می‌تواند به سرمایه جناحی و پیوند‌های درون جامعه کمک کند.

  حجت‌الاسلام محمود دعایی، سرپرست مؤسسه اطلاعات:
عصر جمعه روز کاری خبرنگاران است و بسیار تشکر می‌کنم از آقای شهردار که قدم رنجه فرمودند و بدون تشریفات و سرزده به برخی روزنامه‌ها سرکشی کردند و از نزدیک با خبرنگاران و مسئولان رسانه‌ها سخن گفتند. مجموعه شهرداری نیروهای خوبی دارد که از گذشته فعالند و کسانی هستند که در پذیرش برخی مسئولیت‌ها فداکاری می‌کنند و از آبرو و اعتبار خود می‌گذرند. بسیاری از مدیران و معاونان شهرداری تجربه کاری بسیاری دارند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید