• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70915
+
-

احتمال کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید گندم در کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: احتمال دارد امسال شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید گندم در استان نسبت به برآوردهای اولیه باشیم. به گزارش ایسنا «نوربخش حاتمی» افزود: در برآوردهای اولیه پیش‌بینی می‌شد امسال میزان تولید گندم استان حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن باشد. 

وی با بیان این‌که تا امروز ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش تولید گندم را در استان داشته‌ایم، گفت: این کاهش تولید به دلیل عواملی مثل بارندگی‌های شدید فروردین‌ و خشکی اردیبهشت ماه رخ داده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان این‌که میانگین بارندگی بلندمدت استان کرمانشاه در اردیبهشت ماه ۷۰ میلی‌متر است، گفت: سال گذشته در اردیبهشت ماه ۱۷۰ میلی‌متر بارندگی در استان داشتیم، اما امسال میزان بارش‌های اردیبهشت‌ماه ۲۴ میلی‌متر بود که این موضوع عملکرد مزارع گندم استان را تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش میزان تولیدات گندم استان شده است. 

حاتمی اضافه کرد: همچنین در روزهای سوم، چهارم و پنجم اردیبهشت دمای 3 درجه زیر صفر را در استان شاهد بودیم که این کاهش دما نیز عملکرد مزارع گندم را با افت مواجه کرد.  رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: احتمالا امسال میزان برداشت گندم در استان حدود ۷۰۰ هزار تن باشد.  وی در ادامه اشاره‌ای هم به میزان خرید گندم از سوی مراکز خرید در سال گذشته داشت و افزود: سال گذشته در استان بیش از ۶۳۰ هزار تن محصول از گندم‌کاران خریداری شد، برای امسال نیز هنوز اظهار نظر در مورد میزان گندم خریداری شده زود است، اما احتمالا شاهد کاهش میزان گندم خریداری شده از سوی مراکز خرید در استان باشیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: علاوه بر شرایط اقلیمی که منجر به کاهش عملکرد مزارع گندم در استان شده، امسال به دلیل پایین بودن نسبی قیمت خرید تضمینی گندم خیلی از کشاورزان بذر مورد نیاز سال آینده خود را از گندم خودشان برمی‌دارند که این موضوع نیز کاهش میزان خرید گندم از سوی مراکز خرید را در پی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امسال همچنین برخی از کشاورزان به دلیل بالا بودن قیمت جو در مقایسه با قیمت گندم، ترجیح می‌دهند مقداری از گندم تولیدی را برای مصرف دام‌های خود نگه دارند که این اتفاق میزان گندم خریداری شده ازسوی مراکز خرید را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  ‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید