• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71395
+
-

لزوم جابه‌جایی خانه‌های حریم رودخانه پلدختر

وزیر راه و شهرسازی: ساخت‌وسازهایی که در مسیر طغیان این رودخانه انجام می‌شود، به جان و مال مردم آسیب می‌رساند

لزوم جابه‌جایی خانه‌های حریم رودخانه پلدختر

وزیر راه و شهرسازی در سفر یک‌روزه‌ای که در پایان هفته گذشته به لرستان داشت، از سایت ۱۰ هزار هکتاری احداث منازل سیل‌زدگان معمولان پلدختر بازدید و در آنجا تاکید کرد: منازل مسکونی واقع در حریم و بستر رودخانه پلدختر - چه در شهر و چه در روستاها - باید جابه‌جا شوند.

به گزارش ایرنا، «محمد اسلامی» گفت: ساخت و سازهایی که به خاطر قرار گرفتن در مسیر رودخانه به جان و مال مردم آسیب می‌رسانند، به جابجایی نیاز دارند. وی افزود: بنیاد مسکن و وزارت راه و شهرسازی برای احداث منازل مسکونی سیل‌زدگان پلدختر زمین تامین کرده‌اند و تعدادی از این منازل که در حریم رودخانه قرار داشتند، برای جابه‌جایی به سایت مشخص‌شده منتقل شدند.

اسلامی گفت: تفکیک زمین برای احداث این منازل بر اساس ضوابط مهندسی و شهرسازی انجام شده است و خانه‌ها در حال ساخت هستند. وی بیان کرد: زمین این منازل پیوسته به شهرهای پلدختر و معمولان است و هرکجا زمین دولتی در دسترس نباشد، از مردم خریداری می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تامین زمین بر اساس ضوابط شهری برای احداث منازل سیل‌زدگان اهتمام ویژه راه و شهرسازی بود. این زمین‌ها به تفکیک و با رعایت ضوابط شهری در اختیار شهروندان قرار گرفت تا بتوانند از سرانه‌های لازم شهری برخوردار شوند.

وی گفت: تعمیرات در مناطق سیل‌زده پلدختر و معمولان در حال اتمام است. گرچه در برخی نقاط ممکن است از زمان‌بندی عقب‌تر یا جلوتر باشد، اما هدف پایان تعمیرات قبل از اتمام تابستان است. اسلامی تاکید کرد: احداث واحدهای مسکونی تخریب‌شده بر اثر سیل هم تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد.


بازگشایی ۶ پل تخریب‌شده پلدختر

در سفر یک‌روزه وزیر راه و شهرسازی به لرستان، همچنین ۶ پل شهرستان پلدختر که در سیل اخیر آسیب دیده و بازسازی شده بودند، با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و بازگشایی شدند. این پل‌ها عبارتند از: چم شهران، زیودار، چم‌مهر، بابازید، کلات زیودار و طاق عباسعلی.

پل‌های چم شهران و زیودار از نوع خرپایی هستند که اولی ۶۹ متر طول و ۱۱۸ تن وزن و دومی ۵۴ متر طول و ۹۲ تن وزن دارد. پل کلات زیودار نیز ۶۰ متر طول و ۱۰۴ تن وزن دارد. پل طاق عباسعلی در محور پلدختر – خرم‌آباد نیز به طول ۴۶ متر و ۶۰ تن وزن و پل بابازید در محور پلدختر - کرمانشاه با ۲۵۰ متر طول همراه با احداث خاکریز پشت آن با اعتبار ۲۵ میلیارد ریال از اعتبارات استانی و محلی بازسازی شدند. پل چم‌مهر واقع در محور پلدختر – دره‌شهر نیز ۱۲۶ متر طول و ۲۱۷ تن وزن دارد که بازسازی و پنجشنبه گذشته با حضور وزیر راه افتتاح شد.


آغاز ساخت جاده خرم‌آباد - پلدختر

عملیات اجرایی ساخت قطعه اول جاده سیل‌زده خرم‌آباد - پلدختر نیز با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد. این قطعه که با طول 43 کیلومتر و عرض 12 متر و نیز اعتبار 2845 میلیارد ریال اجرا می‌شود، 2 تونل و 3 پل خاص دارد.
میزان خاکبرداری این پروژه 3 میلیون متر مکعب، خاکریزی آن 382 هزار متر مکعب و آسفالت آن 47 هزار تن است.

این خبر را به اشتراک بگذارید