• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70742
+
-

زیبایی چهارفصل گناباد

طرح گردشگری «ژئوپارک» گناباد به فردوس در دست پیگیری است

گردشگری
زیبایی چهارفصل گناباد

شهرستان گناباد دارای ظرفیت‌های گردشگری متعددی است که البته در سایه عدم حمایت و برخی بی‌توجهی‌های صورت گرفته در آستانه فراموشی است. هر چند مدتی است ایجاد ژئوپارک گناباد به فردوس بر سر زبان‌هاست و این امید وجود دارد که با این اتفاق، گردشگری گناباد متحول شود. به گزارش تسنیم، گردشگری موضوع جذابی برای مردم کویر و به‌ویژه شهرستان گناباد در چند سال اخیر بوده و از سویی شرایط نیز بیانگر استقبال بیشتر مردم و گردشگران از این مقوله است. گناباد به عنوان میزبان نخستین اثر ثبت جهانی شده استان خراسان رضوی و دروازه ورود چند استان به خراسان رضوی محسوب می‌شود که همین موضوع بحث گردشگری را برای این شهرستان داغ‌تر کرده است. طرح‌های گردشگری این روزها از سوی تمامی نهادهای شهرستان در دست اقدام است که هر دستگاه اجرایی در حوزه تخصصی خود دارای طرح و برنامه‌ای جهت جذب و ماندگاری گردشگر است. 


بهبود اقتصاد جوامع محلی

«علیرضا شناسایی» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد اظهار کرد: طرح گردشگری ژئو پارک گناباد به فردوس را در دست اقدام داریم که پیگیری‌های این کار نیز آغاز شده است. وی در تعریف ژئو پارک نیز اظهار کرد: ژئوپارک طبق تعریف یونسکو گستره‌ای است با مرزهای کاملا آشکار و پهنه کافی که دربرگیرنده چند پدیده زمین‌شناسی کمیاب و برجسته بوده و در آن گستره جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ارزشمند نیز یافت شود. این گستره باید از برنامه‌های مدیریت گسترش و بهره‌برداری و طرح‌های حفاظتی برخوردار باشد و توان بالا بردن سطح اقتصادی جامعه محلی و جلب همکاری‌های مردمی را داشته باشد. 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گناباد تصریح کرد: شهرستان گناباد با ظرفیت‌های متنوع گردشگری در حوزه مذهبی و تاریخی و عبور محورهای مواصلاتی چند استان به این شهرستان می‌تواند تبدیل به یک «ژئوپارک» شود که در اشتغال منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود. شناسایی تصریح کرد: وجه مشترک شهرستان‌های گناباد و فردوس ثبت جهانی قنات قصبه و قنات بلده در این دو شهرستان است که می‌تواند محور اصلی گردشگری محسوب شود و محور اتصال این شهرستان‌ها تبدیل به یک «ژئوپارک» شود. 


شهرداری؛ پیگیر طرح جامع گردشگری

«هادی رفیع» عضو شورای شهر گناباد درباره اقدامات حوزه گردشگری در این شهر اظهار کرد: سیاست شهرستان گناباد به سمت گردشگری تغییر یافته و ما نیز در حوزه شهری در این زمینه حمایت‌های لازم را انجام داده‌ایم و در ایام مختلف شهرداری در حوزه قنات اقداماتی در راستای رفاه گردشگران انجام داده است. وی افزود: طرح جامع گردشگری در حوزه شهری گناباد که از میدان آزادگان تا قصبه شهر نیز در دست اقدام است که در حال انجام اقدامات اولیه برای ورود به فاز اجرا هستیم. عضو شورای شهر گناباد تصریح کرد: گردشگری به کار فرهنگی نیاز دارد و باید برای گردشگر جذابیت خلق کنیم تا میزان ماندگاری و جذب گردشگر بیشتر را شاهد باشیم و مردم نیز اگر از منافع گردشگری در شهرستان بهره‌مند شوند، شاهد برخوردهای مناسب‌تر با گردشگران خواهیم بود. 


برنامه‌ریزی برای بسته 24 ساعته گردشگران

شهرستان گناباد را باید یک شهر مینیاتوری دانست زیرا بیشتر جاذبه‌های گردشگری که در شهرهای دیگر وجود دارد، در مقیاس‌های کوچک‌تر در این شهر دیده می‌شود. به طور مثال در گناباد کویر، دریاچه نمک، پیست اسکی، قنات و غیره را می‌توان دید. «علی سده‌ای» فعال رسانه‌ای درباره حوزه گردشگری اظهار کرد: قنات قصبه در سال‌های ابتدایی دارای جذابیت خاصی بود ولی این روزها از مسیر جذابیت خود خارج شده و این موضوع باید آسیب‌شناسی شود. وی افزود: یک گردشگر صرفا برای بازدید از یک اثر به شهرستان سفر نمی‌کند و باید مجموعه‌ای از برنامه‌ها و بازدیدها تدارک دیده شود تا 24 ساعت وقت یک گردشگر در شهرستان پر شود. این فعال رسانه‌ای خاطرنشان کرد: وجود بیمارستان علامه بهلول و اورژانس هوایی زمینه مناسب گردشگری سلامت در گناباد است که در این حوزه هم می‌توانیم برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی را انجام دهیم. 


140  اثر؛ بیانگر ظرفیت گناباد در حوزه گردشگری 

فرماندار شهرستان گناباد اظهار کرد: موضوع بحث احیای محور گردشگری گناباد به فردوس را شروع کرده‌ایم. این محور یک جاده تاریخی است که در چند سال اخیر به فراموشی سپرده شده و اقتصاد ما را به نحوی دچار مشکل کرده است. «حامد قربانی» افزود: گردشگری امروز تبدیل به یک صنعت شده و شهرستان گناباد با 140 اثر ثبتی و تعدادی اثر در آستانه ثبت شدن در این حوزه باید نقش بسزایی داشته باشد. امروز در حوزه گردشگری زیارتی، سیاحتی و طبیعی ظرفیت‌های خوبی در شهرستان داریم و در حال برنامه‌ریزی برای یک بسته متنوع هستیم تا گردشگران بیشتری را بتوانیم جذب کنیم. 

وی ادامه داد: مردم باید از ظرفیت‌های شهرستان مطلع شوند و تبلیغات سینه به سینه را انجام دهند و هر گنابادی باید تبدیل به یک سفیر برای شهرستان شود و گردشگران را جذب کند. فرماندار گناباد درباره محور گناباد به فردوس اظهار رد: ییلاقی بودن جاده فردوس به گناباد که یک جاذبه طبیعی است که ما باید جاذبه‌های آنجا را زیاد کنیم تا میل عبور از آنجا اضافه شود و در هر چهار فصل این مسیر زیبایی‌های خاص خود را دارد. از سویی امنیت خوب این مسیر برای گردشگران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ایجاد ژئوپارک گناباد به فردوس نقش موثری در توسعه گردشگری این منطقه خواهد داشت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید