• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71326
+
-

اصلاح 10 نقطه پرحادثه از جاده‌های آذربایجان‌غربی

مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان:۴۴   نقطه حادثه‌خیز دیگر ساماندهی می‌شود

گفت‌وگو
اصلاح 10 نقطه پرحادثه از جاده‌های آذربایجان‌غربی

پروژه‌های مربوط به راهداری جزو مهم‌ترین و اصلی‌ترین شاخصه‌های پیشرفت یک شهر هستند. پروژه‌هایی مانند آسفالت و روکش جاده‌ها، تسهیل ارتباطات، احداث، بهره‌برداری توسعه و نگهداری پایانه‌های عمومی، تاسیسات رفاهی و جانبی بین‌راهی، تسهیل ترانزیت و صادرات، تسهیل و ارتقای ایمنی حمل‌و‌نقل جاده‌ای و مواردی از این دست که به همان ‌اندازه‌ای که پیشرفت آن‌ها توسعه شهر را رقم می‌زند ناتمام ماندن آن‌ها بعضاً تبعات جبران‌ناپذیری در پی دارد.

آذربایجان غربی بیش از 12 هزار کیلومتر جاده دارد که از این میزان، بیش از 3500 کیلومتر جاده اصلی، فرعی، بزرگراه و آزادراه است. در جاده‌های استان سالانه حدود 500 نفر جان خود را از دست می‌دهند و افزون بر 10 برابر این عدد نیز مصدوم می‌شوند. به همین دلیل «ارسلان شکری» مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای آذربایجان غربی در گفت‌‌وگو با تسنیم درباره وضعیت پروژه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانید. 

با توجه به این‌که دوربرگردان‌ها می‌توانند بسیار حادثه‌خیز عمل کرده و سوانح رانندگی جاده‌ای را تشدید کنند، چه اقداماتی برای استانداردسازی دوربرگردان‌های استان صورت گرفته است؟ 

در شهرهای بزرگ به‌ویژه مرکز استان با توجه به این‌که در حقیقت راه‌های اصلی ما به راه‌ها‌ی چهارخطی بزرگراه و آزادراه تبدیل می‌شوند، در فواصلی که نیاز به دوربرگردان‌ها محسوس است وجود دوربرگردان‌ها اجتناب‌ناپذیر است. دوربرگردان‌ها به روش‌های مختلفی ایمن‌سازی و استاندارد‌سازی می‌شوند.

یکی از این روش‌ها تقاطع غیرهم‌سطح در آزادراه‌هاست که از حیث بلوک‌بندی و آزادسازی اراضی مورد نیاز و عملیات اجرایی هزینه‌بر است. به رغم این‌که ایمن‌سازی و استاندارد‌سازی کامل دوربرگردان‌ها بر عهده شرکت ساخت و توسعه است و در حیطه وظایف راهداری نیست. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان در هدایت ترافیک به سمت مخالف و ایمن‌سازی موقت دوربرگردان‌ها نقش بسزایی را ایفا کرده و تا زمان ایمن‌سازی دوربرگردان‌ها با استفاده از راه‌هایی همچون آشکارسازی، نصب چراغ‌های قرمز در کف جاده، نصب چراغ‌های چشمک‌زن، علائم و تابلوها و حافظ گاردریل کمک شایانی به این امر می‌کند.

دوربرگردان‌های محور سلماس به عنوان یوترن‌های همکف در سال‌های گذشته انجام شده و به غیر از دوربرگردان مقابل دانشگاه آزاد تمام دوربرگردان‌های جاده سلماس از استانداردهای لازم برخوردارند؛ همچنین دوربرگردان روبه‌روی دانشگاه آزاد ارومیه به دلیل این‌که در محدوده شهر واقع شده اصلاح و تعریض آن به سازمان شهرداری واگذار شده است. دوربرگردان‌های جاده شهید کلانتری از آن حیث که قرار است این جاده به آزادراه تبدیل شود موقتی و در دست ساخت هستند و اصلاح دوربرگردان‌های این جاده هم‌اینک در دست پیمانکار طرح قرار دارد. 

به رغم این‌که جاده‌های روستایی مشمول عوارض نیستند، بعضاً دریافت عوارض صورت می‌گیرد. برای مقابله با این تخلفات چه عملی انجام شده است؟ 

تأمین، بهسازی، نوسازی و نگهداری جاده‌های برون‌شهری، روستایی و بین‌راهی جزو وظایف دولت است و این خدمات بدون دریافت عوارض به مردم ارائه می‌شود. محورهای روستایی در آذربایجان غربی به هیچ عنوان شامل پرداخت عوارض نمی‌شود و کسی نمی‌تواند به اسم بهسازی یا نوسازی جاده‌های روستایی از مردم عوارض دریافت کند و اگر مطلع شویم افرادی به بهانه بهسازی مناطق روستایی عوارض دریافت می‌کنند به عنوان متولی ایمن‌سازی و نگهداری راه‌ها قطعاً برخورد می‌کنیم.

به غیر از جاده شهیدکلانتری اگر در هر جاده‌ای اعم از روستایی یا برون‌شهری عوارض دریافت شود، غیرقانونی است. تردد در جاده‌های بین‌شهری تا بزرگراه‌ها در حیطه دولت است و هیچ‌گونه عوارضی شامل این محورها نمی‌شود و فقط آزادراه‌ها مشمول پرداخت عوارض هستند. 

برای حذف نقاط حادثه‌خیز جاده‌های استان چه اقداماتی صورت گرفته است؟ 

 سال گذشته 10 نقطه پرحادثه استان حذف شد و هم‌اکنون 35 نقطه پرتصادف و همچنین 9 نقطه مستعد تصادف در محورهای ارتباطی استان وجود دارد. این نقاط، نقاط ثابتی نیستند که بتوان گفت فلان محور فلان گردنه و فلان نقطه پرحادثه است؛ این‌ها مقاطعی هستند که به صورت داینامیک وجود دارند و این‌گونه نیست که با جابه‌جایی یک دوربرگردان به جلو هدایت شوند. 

آسفالت و روکش جاده‌های روستایی استان در چه مرحله‌ای است؟ چرا راه برخی روستاهای بخش صومای برادوست آسفالت ندارد؟ 

 برای راه‌های روستایی چند شاخص وجود دارد اعم از شاخص برخورداری خانوار روستا، شاخص برخورداری تعداد روستاها، شاخص برخورداری کیلومتراژ راه‌ها. آذربایجان غربی نزدیک 8 هزار کیلومتر راه روستایی دارد که از این مقدار راه روستایی 50 درصد آن آسفالت شده است. از این 4 هزار کیلومتر راهی که هنوز آسفالت نشده است حدود 1500 کیلومتر راه شوسه است که تا حدودی شن‌‌ریزی شده و عبور و مرور در آن راحت‌تر از راه‌های خاکی صورت می‌گیرد، مابقی آن هم راه‌های خاکی است که برابر اعتباراتی که تخصیص می‌یابد اداره راه و شهرسازی آن را احداث کرده و به راهداری تحویل می‌دهد. 

چرا با گذشت روزها از اعلام آمادگی برای آسفالت جاده‌های مواصلاتی بخش سیلوانا هنوز اقدامی صورت نگرفته است؟ 

مقرر بود بازسازی جاده‌های مواصلاتی بخش سیلوانا فروردین امسال از سر گرفته شود اما به دلیل اورهال کردن، بازسازی و استاندارد‌سازی کارخانه‌ پیمانکار این پروژه تا زمان اعلام آمادگی برای آسفالت جاده‌های بخش سیلوانا شروع نشده بود. مراحل اورهال و استاندارد‌سازی کارخانه پیمانکار به اتمام رسید اما یکی از دستگاه‌های پیمانکار با نقص فنی اساسی مواجه شد. دستگاه در دست تعمیر است و به محض تحویل آن بازسازی جاده‌های این بخش با شتاب هرچه تمام‌تر آغاز می‌شود. 

ما دوتا اثر جهانی داریم؛ یکی تخت سلیمان و یکی قره کلیسا. از نظر شما از لحاظ فنی جاده‌ای که به تخت سلیمان منتهی می‌شود با این وضعیت در تراز آوازه این جاده است؟ 

این جاده در حال حاضر در اولویت وزارت راه و شهرسازی است. حدود 25 کیلومتر از سه‌راهی پهلوان تا کیلومتر 25 با مشخصات اصلی با مشارکت استاندار کلنگ‌زنی شده و این مقدار ارتقا پیدا می‌کند. با توجه به این‌که در این جاده تردد در حال انجام است کیلومتر 25 تا 16 کیلومتر آن‌سوتر در دست لکه‌گیری است و علاوه بر این 8 کیلومتر به سمت حوزه زنجان هم در حال بهسازی است. 

یک تعداد از روستاهای استان در لب مرز از جاده‌ها و راه‌های مناسبی برخوردار نیستند. از طرفی ساکنان این روستاها درآمدهای ناشی از سوخت مرزنشین را دارند. آیا شما توانسته‌اید این درآمدها را جذب و صرف بهسازی راه‌های این مناطق کنید؟ 

 تا به امروز در این باره برنامه‌ای عملیاتی نشده ولی حتماً در مطالبات بعدی لحاظ می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید