علیرضا یحییخو
رئیس اداره امور حقوقی و پاسخگویی به شکایات و ارزیابی عملکرد سازمان استاندارد همدان:
اگر نگاهی جدی به تاریخ صنعت داشته باشیم و موشکافانه به تمامی صنایع بشر نظر بیفکنیم، صادقانه اعتراف خواهیم کرد که عنصر کیفیت تا چه میزان در سرنوشت تولید اثرگذار بوده است. به گواهی همه مدعیان صنایع، این عنصر کیفیت است که در پویایی محصولات تولیدی نقش موثر و ارزشآفرین داشته است. همین امر مبین این مسأله است که باید در همه امور نقش کیفیت را بسیار والاتر و با اهمیتتر منظور کرد، زیرا در غیر این صورت همه بخشها، اعم از تولید محصول یا خدمات مناسب، دچار افت کامل میشود و بدینترتیب همه تلاشهای صرفشده بیاثر خواهد شد.
میتوان مدعی شد که کیفیت با ویژگیهای ماهیتی خود موجب هدایت هکه بخشها در مسیری مطلوب و قابل قبول و ایجاد ارزش افزوده و افزایش بهرهوری و سود خواهد شد. میتوان ادعا کرد که لازمه بقای هر سازمان قبول و پذیرش ویژگیهای کیفی فعالیتهای آن است، چراکه عنصر کیفیت جزو تفکیکناپذیر حیات نیروهای کاری سازمان است. با مدیریت صحیح بر امور میتوان انسانها را در مسیری مناسب برای تولیدی مطلوب و پربازده راهبری کرد و این میسر نخواهد بود مگر با ایجاد انگیزههای مادی و معنوی برای کارکنان سازمان.
با پذیرش فرمول فوق میتوان به نکات کلیدی حضور در بازار نیز دسترسی داشت. از آنجایی که همواره علوم و فنون در حال تغییر و تحول دائمی است نمیتوان برای کسب موفقیت از این تلاش شتابان و حیرتانگیز غافل ماند. در یک کلام رمز موفقیت در چنین بازار پرتلاطمی، شناخت عمیق رقبا و بازار هدف است.
رقبایی که کاملا به مفاهیم ارزشگذار پی بردهاند و حتی با مطالعات وسیع و کسب اطلاع کامل از جریانات حضور در بازار، پا به عرصههای تولید و خدمات گذاشتهاند. آنان نیک میدانند که در کجای بازار هستند و چه کسانی جلو هستند، چه کسانی در میانه میدان قرار دارند و چه کسانی در عقبتر نفسنفسزنان این دو ماراتون را درمینوردند و حتی رقبایی که کاملا بر سلایق مشتریان غالبند میدانند که مشتری چه میخواهد، از چه چیزی بیزار است و به دنبال چه محصولاتی میرود.
آنها غالباً با مطالعات عمیق درمییابند که انتظارات مشتریان از محصول چیست، بنابراین در چنین بازار آشفته که مشتری انتظارات بسیاری دارد صنعتگران و مدیرانی که قصد حضور و بقا در بازار را دارند چه اقداماتی انجام خواهند داد؟ چگونه میتوانند خلاقانه و خردمندانه علاوه بر کاهش هزینههای مختلف، رضایت مشتریان را جلب کنند و چگونه میتوانند علاوه بر این رضایت با رقیبان صنعتی خویش مقابله موثر داشته باشند؟
بیشک، کاربردیترین پاسخ حفظ کیفیت در همه مراحل فعالیتهای صنعتی و خدماتی است. هرگاه موضوع کیفیت و ارتقای آن مورد عنایت تمامی پرسنل و خصوصاً مدیریت قرار گیرد، امیدوارانه میتوان اذعان کرد که قفلهای ناگشوده بخشهای اصلی در بازار رقابت مفتوح خواهد شد.
تسخیر بازار منوط به نگرش سیستمی و نیرومند به عنصر کیفیت در تمامی ابعاد آن است. وارد شدن کوچکترین خدشه به انسجام این نگرش، مسیری دیگر را به مدیران صنایع رهنمون خواهد کرد که ثمره آن نابودی تدریجی و از دست دادن بازار و استقبال نکردن مشتریان خواهد بود. این هشداری است به مدیرانی که عنصر کیفیت را کماهمیت و بدون ابزار علمی مینگریستند.
اهمیت کیفیت محصول در بازار
در همینه زمینه :