• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71485
+
-

آوار مرگ بر سر 3کارگر ساختمانی

آوار مرگ بر سر 3کارگر ساختمانی


ریزش ناگهانی ساختمانی 3طبقه در شمال تهران، حادثه هولناکی را رقم زد و به جان باختن 3کارگر ساختمانی منجر شد.
به گزارش همشهری، این حادثه ساعت16:58 روز پنجشنبه در ساختمانی واقع در خیابان شهید دستگردی، خیابان ناجی اتفاق افتاد. قرار بود این ساختمان 3طبقه و قدیمی تخریب و به جای آن بنایی تازه احداث شود و به همین دلیل از چند روز قبل کارگران مشغول تخریب آنجا بودند. 4کارگر از اتباع افغانستان تخریب بنای قدیمی را برعهده داشتند. آنها درون ساختمان مشغول به کار بودند که ناگهان بنای قدیمی شروع به لرزش کرد و پیش از آنکه کارگران بتوانند از خود واکنشی نشان دهند هر 3طبقه ریزش کرد و به تلی از خاک تبدیل شد. دیگر چشم، چشم را نمی‌دید و همه جا را گرد و خاک فرا گرفته بود. از سویی صدای ریزش ساختمان آنقدر هولناک بود که تا چند کوچه آن طرف‌تر شنیده شد. همان زمان بود که این حادثه به مرکز فرماندهی آتش‌نشانی پایتخت اطلاع داده شد و دقایقی بعد آتش‌نشانان 3 ایستگاه خود را به محل حادثه رساندند. در همان لحظات اولیه یکی از 4 کارگر توانسته بود خودش را نجات دهد و در شرایطی که مصدوم بود آتش‌نشانان او را از محدوده خطر خارج کردند. او می‌گفت هنگام ریزش ساختمان، 3کارگر در آن حضور داشتند و زیر آوار مانده‌اند. در این شرایط عملیات آواربرداری با ورود جرثقیل سنگین آتش‌نشانی و سگ‌های زنده یاب هلال‌احمر آغاز شد.
سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران در این‌باره گفت: «تخریب ساختمان قدیمی از سمت جنوب شرقی اتفاق افتاده و همه 3طبقه به یکباره ویران شده و شرایط خطرناکی را به‌وجود آورده بود. به همین دلیل همکارانم با احتیاط کامل عملیات را آغاز کردند.» ملکی در ادامه گفت: «حجم آوار، بسیار زیاد و رونده بود و کوچک‌ترین لغزشی موجب ریزش در بخش‌های دیگر ساختمان می‌شد. در این شرایط جست‌وجو آغاز شد تا اینکه مدتی بعد، بخشی از بدن یکی از کارگران پیدا شد. آتش‌نشانان با احتیاط تلاش کردند اطراف او را خالی کنند و دقایقی بعد وقتی وی به‌طور کامل از زیر آوار بیرون کشیده شد امدادگران اورژانس اعلام کردند که جانش را از دست داده است.»
عملیات جست‌وجو در شرایطی ادامه داشت که معلوم نبود بر سر 2کارگر دیگر چه آمده و هر چه زمان می‌گذشت امیدها برای زنده ماندن آنها کمرنگ‌تر می‌شد. ملکی در این‌باره گفت:«ساعتی بعد همکارانم توانستند کارگر دیگری را از زیر آوار بیرون بکشند اما او نیز به‌دلیل شدت جراحات وارده جانش را از دست داده بود و سرانجام درحالی‌که بیشتر از 10ساعت از شروع این عملیات می‌گذشت پیکر نیمه‌جان سومین کارگر نیز از زیر آوار بیرون کشیده شد و امدادگران اورژانس مرگ وی را نیز تأیید کردند تا شمار قربانیان این حادثه به 3نفر افزایش پیدا کند.»
به‌رغم کشف اجساد 3کارگری که گفته می‌شد زیر آوار مانده‌اند اما جست‌وجوها باز هم ادامه یافت. ملکی گفت: «همکارانم برای اطمینان بیشتر باز هم به جست‌وجوها ادامه دادند و در نهایت وقتی به‌طور قطعی معلوم شد هیچ فرد دیگری زیر آوار باقی نمانده است عملیات به پایان رسید.»
‌به‌گفته ملکی، علت دقیق این ریزش مرگبار از سوی کارشناسان در دست بررسی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید