• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71653
+
-

مهرستان منهای خدمات درمانی

نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان‌های سراوان، سیب و سوران و مهرستان: قرار بود پروژه بیمارستان ۶۶ تخت‌خوابی شهرستان مهرستان در سال ۹۷ کلنگ‌زنی شود اما تاکنون محقق نشده است

درمان
مهرستان منهای خدمات درمانی

هرچند سال گذشته «سیدحسن قاضی‌زاده‌‌هاشمی»، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت، گفته بود:  «باعث شرمندگی است که برادران و خواهران بلوچ در کوچه پس‌کوچه‌های برخی استان‌های مجاور به دنبال پزشک و بیمارستان برای درمان دارویی باشند؛ تلاش می‌شود پروژه‌های بیمارستانی در این استان در مدت 3 سال به بهره‌برداری برسد.» 

چندی پیش نیز، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: «برای بهبود شاخص‌های بهداشتی در سیستان و بلوچستان بومی‌گزینی نیروهای بهداشتی و درمانی در قالب طرح «عدالت آموزشی» مطرح و پیگیری شده است.» شرایط برخی شهرهای و روستاهای استان نشان می‌دهد برای رسیدن به شاخص‌های استاندارد در این مناطق محروم، فاصله زیادی وجود دارد. 


بی‌بهره از پزشک متخصص و بیمارستان

شهرستان مهرستان با جمعیتی بیش از ۷۰ هزار نفر در جنوب شرق کشور علاوه بر این‌که بیمارستان ندارد، سال‌هاست حتی یک پزشک متخصص تمام‌وقت نیز ندارد. به گزارش مهر، این روزها که موضوع دستمزد پزشکان در رسانه‌ها و فضای مجازی داغ است، به سراغ شهرستانی در جنوب شرق کشور رفته‌ایم که سال‌هاست در آن هیچ پزشک متخصصی وجود ندارد. 

تأمین پزشک در مراکز درمانی یکی از نیازهای ابتدایی هر مرکز جمعیتی است مردم شهرستان مهرستان از سال ۸۷ از حضور دائم پزشک متخصص بی‌بهره‌اند که این امر سبب شده شهروندان این منطقه برای درمان به شهرستان‌های هم‌جوار مراجعه کنند. 

تحمیل هزینه سفر و اقامت برای درمان

بیماران مهرستانی علاوه بر تحمل درد و رنج بیماری و تأمین هزینه‌های درمانی، باید برای درمان خود هزینه‌های ایاب و ذهاب و اسکان در شهرهای دیگر را نیز اضافه کنند. 

یکی از شهروندان مهرستانی بیان کرد: این شهرستان یک مرکز درمان بستر ۱۰ تخت‌خوابی دارد که پاسخ‌گوی نیاز مردم نیست و همه خدمات درمانی در آن ارائه نمی‌شود. یک پزشک متخصص هم در این شهر نیست و اگر کودکمان بیمار شود، نمی‌دانیم چه کنیم. 

به گفته وی، وضعیت جاده‌های منتهی به مهرستان مناسب نیست؛ به همین دلیل تصادف‌های زیادی در این جاده‌ها رخ می‌دهد و اگر مصدومی به مرکز درمان بستر مهرستان منتقل شود فقط چند ساعت درمان‌های اولیه برای او ارائه و سپس به سراوان یا ایرانشهر منتقل می‌شود. 

 «بامری» افزود: موضوع رسیدگی به مشکلات مردم برای انجام کارهای درمانی این شهرستان به دغدغه عمومی شهروندان تبدیل شده است. رفتن به شهر و استان‌های هم‌جوار برای رفع کوچک‌ترین نیاز درمانی مشقات زیادی را به ما تحمیل می‌کند. 
وی ادامه داد: هزینه سفر و اقامت در کنار دیگرسختی‌ها به هزینه درمان ما اضافه می‌شود. امیدواریم مسئولان اقدامات اساسی را برای رفع این معضل اساسی در مهرستان انجام دهند. 

یکی از پزشکان متخصص که به‌صورت هفتگی در مرکز بستر درمانی مهرستان حضور پیدا می‌کند، گفت: با توجه به جمعیت شهرستان مهرستان و مسیر طولانی و فاصله آن تا مراکز درمانی شهرستان‌های همجوار احداث بیمارستان و حضور مداوم پزشک متخصص در این منطقه امری ضروری است که باید در این زمینه مسئولان تلاش بیشتری کنند. 


یک دندان‌‌پزشک برای 70 هزار نفر

رئیس مرکز بهداشت مهرستان در این‌باره اظهار کرد: مهرستان دارای ۱۱ پزشک عمومی و یک دندان‌‌پزشک است که به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند. 

 «محمد محمدی» افزود: اساسی‌ترین مشکل و نیاز مردم مهرستان حضور همیشگی پزشک متخصص به‌ویژه در زمینه زنان و زایمان، اطفال، داخلی و اموری مانند سونوگرافی و رادیولوژی است. 
وی گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام‌شده و با همراهی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر ویزیت هفتگی پزشکان متخصص در شهرستان مهرستان انجام می‌شود. 

رئیس مرکز بهداشت مهرستان بیان کرد: این برنامه به صورت مستمر و هفتگی با حضور چند پزشک متخصص در رشته‌های پایه ادامه خواهد داشت. 
وی تصریح کرد: همچنین در حال پیگیری استقرار پزشکان متخصص به صورت دائم در شهرستان مهرستان از طریق دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر هستیم که امیداریم هر چه زود‌تر محقق شود. 


وعده‌ای که محقق نشد

 «محمدباسط درازهی»، نماینده مردم شهرستان‌های سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی، نیز در این زمینه گفت: بیمارستان ۶۶ تخت‌خوابی شهرستان مهرستان مصوب شد و قرار بود در سال ۹۷ کلنگ‌زنی شود که تاکنون محقق نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید