• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72089
+
-

عوارض ساختمانی اطراف مترو به حمل‌ونقل عمومی می‌رسد

طبق قوانین مصوب شهری امسال باید 157میلیارد تومان عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی صرف توسعه مترو شود

عوارض ساختمانی اطراف مترو به حمل‌ونقل عمومی می‌رسد


سید‌محمد فخار/ خبرنگار
توسعه متروی تهران از آن دست نیازهای شهری است که هیچ اما و اگری در مسیرش وجود ندارد. مسئولان کشوری، مدیران شهری و شهروندان همه و همه گره‌گشای مشکلات اصلی تهران یعنی ترافیک و آلودگی هوا را در مسیر توسعه مترو می‌دانند. در این راه، چندی پیش قانونی در شورای شهر تصویب شد که طبق آن، تمامی درآمدهای تغییر کاربری و صدور پروانه تراکم ساخت‌وساز شهری در شعاع 300متری مترو، به حمل‌ونقل عمومی اختصاص می‌‌یابد.

طبق تبصره سی‌و‌هفتم قانون‌ بودجه سال98 تهران، شهرداری تهران موظف است در راستای توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی، تمامی درآمدهای وصولی حاصل از تغییر پهنه کاربری و صدور پروانه و اعطای مازاد تراکم در محدوده 300متری زون‌های مترو و بی‌آرتی را صرفا در توسعه سیستم‌های حمل‌ونقل انبوه‌بر به‌ویژه مترو هزینه کند.

بدین‌ترتیب صد‌در‌صد درآمدهای حاصل از بارگذاری در شعاع 300متری ایستگاه‌های مترو، وصول و صرف ایستگاه مترو می‌شود. محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این‌باره معتقد است: این تغییر پارادایم مدیریت شهری نسبت به گذشته است و پیام خوبی دارد. طبق این مصوبه، اعضا در شورای شهر تصمیم گرفتند که درآمد حاصل از مجتمع‌های ایستگاهی کاملا به توسعه حمل‌ونقل عمومی برود و این در راستای تحقق برنامه پنج‌ساله سوم است.

قانون بودجه سال98 تهران اگرچه رقم بالایی برای توسعه متروی تهران اختصاص داده بود، اما مصوبه حاضر به وضوح مشخص می‌کند که مترو باید در مرکز توجه شهر قرار گیرد و هرگونه ایجاد مزاحمتی برای شهروندان باید به نفع مترو و تردد آسان‌تر شهری هزینه شود.

اما بندی در قانون بودجه امسال وجود دارد که بخشی از تکلیف این ایده را روشن می‌کند. طبق جداول بودجه‌ای مربوط به معاونت حمل‌ونقل شهرداری در سال 98 باید 157 میلیارد تومان کمک سرمایه‌ای به شرکت مترو از محل 2درصد عوارض صدور پروانه‌های ساختمانی پرداخت شود که براساس قانون مصوب شورای شهر باید از سال 95 تاکنون 335میلیارد تومان در این بخش هزینه می‌شد.

همچنین طبق ماده 53 برنامه 5ساله سوم توسعه تهران که امسال سال نخست اجرای آن است، شهرداری موظف است به‌منظور توسعه و ارتقای بهره‌وری حمل‌ونقل همگانی، علاوه بر تکمیل و توسعه سامانه‌های ریلی با تأکید بر ارتقای بهره‌وری سامانه‌های ریلی موجود و در دست احداث و تکمیل و اصلاح خطوط اتوبوس تندرو در شهر تهران براساس نتایج مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک، در بخش همراستا با موضوع گزارش حاضر، شبکه تغذیه‌کننده سطوح مختلف سیستم‌های حمل‌ونقل همگانی انبوه‌بر یعنی مترو و BRT را تا پایان سال دوم برنامه بازطراحی کند و این یعنی گام نخست برای اجرای مصوبه اختصاص عوارض ساختمانی اطراف مترو به حمل‌ونقل عمومی که می‌تواند مسیری روشن برای توسعه مترو و حمل‌ونقل انبوه‌بر پایتخت در آینده‌ای نه‌چندان دور شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید