بهرهبرداری کامل از خط 2و آغاز ساخت خط 4 قطار شهری مشهد
فاز پایانی خط 2 قطار شهری مشهد با هزینه 1000 میلیارد تومان با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید
خط 2 قطار شهری مشهد طی مراسمی با حضور «» معاوناول رئیس جمهوری به طور کامل مورد بهرهبرداری قرار گرفت و عملیات اجرایی خط 4 نیز آغاز شد. به گزارش ایرنا، 4 کیلومتر از خط دوم قطار شهری مشهد از ایستگاه شریعتی به سوی ایستگاه شهید کاوه باقی مانده بود که با هزینه هزار میلیارد تومان راهاندازی شد. عملیات حفاری 5/14 کیلومتر این خط از رضاشهر به سوی طبرسی شمالی 15 بهمن ۹۴ به پایان رسید و اسفند ۹۵ فاز نخست این خط به طول 8 کیلومتر مورد بهرهبرداری قرار گرفت. اواخر اسفند ۹۶ نیز با بهرهبرداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی بهرهبرداری و در سفر اردیبهشت سال ۹۷ رئیسجمهوری به مشهد اتصال این خط به خط یک در ایستگاه شریعتی انجام شد.
خط 4 قطار شهری مشهد نیز که عملیات اجرایی آن آغاز شده است، 5/17 کیلومتر دارد و از انتهای خواجهربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه برنامهریزی شده است. خط یک قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیلآباد اسفند ۱۳۸۹ به بهرهبرداری رسید و هماکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جابهجا میشوند. مسیر 5/4 کیلومتری این خط از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد نیز در دهه فجر سال ۹۴ به بهرهبرداری رسید. عملیات حفاری خط 3 قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که از شهرک ابوذر تا قاسمآباد را پوشش میدهد، نیمه دوم فروردین سال ۹۵ آغاز شده است.
قرارداد احداث خط قطار برقی تهران ـ مشهد با چین منعقد شد
معاوناول رئیس جمهوری در مراسم بهرهبرداری از فاز پایانی خط 2 قطار شهری مشهد گفت: قرارداد احداث خط قطار برقی تهران ـ مشهد که از حجم بالای مسافر برخوردار است، با کشور چین منعقد شده است. به گزارش تسنیم، جهانگیری همچنین ادامه داد: شیوه شهردار مشهد را قبول داریم و به بانکها گفتهایم که با شهرداری مشهد و آنهایی که میتوانند اینگونه کار کنند، همکاری داشته باشند. وی بیان کرد: شهردار مشهد اعلام کرده است که امسال 7500 میلیارد تومان طرح و پروژه در مشهد اجرا خواهد شد؛ موضوعی که برای ما خیال بوده و این حجم پروژه خوشحالکننده و قابل تقدیر است. جهانگیری افزود: شهردار مشهد پرتلاش، شورای شهر مشهد منسجم و استاندار خراسان رضوی پیگیر است و امیدواریم همانطور که توانستند 700 میلیارد تومان اوراق مشارکت مربوط به قطار شهری را محقق کنند، امسال نیز 600 میلیارد تومان دیگر را محقق کنند.
در این مسیر دولت نیز از شهرداری مشهد حمایت خواهد کرد. معاوناول رئیسجمهوری اظهار کرد: مشهد، بعد از تهران، بزرگترین کلانشهر کشور است که به دلایل متعدد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی و... میتواند نمادی از آثار مدیریت جمهوری اسلامی و مدیریت کلان کشور باشد. وی ادامه داد: خط 4 قطار شهری مشهد پروژه بسیار بزرگی است که سرمایهگذاری کلانی میطلبد. امیدواریم شهرداری مشهد 1400 میلیارد تومان اعتبار خود را برای قطار شهری و بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی استفاده کند. جهانگیری با تاکید بر اینکه قطار شهری و مترو بهترین راهحل مقابله با ترافیک در کلانشهرهاست گفت: اصرار داشتیم تکنولوژیهای جدید ریلی را وارد کشور کنیم که از جمله آنها میتوان به قطار سریعالسیر تهران - قم - اصفهان اشاره کرد.