• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70923
+
-

پرفروش‌ترین‌های سینمایی دهه 90 ایران کدام فیلم‌ها هستند؟

هزارپای فروش

هزارپای فروش

نگار حسینخانی 

بی‌شک به‌دست‌آوردن آمار در ایران کار آسانی نیست. هرچند این آمار چند سالی است مدون شده، اما جدول‌های ارائه شده نیز مغایرت‌هایی با یکدیگر دارند. آمار به‌دست‌آمده در جدول پیش رو، ماحصل بررسی‌ آمار معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سینما تیکت است. گرچه این آمار نیز تناقضاتی با یکدیگر داشتند. از این‌رو معیار در این مقایسه و تهیه جدول، بیشترین بلیت فروخته شده است، زیرا نوسان قیمت بلیت در هر سال باعث می‌شد در حق بسیاری از فیلم‌های سال‌های گذشته اجحاف شود. اما مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد غیبت فیلم‌های اکران شده در سال 98 در این جدول است که ممکن بود تغییراتی اساسی در آن به‌وجود بیاورد. اما از آنجا که اکران نوروز در فیلم‌های تأثیرگذاری چون «متری شیش و نیم» سعید روستایی در ژانر درام اجتماعی و «تگزاس2» مسعود اطیابی در ژانر کمدی هنوز به پایان نرسیده، تصمیم گرفتیم این سال را در نوبتی دیگر و پس از قطعی شدن رقم فروش بررسی کنیم تا فروش این فیلم‌ها در ادامه به بهترین جایگاه و رقم متعالی خود برسد. بی‌شک فیلم روستایی رکورد درام اجتماعی را از آن خود کرده و تا مدت‌ها صدرنشین پرفروش‌ترین‌های دهه 90 باقی خواهد ماند. اما در این گزارش فیلم‌های پرفروش در ژانرهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

 سلام بمبئی



   ژانر: ملودرام     
   میزان فروش:  14میلیارد و 670میلیون و میزان بلیت خریداری شده در تهران یک میلیون و 118هزار و 108نفر است.
   داستان: سلام بمبئی داستان آشنایی یک دختر هندی (دیا میرزا) و یک پسر ایرانی(محمدرضا گلزار) را روایت می‌کند که هر دو دانشجوی پزشکی هستند و درگیر اتفاقات پیچیده‌ای می‌شوند.
   کارگردان: قربان محمدپور
   ستاره‌ها:  محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری، دیا میرزا و...

* در ژانر ملودرام «لاتاری» محمدحسین مهدویان در جدول فروش یک میلیارد و 144میلیون و 660هزار تومان بیشتر فروخته و در رتبه بالاتری قرار دارد، اما با توجه به اینکه میزان، فروش بلیت بوده است، «سلام بمبئی» صندلی بیشتری را به‌خود اختصاص داده و فروش لاتاری وابسته به مبلغ بلیت‌های سال 97 است.

   فروشنده 



   
ژانر: درام اجتماعی
   میزان فروش: یک میلیون و 446هزار و 687نفر در تهران و فروش کُل 16میلیارد و 106میلیون تومان
   داستان: رعنا و عماد، زن و شوهر جوان این فیلم در حال اجرای تئاتری براساس نمایشنامه مرگ فروشنده نوشته آرتور میلر هستند. آنها به‌علت نشست زمین مجبور می‌شوند خانه خود را ترک کرده و به اصرار یکی از دوستانشان به نام بابک به خانه‌ای دیگر اسباب‌کشی ‌کنند که پیش‌تر زنی به نام «آهو» در آن ساکن بوده‌. ابتدا همه‌‌چیز خوب پیش می‌رود، ولی کم‌کم بحران از همین خانه خود را وارد زندگی این زوج می‌کند.
   کارگردان: اصغر فرهادی
   ستاره‌ها: شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، بابک کریمی و...

* «فروشنده» اصغر فرهادی پرفروش‌ترین فیلم در ژانر درام اجتماعی است. این فیلم که سال 1395 اکران شد، نه‌تنها در ایران مورد استقبال قرار گرفت که جوایز جهانی چون اسکار، کن و... برایمان به ارمغان آورد.


   محمد رسول‌الله




   ژانر: تاریخی - مذهبی
   میزان فروش:  14میلیارد و 620میلیون و 264هزار تومان و دو میلیون و 469هزار و 796بلیت
   داستان: داستان از سال ۱۰ بعثت محمد رسول‌الله و زمانی که مسلمانان در تحریم اقتصادی هستند شروع می‌شود.
   کارگردان: مجید مجیدی
   ستاره‌ها:  علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، محسن تنابنده، مینا ساداتی، ساره بیات، داریوش فرهنگ، رعنا آزادی‌ور

*  پر‌فروش‌ترین فیلم‌ در ژانر تاریخی- مذهبی فیلم «محمد رسول‌الله» است. این فیلم در سال 1394 اکران شد.


   شهر موش‌ها 2



   ژانر: کودک و نوجوان 
   میزان فروش:  9میلیارد و 817میلیون و 313هزار تومان و 2میلیون و 334هزار و 522بلیت
   داستان: موش‌ها ۳۰ سال بزرگ‌تر شده‌اند و مشکلات تازه‌ای پیدا کرده‌اند. کپل بالاخره با نارنجی ازدواج کرده است. آنها صاحب 2 فرزند به نام‌های صورتی و کپلک شده‌اند. کپل صاحب رستوران کپل‌خان و ثروتمندترین موش شهرموش‌ها است. این خانواده در کنار دیگر شخصیت‌های شهر موش‌ها داستان‌هایی خنده‌دار را به‌وجود می‌آورند.
   کارگردان: مرضیه برومند
*  پرفروش‌ترین فیلم‌ ژانر کودک و نوجوان، «مدرسه موش‌ها 2» است. این فیلم سال 1393 اکران شدکه مخاطبان بزرگسال را با هیجان و کنجکاوی به سینماها کشاند.

   هزارپا 



   ژانر: کمدی    
   میزان فروش: 38میلیارد و 63میلیون و 847هزار و 4میلیون و 218هزار و 793بلیت
   داستان: رضا (رضا عطاران) و دوستش منصور (جواد عزتی) که به کیف‌قاپی مشغولند از طریق مادرش متوجه می‌شوند که دختر فردی پولدار نذر کرده با جانبازی ازدواج کند به همین دلیل رضا که در تصادف پای خود را از دست داده تصمیم می‌گیرد خود را به دختر نزدیک کند. دختر مدیر آسایشگاه جانبازان است و رضا با دروغ‌های مختلف سعی می‌کند که دختر به او علاقه‌مند شود.
   کارگردان: ابوالحسن داوودی
   ستاره‌ها: رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی و...

*  پر فروش‌ترین فیلم‌ دهه 90 در ژانر کمدی، فیلم هزارپا است که در سال 1397 اکران شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید