• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71588
+
-

دخل و خرج ناموزون قارچ‌کاران

دخل و خرج ناموزون قارچ‌کاران

قیمت قارچ خوراکی در بازار مصرف در حالی افزایش یافته که پس از گرانی گوشت، مرغ و ماهی، سهم این مواد غذایی در سبد مصرفی خانوارهای کم‌درآمد کاهش یافته و برخی محصولات مانند قارچ جایگزین این اقلام شده‌است. با محمدحسن افشار، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی تولید‌کنندگان قارچ خوراکی گفت‌وگو کرده‌ایم.

علت افزایش قیمت قارچ خوراکی طی چند‌ماه اخیر چیست؟
با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، با وجود آنکه قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم قارچ در مزرعه برای تولید‌کننده به 11هزار و 800تومان افزایش یافته اما این محصول با قیمت‌های پایین‌تر از نرخ تمام‌شده به فروش می‌رسد. سال گذشته قیمت تمام‌شده هر کیلوگرم قارچ 8هزار و 900 تومان بود که در 6ماه نخست سال97 به‌دلیل اخبار منفی قارچ‌های سمی، دریافتی قارچ‌کاران از هر کیلوگرم قارچ به حدود 7هزار و 500تومان و در نیمه دوم به 8هزار و 800تومان رسید. از ابتدای امسال با توجه به رشد هزینه تمام‌شده تولید، قیمت هر کیلوگرم قارچ برای مصرف کننده به 12هزار و 500تومان رسیده که با این قیمت تولید‌کنندگان از فروش هر کیلوگرم قارچ، حدود 700تومان سود می‌برند.
با توجه به ارزبری پایین، امسال عمده‌ترین عوامل مؤثر در افزایش هزینه تمام‌شده تولید قارچ چه بوده است؟ 
با توجه به اینکه تولید قارچ، هم سرمایه‌بر و هم نیازمند نیروی انسانی است، افزایش 30درصدی دستمزدها از ابتدای امسال، قیمت تمام‌شده تولید قارچ را افزایش داده است. از سوی دیگر با در نظر گرفتن نرخ تورم نقطه‌به نقطه 42درصدی اعلام شده توسط بانک مرکزی تا پایان سال97، همین دو عامل برای رشد بیش از 50درصدی قیمت تمام‌شده قارچ در سال‌جاری کفایت می‌کند. با این روند باید قیمت واقعی مصرف‌کننده هرکیلوگرم قارچ خوراکی به بیش از 15تا 16هزار تومان افزایش می‌یافت اما به‌دلیل تلاش برای افزایش سهم قارچ در سبد مصرفی اقشار با درآمد کم و متوسط که اغلب جامعه کارمندی و کارگری را شامل می‌شود، تلاش کرده‌ایم قیمت 
قارچ را پایین نگه‌داریم.
با این روند هنوز قیمت مصرف‌کننده هر کیلوگرم قارچ جوابگوی هزینه‌های تولید نیست؟ 
حداقل قیمت تمام‌شده کنونی هر کیلوگرم قارچ 15تا 16هزار تومان است اما ناگزیر به عرضه این محصول به نرخ کمتر از هزینه تمام‌شده تولید هستیم. در واقع قارچ‌کاران تلاش کرده‌اند با کاهش هزینه‌های سربار در واحدهای تولیدی و تحمل بخشی از زیان ناشی از قیمت تمام‌شده تولید و نرخ مصرف‌کننده این محصول، سهم این محصول در سبد مصرفی خانوارها را افزایش دهند. باید در نظر بگیریم که با افزایش قیمت مواد پروتئینی شامل گوشت، مرغ و ماهی بسیاری از خانوارهای کم‌درآمد ناگزیر به جایگزینی قارچ در سبد غذایی خود با این اقلام شده‌اند و با تحقق این هدف، فشار ارزی ناشی از واردات گوشت قرمز به دولت کاهش یافته و صرفه‌جویی ارزی را شاهد خواهیم بود و از سوی دیگر این ماده غذایی سالم در سبد مصرف خانوارها قرار‌می‌گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید