• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70665
+
-

آرامستان جدید زنجان آماده شد

رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان: به محض دریافت تأییدیه مراجع مربوطه، دفن اموات در آرامستان جدید شهرداری آغاز می‌شود

گفت‌وگو
آرامستان جدید زنجان آماده شد

شهرداری زنجان در مراحل پایانی آماده‌سازی است. در این محل، آرامگاه خانوادگی، قبرهای 2 طبقه، قطعه اطفال، قطعه هنرمندان، شهدا و والدین شهدا وجود دارد. به گزارش فارس، اگر به آرامستان‌های موسوم به بالا و پایین زنجان بروید، می‌بینید که ظرفیت برای دفن اموات در این 2 مکان تکمیل شده است. در واقع آرامستان‌های زنجان از سال‌های پیش اشباع شده‌اند و امروز دیگر جای پذیرش درگذشتگان را ندارند. 

طبق آمارهای ارائه‌شده، روزانه 8 فوتی برای شست‌وشو و غسل به بهشت زهرای زنجان برده می‌شوند تا رهسپار خانه ابدی شوند. با حسابی سرانگشتی می‌توان فهمید در هر ماه به جمعیت آرامستان‌های زنجان 240 نفر اضافه می‌شوند در حالی که دیگر ظرفیتی برای پذیرش وجود ندارد.

با این حال هنوز هم مردم شهر ترجیح می‌دهند درگذشتگان خود را در آرامستانی به خاک بسپارند که در دسترس آنها باشد. آرامستان جدید شهرداری نیز در محلی خارج از شهر و در یک محدوده وسیع در حال ساخت و تجهیز است. محلی که در آن قبور یک طبقه و 2 طبقه برای اموات در نظر گرفته شده است. نمازخانه مسقف، سرویس بهداشتی به تعداد مورد نیاز، جدا کردن قبور اطفال از سایرین و آماده‌سازی 6 هزار مزار از جمله امکاناتی است که در آرامستان برای اموات در نظر گرفته شده است.

با وجود این امکانات به علت دور بودن مسیر دسترسی آرامستان، شهروندان زنجانی از بهشت زهرا (س) استقبال نکرده‌اند و ترجیح می‌دهند امواتشان داخل شهر تدفین شوند. به سراغ مبین غایبلو، رئیس سازمان آرامستان‌های شهرداری زنجان، رفتیم تا آخرین وضعیت مزارهای موسوم به بالا و پایین و همچنین وضعیت پیشرفت ساخت آرامستان شهرداری را جویا شویم. 


ظرفیت مزار بالا و پایین اکنون در چه وضعیتی است؟

هر آرامستانی استاندارد مخصوص به خود را دارد که تدفین اموات باید طبق آن انجام شود، اما امروز در مزارهای مشهور به مزار بالا و مزار پایین زنجان حتی به جای فضای سبز و پیاده‌رو هم مرحوم دفن شده است. امروز ظرفیت مزار بالا و پایین پر شده است و خود شهروندان نیز به این امر واقفند، اما با این حال رغبتی برای دفن اموات خود در آرامستان جدید ندارند. 

از اموات دفن‌شده در مزار بالا و پایین آماری دارید؟

آمار دقیقی از اموات دفن‌شده در مزار بالا و پایین نداریم، اما مسلم است ظرفیت این آرامستان‌ها از چند سال قبل پر شده است، البته آن‌طور که اطلاع داریم شاید از حدود 100 سال پیش در مزارهای بالا و پایین اموات دفن شده‌اند به همین دلیل گاهی اوقات در ظاهر مزاری دیده نمی‌شود در حالی که امواتی در آنجا دفن شده‌اند. 

روزانه چند فوتی در مزار بالا و پایین دفن می‌شوند؟

نمی‌توان آمار دقیقی برای تدفین اعلام کرد، چون ممکن است یک روز آمار اموات کمتر و یک روز بیشتر از روز دیگر باشد، اما در مجموع و به صورت متوسط شاید بتوان گفت روزانه 8 نفر در بهشت زهرا غسل داده می‌شوند. شاید بحث تدفین اموات به خودی خود مشکل نداشته باشد، اما تجربه نشان می‌دهد که به علت تراکم جمعیتی بالای اموات در آرامستان، مردم دچار مشکل می‌شوند. 

در مورد موقعیت آرامستان جدید توضیح می‌دهید؟

آرامستان جدید 40 هکتار مساحت دارد که دفن اموات در آن به شکل طبقه‌ای انجام خواهد شد. ظرفیت آرامستان جدید تا سالیان سال جوابگوی اموات خواهد بود. در این آرامستان، نمازخانه مسقف برای اقامه نماز میت، آرامگاه خانوادگی، مزارهای 2 طبقه و مختص اطفال و همچنین قطعه‌هایی ویژه شهدا و والدین شهدا در نظر گرفته شده است. 

ظرفیت آرامستان جدید چقدر است؟

در این آرامستان حداقل تاکنون 6 هزار مزار یک یا 2 طبقه ساخته شده است ضمن این‌که آرامگاه‌های خانوادگی نیز به تعداد مورد نیاز در حال ساخت است. با ظرفیت و مساحتی که آرامستان جدید دارد، قطعا تا چندین نسل جوابگوی شهر خواهد بود. در این محل امکانات رفاهی بسیار بهتر از مزارهای موجود در نظر گرفته شده است که از جمله آن ساخت 20 چشمه سرویس بهداشتی به همراه اتاق ویژه شست‌وشوی کودک، مغازه‌های فروش سنگ قبر، سردخانه بحران، بوفه برای فروش کالاهای مورد نیاز مردم و گل‌فروشی است. 

منظور از سردخانه بحران چیست؟

سردخانه بحران برای مواقع بحرانی ساخته شده است که ظرفیت آن هم 200 جسد است. 

چند غسال در این آرامستان مشغول به کارند؟

در حال حاضر این آرامستان 7 دستگاه آمبولانس برای جابه‌جایی اموات دارد و 5 غسال نیز در این آرامستان فعالیت دارند. با توجه به امکاناتی که مهیا شده و به کارها سرعت بخشیده است شست‌وشوی اموات حدود نیم‌ساعت طول می‌کشد. 

قیمت مزارهای یک طبقه، 2 طبقه‌ای و آرامگاه‌های خانوادگی چقدر است؟

هنوز قیمتی برای مزارهای یک طبقه، 2 طبقه و همچنین آرامگاه خانوادگی در نظر گرفته نشده است، اما آنچه مسلم است این قیمت‌ها طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تعیین خواهد شد. 

به نظر شما علت استقبال نکردن مردم از تدفین اموات در آرامستان جدید چیست؟

شاید یکی از مهم‌ترین دلایلی که موجب می‌شود مردم تمایلی به دفن اموات خود در آرامستان جدید نداشته باشند وقفی بودن مزار بالا و پایین است، چون در این مزارها مبلغی برای مزارها گرفته نمی‌شود و صاحبان اموات فقط قیمت کفن و دفن را می‌پردازند. یکی دیگر از دلایل مهم استقبال مردم از این 2 مزار در دسترس و داخل شهر بودن آنهاست، البته در صورت انتقال اموات به آرامستان جدید اتوبوس ویژه برای این محل در نظر گرفته خواهد شد. 

تاکنون در آرامستان جدید تدفینی انجام شده است؟

تعدادی اموات در این آرامستان تدفین شده‌اند که مجهول‌الهویه یا بی‌بضاعت هستند، البته تعداد آنها انگشت‌شمار است. 

زمان قطعی انتقال اموات به آرامستان جدید مشخص شده است؟

برای آغاز به کار این آرامستان منتظر تایید مراجع مربوطه هستیم که به محض دریافت این تأییدیه دفن اموات در آرامستان جدید شهرداری انجام خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید